۸ دی ۱۳۸۸، ۱۴:۵۴

به‌همت رایزنی‌های فرهنگی؛

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرهای مختلفی جهان برگزار شد

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرهای مختلفی جهان برگزار شد

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در کشورهای نیجریه، یونان،ارمنستان، غنا، بوسنی، بمبئی، پونا ،حیدرآباد، اسپانیا، مالزی، کویت،افغانستان، کنیا، سودان،مسکو، کنیا، سنگال، قطر، سوئد، ارمنستان، هند(دهلی نو و بمبئی)، پاکستان(کراچی و پیشاور)، آلمان، پونا، میسور ، بنگلور و کانادا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم عاشورای حسینی در روز دهم محرم الحرام سال 1430 هجری قمری با حضور جمع زیادی از عزاداران در شهرهای مختلف جهان برگزار شد.

نیجریه

در این مراسم پس از قزائت  زیارت عاشورا ، مراسم عزاداری با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس احمد گل نواز سرپرست موقت رایزنی فرهنگی ایران گفت: روز عاشورا تبلور روزی است که امام حسین (ع)  در برابر حاکمیتی سراسر نامشروع که می رفت به نام اسلام ، دین اسلام را آلوده کند بپاخاست. و امروز بیاد سالار شهیدان حسین مظلوم  عزاداریم ، کسی که در راه خدا شهید شد تا اصول دین پیامبر خدا، حضرت محمد (ص) را احیا کند .

سخنران بعدی دکتر صدیق یونس از اعضای فعال انجمن اهل بیت(ع) آفریقا بود که پس ابراز عشق و ارادت به امام حسین (ع) ، شرح مفصلی از زندگی و نزدیکی آنحضرت به پیامبر اسلام (ص) ارائه داد  وی ادامه داد امام حسین (ع) مالک اصلی خلافت برمسلمین بود در حالی که یزید آدمی میخواره و فاسد بود که با زنان در انظار دیگران می رقصید و هیچ نشانی از اسلام در او نبود.

شیخ علی محمد آپاپا، شیخ عبدالغفار حیدر امام مسجد مرکزی اوکوکو و مدیر بنیاد اسلامی رسول اکرم (ص) و احمد اسافاء دبیر انجمن اهل بیت نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

یونان

مراسم شب تاسوعای حسینی با حضور تعداد کثیری ازایرانیان مقیم،سفیر جمهوری اسلامی ،مسئولین و کارکنان نهاد های جمهوری اسلامی ایران در آتن در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با شکوه زیادی برگزار شد.

در این مراسم ملکوتی و معنوی مهدی هنردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به واقعه کربلا و نقش موثرو بی نظیر آن در احیاء اسلام ناب محمدی (ص)گفت : به مجردی که رسول اکرم حضرت محمد ابن عبدالله(ص) چشم از جهان فروبست، فتنه ها بر علیه امامت و ولایت  شروع شد و چهره ظاهری اسلام جانشین اصل و باطن اسلام و از همان زمان بنای کج روی و کج اندیشی در جهان اسلام ، نهاده شد.

گفتنی است که به رغم مصادف شدن مراسم سوگواری امام حسین( ع) با میلاد حضرت مسیح (ع) و تعطیل بودن ادارات در یونان که معمولا مردم برای گذراندن تعطیلات شهرآتن را ترک  می کنند،حضور عاشفان اهلبیت و طهارات (ع) بویژه جوانان ایرانی مقیم دراین مراسم چشمگیربوده است.

دکتر " طوبی کرمانی " رایزن علمی وفرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به فلسفه قیام حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش گفت: تا سیمای پرفروغ سالار و سرور شهیدان برسرما سایه افکنده است ،همه ماه ها محرم ، همه روزها عاشورا و همه زمین ها کربلا است. در مکه، دین اسلام، پایه گذاری شد اما هدف عالیه هجرت پیامبر از مکه به مدینه که آغاز و مبدأ تاریخ اسلامی می گردد، صرفاً برای تشکیل حکومت دینی بود و نیز ترک مکه و هجرت حسین به دشت کربلا، برای تبیین حکومت دینی و تشکیل حکومت علوی بود و هجرت امام خمینی برای احیای حکومت ولوی رسول خدا و حسین (ع) بود و اعلام ولایت مطلقه بود.

 غنا

مراسم تاسوعا وعاشورای ابا عبدالله الحسین (ع)، باحضور جمع کثیری از شیعیان وعاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) در مساجد شیعیان کشور غنا نسبت به سالهای گذشته با شکوه تر برگزار شد.

شرکت کنندگان درمساجد پس ازبجا آوردن فریضه نماز وخواندن زیارت عاشورا از بیانات مبلغین فارغ التحصیل از مدارس دینی مجمع جهانی اهل البیت (ع) وایران اسلامی بهره مند شدند.

سخنرانان از آغاز ماه محرم با برپائی مراسم به ایراد سخنرانی پیرامون واقعه کربلا،وقیام امام حسین (ع) وعظمت خاندان اهل البیت (ع) بویژه ابا عبدالله الحسین پرداختند،و در این مدت با شرکت در مجالس سینه زنی،به عزاداری آقا ابا عبدالله الحسین پرداخته وبه سوگ نشستند.

علاوه بر مساجد شیعیان، مراسم عزاداری حسین ابن علی (ع) در محل دانشگاه اسلامی غنا با شرکت دانشجویان،مرکز جهانی اهل البیت با شرکت طلبه ها،کتابخانه امام خمینی (ره)باشرکت علاقمندان، ورایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با شرکت کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران وخانواده های آنها وایرانیان مقیم برگزارشد وشرکت کنندگان مراسم تاسوعا، عاشورا وشام غریبان را با شکوهتر از سالهای گذشته برگزار کردند وبه سوگ وماتم نشستند.

 بوسنی

همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) ، مراسم عزاداری  توسط شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) در شهر سارایوو  برپا شد.

 در مراسمی که به همین مناسبت  از ابتدای ماه محرم برپا شد ، تعداد زیادی از هموطنان مقیم و کارکنان نهادهای مختلف ج.ا.ایران  در بوسنی درمحفلی بی ریا گرد آمده و با دلهایی شکسته و با یاد مصیبتهای خاندان عصمت و طهارت (ع) به بزرگداشت جانبازیهای دلاورمردان عرصه محرم و عاشورا  پرداختند.

در خاتمه عیدی ، مدیر بنیاد پژوهشی و آموزشی ملاصدرا طی سخنان کوتاهی خطاب به حاضران برای حضورشان در این مراسم خیر مقدم گفته و به ذکر بیاناتی از حضرت امام حسین (ع) در روز عاشورا پرداختند. ایشان ضمن بیان حسنات پیامبر گرامی اسلام (ص) و خاندان عصمت و طهارت (ع)، به ذکر آیاتی از قرآن مجید پرداخته و حاضران را با وجوه مختلف اسلام ، رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) و نهضت حسینی آشنا ساختند. وی در قسمتی از صحبتهای خود گفت:  گفت : امام حسین از اصول اسلام و اصول دین که متعلق به همه بشریت است دفاع کرد. او از بشریت ، اخلاق و اسلام دفاع کرد و در حقیقت دشمنان آن حضرت با باورهای خودشان جنگیدند.

 در واقع این برای نخستین باری است که موضوع عاشورا و جایگاه محرم در میان شیعیان بدین صورت در معرض دید و شناخت مسلمانان بوسنیایی که عموما اهل سنت بوده  قرار می گیرد و این برنامه در راستای ارائه شناخت بهتر و شفاف تری از این واقعه تاریخ ساز به مخاطبان بوسنیایی طراحی شده است.

 بمبئی، پونا و حیدرآباد

به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و همکاری منصور شوقی مدیر یک موسسه فیلم برداری لوح فشرده عزاداری سنتی ایرانیان مقیم در شهرهای بمبئی، پونا و حیدرآباد تهیه و توزیع شد.

مراسم رونمایی لوح فشرده توسط حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی اعزامی از ایران در حسینیه شوشتری ها با حضور محمدی سرکنسول ایران در بمبئی و نمایندگان ارگان های جمهوری ایران، دانشجویان و ایرانیان مقیم برگزار شد.

در این مراسم، نجفی ضمن تشکر و قدردانی از مسئول خانه فرهنگ گفت: این لوح فشرده که عزاداری ایرانیان مقیم را در چند سال اخیر به تصویر کشیده با ذکر نام مبارک "یا حسین (ع)" رونمایی کرده و اولین نسخه آن را خدمت جناب آقای محمدی سرکنسول محترم، تقدیم می کنم.

میرزائی ضمن تشکر و تقدیر از آقای شوقی از ایرانیان مقیم یزدی گفت: ایشان حدود ده سال است که با عشق و علاقه به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به کار تصویر برداری و گردآوری عزاداری ایرانیان پرداخته که برای اولین بار با همکاری این نمایندگی در شمارگان سیصد نسخه تهیه و به شما عزاداران اهداء می گردد.

اسپانیا

قشرهای مختلف ایرانیان مقیم مادرید درمراسم عزاداری که با همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد شرکت کردند. مراسم محرم که هر شب با خواندن زیارت عاشورا، تلاوت قرآن، سخنرانی مذهبی ،نوحه سرایی مداحان و سینه زنی در فضایی آکنده از شور توام بود، با برگزاری مراسم در ظهر عاشورا و شام غریبان در غروب غم انگیز این روز جانسوز به اوج معنویت و دلدادگی عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) رسید  وشرکت کنندگان ار دریای معرفت لب تشنگان کربلا سیراب شدند.

حضور نوجوانان ،جوانان  ودانشجویان ایرانی در مراسم سوگواری سید وسالار شهیدان کربلا، صحنه های زیبا ومعناداری را ترسیم کرد ونشان داد که فطرت پاک نسل جوان در هر نقطه ای از جهان که زندگی می کنند، از سرچشمه های زلال وپاک قرآن ومکتب انسان ساز اهل البیت (ع) سیراب می شود.

در مدت پنج شب برگزاری مراسم شبهای محرم که با حضور حجت الاسلام حاج رضا مطلبی روحانی اعزامی از ایران برگزار شد، شرکت کنندگان پس از برپایی نماز جماعت وگوش جان سپردن به  آیات کلام الله مجید و سخنرانی حجت‌الاسلام مطلبی در فضایی معنوی به عزاداری، سینه زنی ونوحه خوانی پرداختند.

مالزی

مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) در دهه اول محرم جاری در مالزی به شکل با شکوهی برگزار شد .

در این مراسم که از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یکی از سالن های مرکزی شهر کوالالامپور برگزار شد،  زنان و مردان عزادار حسینی ،  ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی دانشگاههای مالزی شرکت داشتند .

این مراسم که از شب اول محرم جاری آغاز شد و تا  شب شام غریبان حسینی ( یازدهم محرم ) ادامه داشت با استقبال خوب و قابل تحسین هموطنان مقیم و نیز با شرکت شیعیان مالزیائی ، پاکستانی ، افغانی و عراقی  مواجه شد . مراسم در شبهای محرم که با تشریک مساعی جملگی هموطنان مقیم و دانشجویان آگاه و زمان و مکان شناس ،  با کمال متانت و آرامش و با آهنگی موزون و مناسب شب عاشورائی و حسینی (ع) ادامه یافت و دانشجویان عزیز و هموطنان با فرهنگ و فهیم ، کمال مساعدت و همدلی را با رایزنی فرهنگی کشورمان و دست اندرکاران مرتبط مراسم انجام دادند  .

کویت

در سالروزعزای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) مراسم عاشواری حسینی همانند سنوات قبل، با شکوه هر چه بیشتر در بسیاری از حسینیه ها ، مساجد و دیوانیه های شیعیان کویت برگزار شد .

جنتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت نیز پذیرای بسیاری ازکارکنان سفارت جمهوری اسلامی ، نمایندگان نهادهای وابسته و بسیاری از ایرانیان مقیم این کشور بود .

این مراسم که با حضور کارشناس فرهنگی کشورمان همراه بود با مدیحه سرایی و سینه زنی محمدی مداح اهل بیت آغاز و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین فاضلی ضمن سخنرانی و ذکر مصیبت ، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند .در پایان این مراسم نیز از عزاداران پذیرایی بعمل آمد .

شایان ذکر است امسال علاوه بر خیمه عشاق الحسین(ع) و حسینیه های اشکنانی و بی بی رباب ، خیمه حضرت ابوالفضل العباس (ع)سرپرستی مدارس ج.ا.ایران درکویت نیزبا برگزاری مراسم سخنرانی ومدیحه سرایی دردهه اول محرم( به زبان فارسی) پذیرای بسیاری از ایرانیان و اتباع شیعه مقیم این کشور بودند .

 افغانستان

امسال افغانستان در مناطق مختلف یک پارچه، شور عزاداری حضرت سیدالشهدا را به منصه ظهور رساند و مراسم روز عاشورا با همه شکوه و عظمت خود در استان ها و شهر های مختلف افغانستان برگزارشد و عزاداران امام حسین(ع) اعم از پیروان اهل تشیع و اهل تسنن با عزاداری و شرکت در مجالس و محافل گوناگون به سخنان سخنرانان مذهبی از شیعه و سنی گوش فرا دادند. و با هیجان زاید الوصف این ایام فراموش ناشدنی را در سراسر کشور گرامی داشتند.

شهر کابل در هر کوی و برزن شاهد ایستگاه صلواتی با پذیرایی در حد وسع از چای تا شیر از مردم و عزاداران حسینی بود. طاق نصرت(دروازه) های عزاداری در اکثر خیابان ها و کوچه های مناطق مختلف به چشم می خورد. سر در مغازه ها، خانه ها پرچم سیاه و یا حسین و یا ابوالفضل العباس در اهتزاز است بعضی از خودرو ها و موتور سیکلت ها پرچم های بزرگ و کوچک یا حسین در رنگهای سیاه، سبز و قرمز را حمل می کنند. مساجد، تکایا، حسینیه ها و حتی خطبه های نماز جمعه‌ی برادران اهل تسنن یاد نوادهی رسول الله(ص) را در این روزها گرامی داشتند. به لحاظ اختصار فقط به گوشه ای از بیانات مسؤلان بلند پایه کشور برادر افغانستان اشاره می شود.

کنیا

به مناسبت عاشورای حسینی رایزنی فرهنگی با همکاری موسسات مذهبی نایروبی در محل مدرسه رسول اکرم (ص)، اقدام به برگزاری مراسم عزاداری مخصوص شیعیان بومی در نایروبی کرد.

براساس هماهنگی های به عمل آمده شعیان بومی از نقاط مختلف شهر و حومه در این مراسم شرکت کرده و به عزاداری پرداختند. در این مراسم ابتدا چند تن از سخنرانان محلی پیرامون واقعه محرم و عاشورا به ایراد سخنرانی پرداختند و در ادامه با خواندن اشعار مذهبی حاضرین سینه زنی کردند.

در بخش پایانی مراسم حجت‌الاسلام ایمانی روحانی اعزامی از مرکز به ایراد سخنرانی پرداخته و بعد از نماز ظهر و عصر که به امامت ایشان برگزار شد حاضرین از نوحه سرایی مداح اهل بیت (ع) سجاد واعظ بهره شدند.  بنا به گفته برخی از شیعیان محلی این اولین باری است که برنامه عاشورا به صورت هماهنگ و با حضور گروه های شیعی از نقاط مختلف نایروبی در یک جا برگزار می شود.

 سودان

مراسم سخنرانی و عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) از سوی رایزنی فرهنگی و با همکاری و مشارکت سفارت و نهادهای ایرانی از شب اول  ماه محرم الحرام 1431 هجری قمری به مدت ده شب  در سالن مدرسه دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در خارطوم برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی و حجت‌الاسلام محمد رضاایروانی مدیر معهد آموزشی امام جعفر صادق(ع) در جمع پر شور عزاداران حسینی که شامل دانشجویان، ایرانیان مقیم، مسئولان و کارمندان نهادهای مستقر جمهوری اسلامی ایران در سودان وجمعی از از شیعیان پاکستانی و هندی درباره حادثه تاریخی وغم‌انگیز شهادت سالار و سرور شهیدای کربلا سخنرانی کردند.

استانبول

به‌مناسیت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار  شهیدان و یاران با وفایش مراسم عزاداری با حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم و شیعیان در مساجد شیعیان، ایرانیان مقیم و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار می‌شود. در این مراسم که از شب اول محرم آغاز شده  خیل عظیم  عاشقان و شیفتگان امام حسین (ع)  با حضور در مساجد یاد و خاطره شهدا کربلا را زنده نگهه می دارند. در این برنامه ها حجت‌الاسلام صفوی کوهسار امام جماعت مسجد والده خان هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا در فضایل اخلاقی و عظمت قیام ابا عبدالله الحسین (ع)  سخنانی را ایراد می‌نمایند. سپس آقای شیخانی مداح اعزامی به مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

سنگال

در دهه محرم، هر شب مراسم سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) در محل «جامعه المصطفی العالمیه (ص)» با همکاریهای نهادهای مختلف ایران و با حضور کلیه خانواده‌های ایرانی، شیعیان سنگالی و لبنانی‌های مقیم داکار (جمعاً حدود یکصد نفر) برگزار می‌گردد.

از اول محرم برنامه هرشب پس از قرائت آیاتی از کلام ا.. مجید و زیارت عاشورا و سخنرانی به زبانهای عربی و فارسی حجت الاسلام سید عباس هاشمی  نماینده جامعه المصطفی العالمیه در سنگال ادامه یافت و در نهایت علاقمندان به اهل البیت(ع) با نوحه خوانی آقای نظری مدیر مدرسه جمهوری اسلامی ایران به عزاداری و سینه زنی پرداختند. با هماهنگی نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در سنگال حدود بیست پایگاه شیعی برای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم فعال شد.

با حمایت مرکز فرهنگی ایران از «مؤسسه شیعی آل یاسین» هرشب مراسم سخنرانی و عزاداری در مرکز مؤسسه مذکور در منطقه «گیجاوی» شد.
 
قطر

همزمان با فرا رسیدن تاسوعای حسینی و یادواره حماسه آفرینی سرور شهدا و مجاهدین فی سبیل الله حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) و یاران پیکارگر در راه خداوندش رایزنی فرهنگی سفارت ایران در قطر روز شنبه پنجم‌دی ماه اقدام به برپایی مراسم سوگواری و عزاداری در محل رایزنی کرد.

در این مراسم سهرابی سفیر ایران و وابستگان نظامی و کار و اقتصادی مسئولان سایر ارگانهای ایرانی از جمله سرپرستی مدارس و ریاست بانک صادرات و شعب تابعه و مسئولان دفتر هواپیمایی و معلمان  حدود دویست تن از هموطنان و ایرانیان مقیم در قطر در آن حضور داشتند.

این مراسم ابتدا و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط کریم منصوری قاری بین المللی قرآن  با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و در ادامه رهنما یکی از شعرای مقیم به مرثیه‌خوانی پرداخت که با سینه‌زنی حضار و شرکت‌کنندگان همراه بود.

 سوئد

همزمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی از سوی شیعیان و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم عزاداری در شهرهای مختلف سوئد برگزار شد.

 این مراسم در استکهلم در شبها و روزهای تاسوعا و عاشورا در مراکز مختلف شیعیان بویژه در مرکز اسلامی امام علی (ع) همراه با سخنرانی، مداحی و سینه زنی برای اباعبدالله و هفتاد و دوتن یاران با وفایش برپا شد. عزاداران حسینی در روز شنبه مصادف با روز تاسوعا همراه با سینه‌زنی و نوحه‌خوانی را در خیابانهای مرکزی شهر استکهلم برگزار کردند.

در روز عاشورا نیز عزاداران حسینی در مسجد امام علی(ع) پس از عزاداری و اقامه نماز جماعت ،دعای پر فیض زیارت عاشورا را قرائت کردند .

 ارمنستان

مراسم شب نهم و دهم محرم در مسجد کبود ایروان با حضور سفیر ایران در ارمنستان، دانشجویان، نهادهای سیاسی و فرهنگی و تجار مقیم ارمنستان برگزار شده و در آن گوشه هایی از فداکاری و ایثار حضرت عباس (ع) برای مردم بازگو شد.

حضرت حجت‌الاسلام رضوی سخنان خود به تفصیل در خصوص زندگی حضرت عباس (ع) سخنرانی کرده و گوشه‌هایی از فداکاری و بزرگ منشی ایشان را برای مؤمنان بیان کردند. پس از  آن مداحان اهل البیت (ع) با خواندن اشعاری در وصف آن لگوی فداکاری و ایثار و بازگویی تلاشهای آن بزرگوار در حادثه عاشورا به نوحه‌سرایی و عزاداری پرداختند. 

حجت‌الاسلام رضوی در سخنانی اظهار داشت: انسان در این دنیا بدون هدف خلق نشده و باید در پی تحقق خواسته‌های خالق باشد. خدا رحمت کند انسانی که بداند از کجا آمده، برای چه کاری خلق شده و مقصدش کجاست اظهار داشتند که همه پیامبران و صلحا بر این نکته تاکید داشته‌اند که انسانها باید الگوی صحیح و ارزشمندی داشته و بدان شخص اقتدا کند. 

هندوستان

با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران با‌وفای ایشان در کربلا، مراسم عزاداری و سوگواری هر شب از اول محرم در خانه فرهنگ ایران در دهلی‌نو برگزار می‌شود.

در این مراسم جمع زیادی از ایرانیان مقیم دهلی نو شامل دانشجویان و کارکنان نهادها و سایر ایرانی ها و همچنین برخی از افاغنه مقیم هر شب در سوگ سید شهیدان و آزادگان جهان نوحه‌سرایی و سینه‌زنی می‌کنند.

پس از آن حجت‌الاسلام مهدوی، نماینده جامعه المصطفی العالمیه در باره فلسفه قیام عاشورا و انواع دین مداری مردم و تأثیر آن در واقعه عاشورا سخنرانی می‌کنند.

در این مراسم با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی اسرافیل امیری و سایر ارادتمندان برگزار شد.

پاکستان

همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبداله الحسین(ع)  و72 تن یاران باوفای وی و همگام با دیگر اقشار مختلف مردم خداجوی و دوستدار اهل بیت در پاکستان مراسم و مجالس مختلفی در اقصی نقاط کراچی برپا شد.

مساجد، تکایا، امام بارگاهها ودیگر اماکن مذهبی از کلیه فرق مسلمان از جمله فرق اهل سنت نیز مراسم با شکوهی برگزار کردند. تمام خیابانها ومعابر سیاه‌پوش شده و رادیو تلویزیونهای دولتی و محلی برنامه‌هایی را در بزرگداشت عاشورای سالار شهیدان تهیه و پخش می‌نمایند تکایا تا پاسی از شب به اجرای مراسم ویژه این ایام می‌پردازند.

مسجد وحسینیه ایرانیان کراچی نیز برنامه باشکوه عزاداری سالار شهیدان را با شور وهیجان خاصی برپا داشته و پس از سخنرانی تاپاسی از شب به نوحه‌خوانی وسینه‌زنی وعزاداری می‌پردازند.

در این مراسم حجت‌الاسلام سید حسن شاهمرادی مبلغ اعزامی و جنیدی مداح اعزامی از مرکز  بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایراد سخنرانی و مداحی پرداختند.

 سوگواره شعر عاشوار با همکاری آکادمی ادبیات پاکستان شاخه پیشاور و انجمن ادبی اباسین برگزار شد در این محفل بیش از چهل شاعر به زبانهای اردو، پشتو ، هندکو ، سرائیکی و فارسی شعرهای خود را در رثاء اهل بیت و قیام امام حسین (ع) قرائت کردند.

آنگاه دکتر محمد طه خان استاد برجسته اردو، شاعر و نویسنده توانا در خصوص ادبیات مرثیه سخن راند و گفت شعری که در مورد شهیدان کربلا بگویند سلام است و محفلی که در خصوص  سلام  باشد مسالمه گویند.

 آلمان (لایپزیک)

شهر لایپزیگ  با حدود 500 هزار نفر جمعیت از شهرهای بزرگ و مهم شرق آلمان و ایالت زاکسن است. گوته شاعر آلمانی این شهر را پاریس کوچک لقب داده‌است. شهری که بیشترین پرچم های سرخ کمونیست در آن به اهتزاز در می آمده اکنون پرچم سرخ قیام عاشورای حسینی دو سالی هست که در سر در بیرونی ساختمانی راهنمای مشتاقان شرکت در عزای حسینی است.

مراسم شهادت حضرت امام حسین (ع) با حضور شیخ عطار سفیر یر محمد صادقی مسئول امور فرهنگی سفارت و پورمحسنی سرپرست رایزن فرهنگی ایران با سخنرانی یغمایی روحانی اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر لایپزیک برگزار شد.

 کانادا

مراسم عزاداری و سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین سالار شهیدان و حماسه آفرینان جاودان صحنه کربلا، از ابتدای ماه محرم هر شب اتاوا برگزار شد.

در طول شبهای گذشته هم نوا با تمام شیعیان جهان و دلسوختگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت مراسم سوگواری و نوحه‌خوانی با حضور گسترده ایرانیان (اعم از دانشجویان و سایر ایرانیان مقیم) و همچنین برادران افغانی در اتاوا برگزار شد.

در این برنامه‌ها که هر شب در محل فرهنگسرای ایران برگزار شد، پس از قرائت قرآن، زیارت عاشورا قرائت و سپس در وصف حادثه تاریخی و جاودان کربلا و درسهای انسان ساز عاشورا سخنانی توسط سخنرانان ایراد شد.

بمبئی، پونا، میسور و بنگلور

مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) و یارانش به شکل گسترده‌ و با شکوه در شهر بمبئی برگزار شد.

از اول محرم تا عاشورای حسینی همه روزه دسته‌های عزاداری حسینی به شکل سنتی به خیابانها آمده و ارادت خود را به خاندان پیامبر اکرم(ص) اظهار می‌کنند.

ایرانیان مقیم مراسم روضه‌خوانی و عزاداری و سینه‌زنی را در امامباره شوشتری‌ها، مسجد ایرانیان و دربار حسینی به شکل با شکوه و گسترده‌ای برگزار کرده و روحانیونی که از ایران برای این مراسم دعوت شده‌اند همچون حجت‌الاسلام نجفی در خصوص فلسفه نهضت امام حسین(ع) و لزوم مبارزه با ظلم که امروز تجلی آن در انقلاب اسلامی ایران و مقابله ایران با ستم جهانی است سخن می‌گویند.

مجالس عزاداری در محله‌های مختلف شهر بمبئی از قبیل بندی بازار، نل بازار، باندرا، اندهیری، ملاد، میرا رود، ممبرا و دیگر نقاط این شهر برگزار می‌شود. عزاداران حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) روز عاشورا برای شرکت در مراسم سوگواری به مرکز شهر یعنی همان محله بندی بازار می‌آیند و در دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنند.

در شهرهای پونا - بنگلور - میسور نیز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با همکاری و مساعدت خانه فرهنگ ایران در بمبئی در حال برگزاری است که حجت‌الاسلام ادیبی‌فر روحانی اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر پونا و بنگلور حجت‌الاسلام خیرآبادی در شهر میسور در خصوص فلسفه قیام امام حسینی(ع) به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

 مسکو

مراسم عزاداری سالار شهیدان در شبهای تاسوعا و عاشورا و نیز روزهای تاسوعا و عاشورا و شب شام غریبان در مسجد خاتم‌الانبیاء مسکو و انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در مسکو با شکوه خاص و حضور انبوه شیعیان و ایرانیان مقیم برگزار شد.

در این مراسم پس از اقامه نماز جماعت و قرائت دعای وارث، حجه‌الاسلام فاطمی روحانی اعزامی از سوی سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص ویژگی‌های قیام عاشورا و نیز نهضت اباعبدا... الحسین (ع) به ایراد سخن پرداخته و سپس عزاداران با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به سوگ آن امام همام نشستند. این مراسم تا دیروز نیز ادامه داشت.

کد خبر 1008001

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha