۱۷ آبان ۱۳۸۸، ۱۲:۴۵

معمارنژاد عنوان کرد:

کمک به توزیع عادلانه درآمد هدف طرح هدفمند کردن یارانه هاست

کمک به توزیع عادلانه درآمد هدف طرح هدفمند کردن یارانه هاست

مشهد - خبرگزاری مهر: مشاور وزیر اقتصاد و دارایی ایجاد ثبات اقتصادی و کمک به بهبود توزیع درآمد را از مهمترین اهداف طرح هدفمند کردن یارانه ها دانست.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، عباس معمارنژاد پیش از ظهر یکشنبه در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی افزود: در طرح هدفمند کردن یارانه ها، بخش اعظم یارانه به اقشار آسیب پذیر یا فعالیتهای اقتصادی آسیب پذیر تعلق خواهد گرفت و پس از مدتی با بهبود توزیع یارانه ها و در آمد ها سطح درآمد اقشار آسیب پذیر به جایی می رسد که باعث رفاع کلی در زندگی آنها شود.

وی مهمترین اقدامات لازم برای اجرایی بهینه طرح هدفمند کردن یارانه ها را شناسایی دقیق اقشار آسیب پذیر تعیین اقلام عمده ای که مشمول طرح هستند شیوه و سرعت اصلاح قیمتها به تبیین تبعات این طرح و بررسی شیوه های باز توزیع عنوان کرد که در حال حاضر پشتوانه کارشناسی کار قوی نیست.

معمارنژاد افزود: متاسفانه بانکهای اطلاعاتی دولت برای تعیین دهکهای تعیین و کامل نیست و ما ناچاریم به روش خود اظهاری که مرسوم در دنیاست اکتفا نماییم و در نهایت بین خود اظهاریها و بانکهای اطلاعاتی موجود تطابق ایجاد کنیم.

وی افزود: سیستم پرداخت یارانه ها در کشور تاکنون پرداخت کالا بوده است که هر کسی از کالاهای یارانه ای بیشتر استفاده می کرد از یارانه بیشتری برخوردار بود.

معمارنژاد اظهار داشت: این روش دو نوع خطا دارد، اول آنکه کسی که نباید یارانه بگیرد بیشتر از آن استفاده می کند و دوم آنکه کسی که باید از یارانه استفاده کند کمترین بهره را از یارانه می برد، به طور مثال براساس آمار و ارقام خانوارهای پردرآمد 30 برابر بیش از خانوارهای کم درآمد از یارانه بنزین استفاده می کنند.

معمار نژاد با اشاره به لزوم اجرای طرح تحول اقتصادی در سایه چشم انداز 20 ساله کشور تاکید کرد: در طرح تحول اقتصادی هفت نظام بهره وری، یارانه، مالیات، گمرک، ارزش گذاری پول ملی، توزیع کالاها و خدمات و بانک مورد بررسی قرار گرفته است که با توسعه این موارد می توان شاهد رشد اقتصادی بود.

بهره وری سرمایه در ایران زیر صفر است

وی با بیان اینکه طی 30 سال گذشته بهره وری سرمایه در ایران زیر صفر بوده است، گفت: در حالیکه طی 30 سال گذشته بهره وری سرمایه در ایران زیر صفر بوده است در برنامه پنجم توسعه بخش اعظمی از رشد اقتصادی کشور وابسته به رشد بهره وری است.

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: آمار تمامی شاخصهای کلان اقتصادی ایران نشان دهنده اقتصاد ناپایدار کشور در سالهای بعد از انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: متوسط نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی در دنیا چهار تا پنج دهم است که هر چه بالاتر باشد نشان دهنده امکان رشد تولید بیشتر است این در حالیست که این رقم در در ایران زیر 25 صدم است که نشان دهنده فضای نامناسب سرمایه گذاری در ایران است.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: تورم دو رقمی در کشور و رتبه 85 تورم در بین 90 کشور دنیا و همچنین نوسان شدید این رقم از جمله متغیرهایی است که باعث فرار سرمایه ها از ایران می شود.

نرخ بیکاری در برنامه پنج ساله حتی دو درصد کاهش نیافته است

معمارنژاد، اقتصاد تورمی توام با بیکاری را بدترین حالت اقتصادی در دنیا دانست و گفت: سالهاست که نرخ بیکاری در کشور حول و حوش 12 درصد است و طی چهار برنامه جامع پنج ساله نتوانستیم این رقم را حتی دو درصد کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که ایران ناعادلانه ترین حالت توزیع درآمد در دنیا را دارد که با این وضعیت نباید انتظار همراهی آمار جامعه را داشته باشیم.

وی افزود: ضریب جینی که شاخصی برای بررسی وضعیت توزیع درآمد در کشور است در کشورهای پیشرفته 22 صدم است در حالیکه ایران طی 30 سال گذشته همواره حدود چهار دهم بوده است که این هم نشان از توزیع ناعادلانه درآمد دارد.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به تفاوت زیاد بین واردات و صادرات غیر نفتی گفت: اگر صادرات نقت خام را از تراز جاری خود حذف کنیم با کسری تراز مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: تجربه ناموفق سه برنامه جامع قبل از انقلاب و چهار برنامه پس از انقلاب نشان می دهد که ایران نیاز به یک برنامه ریزی برای هسته های خود اصلی دارد یعنی با بررسی نظامهای کلیدی باید به اصلاح کمبودها بپردازیم نه اینکه سعی کنیم تمامی بازارها را به تعادل برسانیم چون این امر تقریبا غیر ممکن است.

کد خبر 979115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha