۳۱ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۱۱

کسایی زاده اعلام کرد:

قانون فرانسه بر قرارداد گازی پاکستان حاکم است / صدور گاز به سوئیس تا پایان سال

قانون فرانسه بر قرارداد گازی پاکستان حاکم است / صدور گاز به سوئیس تا پایان سال

مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه قانون فرانسه بر قرارداد گازی پاکستان حاکم است، امضای این قرارداد گازی در سفارت فرانسه در پاکستان را تکذیب کرد و گفت: قرارداد فروش گاز به سوئیس تا پایان سالجاری میلادی باید اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا کسایی زاده امروز در پنجمین کنگره ملی انرژی و اقتصاد در تهران درباره آخرین وضعیت طرحهای صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون 60 درصد سبد انرژی جهانی به نفت و گاز اختصاص یافته است، گفت: در شرایط فعلی روسیه، ایران، قطر، ترکمنستان و عربستان 5 کشور بزرگ دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان هستند و در بین این 5 کشور، ترکمنستان با کشف ذخایر جدید گازی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه در بخش تولید گاز طبیعی به ترتیب روسیه، آمریکا ، کانادا، ایران و نروژ بزرگترین تولید کنندگان جهان هستند، اظهار داشت: در بخش مصرف گاز طبیعی نیز به ترتیب آمریکا، روسیه، ایران ، کانادا و انگلیس بزرگترین مصرف کنندگان گاز جهان به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران در بخش صادرات گاز طبیعی با وجود صدور گاز به ترکیه و ارمنستان در بین کشورهای جهان و متناسب با ذخایر گازی خود از جایگاه قابل قبولی برخوردار نیست، تصریح کرد: یکی از برنامه های اولویت دار وزارت نفت افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز در برنامه پنجم توسعه است.

قطر قطب تولید ال ان جی جهان

کسایی زاده در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال جاری میلادی میزان تولید ال ان جی قطر به حدود 77 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: در حال حاضر قطر به قطب تولید ال ان جی جهان تبدیل شده و در شرایط فعلی این کشور معادل کل اهداف چشم انداز ایران قادر به تولید ال ان جی است.

به گفته مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز ایران، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه و چین نیز در سالهای اخیر به بزرگترین وارد کنندگان ال ان جی جهان تبدیل شده اند.

قرارداد گازی سوئیس امسال اجرایی می شود

کسایی زاده در ادامه در تشریح فرصتهای پیش روی تجارت گازی ایران با تاکید بر ضرورت تشکیل اتحادیه های بین المللی برای افزایش حضور ایران در تجارت جهانی گاز، بیان کرد: در شرایط فعلی صادرات گاز ایران از طریق خطوط لوله و محموله های ال ان جی در دستور کار قرار دارد و علاوه بر آن، واردات، سوآپ و ترانزیت گاز نیز از دیگر برنامه های پیش روی در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه واردات گاز طبیعی برای ایران از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است، یادآور شد: در حال حاضر ایران از ترکمنستان و آذربایجان گاز وارد می کند که به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی قصد افزایش واردات گاز از ترکمنستان را دارند.

کسایی زاده از انجام مذاکراتی با کشورهای کویت، عمان و کشورهای اروپایی برای صدور گاز طبیعی، بیان کرد: قرارداد گازی منعقد شده با شرکت EGL سوئیس در سال جاری باید اجرایی شود.

قانون فرانسه بر قرارداد گازی پاکستان حاکم است

کسایی زاده همچنین با تکذیب امضای قرارداد گازی پاکستان در سفارت فرانسه در پاکستان، تصریح کرد: برخی از دوستان به دلیل دلسوزی این مسائل را در رسانه ها مطرح می کنند اما تمام اسناد این قرارداد را شخصا امضا کرده و مطمئن باشید هیچ  قراردادی را در فرانسه یا سفارت این کشور در اسلام آباد امضا نکرده ایم.

وی با بیان اینکه قرارداد فروش گاز طبیعی به پاکستان اخیرا در تهران به طور رسمی نافذ شده است، اعلام کرد: علاوه بر صدور گاز به پاکستان، انتقال گاز ایران به کشورهای شرق آسیا نیز در دستور کار قرار دارد.

کسایی زاده همچنین با یادآوری تفویض اختیارات شرکت صادرات گاز به شرکت ملی گاز ایران، بیان کرد: در حال حاضر ساخت خط لوله نهم سراسری و خط لوله ششم سراسری برای انتقال گاز به اروپا در دستور کار قرار دارد.

توقف دو طرح تولید ال ان جی ایران در عسلویه

به گزارش مهر، مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز در ادامه این گردهمایی در تشریح طرحهای تولید ال ان جی ایران توضیح داد: تاکنون 6 پروژه ال ان جی در پارس جنوبی، پارس شمالی ، گلشن، فردوسی و قشم تعریف شده است که برای اجرای همه این پروژه ها در مجموع به حدود 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

وی با اشاره به پیشرفت 34 درصد پروژه ایران ال ان جی در عسلویه از راه اندازی نیروگاه این واحد در سالجاری و طرح شیرین سازی گاز تا سال 1390 خبر داد و اعلام کرد برای ساخت این واحد ال ان جی به 5 میلیارد دلار سرمایه نیاز بوده است که در صورت اجرای آن امکان تولید سالانه 10.8 میلیون تن ال ان جی وجود دارد.

کسایی زاده با اشاره به اینکه هم اکنون طرح پرشین و پارس ال ان جی در مرحله اف. آی. دی قرار دارند، تصریح کرد: تاکنون بخش بالادستی این دو طرح به پیمانکاران واگذار شده است اما طرح تولید ال ان جی این دو واحد در شرایط فعلی متوقف بوده و مذاکرات با طرفهای مورد نظر ادامه دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری مالزیایی ها برای تولید ال ان جی در میادین گلشن و فردوسی، اظهار داشت: هم اکنون این طرح تولید ال ان جی در مرحله تعیین قیمت فروش گاز قرار دارد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری شرکت سینوک چین در ال ان جی پارس شمالی، بیان کرد: تاکنون عملیات تجهیز کارگاه در پارس شمالی آغاز شده اما مذاکرات برای تعیین قیمت فروش خوراک گازی به کارخانه های ال ان جی در دست اقدام است.

کد خبر 1104626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha