هرم وارونه

هرم وارونه

یکی از اصلی‌ترین رسالت‌ها و دغدغه‌های یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار، تلاش و پیگیری برای رساندن پیام و مشکلات گروه‌های مختلف مردم به گوش کسانی بوده که باید آن را می‌شنیدند؛ اما ضرب‌المَثل «کوزه گر از کوزه شکسته آب می‌خورد» مصداقی عینی از وضعیت این قشر از جامعه است.

آنها که همیشه و از سال‌های خیلی دورتر وجود داشته و با مشکلاتی کوچک و بزرگی مواجه بوده‌اند اما از کوزه شکسته آب خورده‌اند؛ یا پرداختن به مشکلات خود را زمانی که گروه‌های دیگر جامعه دچار سختی بوده‌اند در اولویت قرار نداده‌اند یا اگر زمانی درباره سختی‌های شغل خود و نیازهایی که دارند حرفی زده‌اند کسی آماده شنیدن و رسیدگی کردن به آنها نبوده است. مشکلاتی همچون نداشتن بیمه برای برخی خبرنگاران، کم بودن میزان حقوق‌، تعلق نگرفتن سختی کار که هر کدام از آنها دفتر مفصلی است. در کنار همه اینها خبرنگاران استانی گروهی هستند که در مقیاس بزرگ‌تری با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

شرایط سخت خبرنگاران به مرحله‌ای رسیده است که در بسیاری از موارد، انگیزه آن‌ها بابت ادامه مسیر در این شغل را از بین می‌برد. این بدان معناست که بسیاری از خبرنگاران زبده و سمتعد کشور ما با توجه به کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد دیگر حاضر به کار کردن در رسانه نیستند و ترجیح می‌دهند در شغل دیگری شرایط اقتصادی و معیشتی بهتری داشته باشند تا آنکه روزهای پر التهاب خبری را پشت سر بگذارند.

«مجله مهر» در پرونده «هرم وارونه» قصد دارد ضمن پیگیری این موضوع، ناگفته‌هایی درباره سختی‌های شغل خبرنگاری و معضلاتی که این روزها فعالان حوزه رسانه با آن روبرو هستند را مورد بررسی قرار دهد و در گفتگوها و گزارش‌هایی با چهره‌های فعال و نامدار رسانه‌ای یا کسانی که به صورت گمنام در اقصی نقاط کشور قلم می‌زنند. تبعات و آثار تداوم این شرایط را مورد ارزیابی قرار دهد.

البته این مسیر، یک راه یکطرفه و صرفاً به نفع جامعه خبرنگاران نیست و گاهی ممکن است به موضوعاتی بپردازد که از جمله آسیب‌های این عرصه برای فعالانش شناخته می‌شود. همچنین در این پرونده تلاش بر این است که راهکارهایی برای بهبود آنچه به عنوان مشکل و تهدید مطرح است، ارائه شود.