۶ آذر ۱۳۸۸، ۱۴:۰۳

پرده خانه خدا تعویض شد/

پرده کعبه ؛ زینت‌بخش حرم امن الهی

پرده کعبه ؛ زینت‌بخش حرم امن الهی

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: خانه خدا سالی دوبار شستشه و با گلاب ناب کاشان معطر می‌شود، پوشش آن نیز همزمان با نهم ذیحجه تعویض می‌شود، پرده ابریشمی امسال 670 کیلوگرم وزن و 150 کیلوگرم طلا و نقره در آن به کار رفته است .

حج تمتع 13 عمل واجب دارد. احرام، وقوف به عرفات، وقوف به مشعر الحرام، رفتن به منا که نزدیک مکه است و انداختن سنگریزه بر جمره عقبه، قربانى کردن در منى، تراشیدن سَر یا گرفتن کمى از ناخن یا مو در منا، طواف زیارت، دو رکعت نماز طواف، سعى بین صفا و مروه از جمله این اعمال هستند . 

طواف نساء، دو رکعت نماز طواف نساء، ماندن در منى در شبهاى یازدهم و دوازدهم ذیحجه و بعضى باید شب سیزدهم را هم در منا بمانند و انداختن سنگریزه بر جمره در منا در روز یازدهم و دوازدهم و بعضى در روز سیزدهم نیز دیگر اعمال حج تمتع هستند .

تمام اعمال حج عبادت بوده و باید به قصد قربت و اطاعت از امر خداوند انجام شوند . خلوص نیت و رضای خالق هستی می بایست در تک تک اعمال مربوط به حج مورد توجه باشند .

در کنار چنین اعمالی، به مناسبت فصل حج و حضور میلیونی مسلمانان برای زیارت خالصانه خانه خدا و دستیابی به پاکی روح و جان، پوشش کعبه عوض می شود .

9 ذیحجه همزمان با روز عرفه و طبق سنتی هرساله، پرده خانه خدا تعویض می شود .

پرده ابریشمی امسال کعبه 670 کیلوگرم وزن دارد و 150 کیلوگرم طلا و نقره برای دوخت آیات قرآن روی پارچه آن به کار رفته است.

یا حی یا قیوم، یا رحمن یا رحیم و الحمدالله رب العالیمن زینت بخش پرده کعبه هستند .

ابعاد پرده کعبه 658 متر مربع است و از 47 قطعه تشکیل شده که هرکدام از آنها 14 متر طول  95 سانتیمتر عرض دارد.

خانه خدا از سنگهای سیاه و سختی ساخته شده که با کنار زدن پرده از روی آن، کاملاً آشکار هستند. این سنگها که از زمان بنای کعبه از سال 1040 قمری تا به امروز بر جای مانده، از کوههای مکه به ویژه جبل الکعبه در محله شبیکه جمع آوری شده اند . سنگها اندازه های متفاوتی دارند، به طوریکه بزرگترین آنها با طول و عرض و ارتفاع 190، 50 و 28 سانتیمتر و کوچکترین آنها با طول و عرض 50 و 40 سانتیمتر است.

خانه خدا دو بار در سال طی روزهای اول شعبان و اول ذیحجه نیز مورد نظافت قرار گرفته و با گلاب ناب کاشان معطر می‌شود .

کد خبر 991061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha