۲۹ تیر ۱۳۸۹، ۱۰:۴۶

دین و اخلاق از نگاه کونگ-2

ایمان‌گرایی کونگ به رویکرد ویتگنشتاین نزدیک است

ایمان‌گرایی کونگ به رویکرد ویتگنشتاین نزدیک است

استاد ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه از نظر هانس کونگ ایمان یک انتخاب شخصی است، گفت: ایمان‌گرایی کونگ به ایمان‌گرایی ویتگنشتاین نزدیکتر است تا ایمان‌گرایی کی‌یرکه‌گور. برای او دین و ایمان یک انتخاب و تصمیم شخصی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی کتاب "دین و اخلاق از نگاه هانس کونگ" با حضور دکتر حسن قنبری مؤلف کتاب و دکتر همایون همتی عصر دیروز دوشنبه 28 تیرماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

دکتر همایون همتی در این نشست با اشاره به آشنایی شخصی خودش با هانس کونگ، گفت: من با ایشان از سالها پیش آشنا بودم و در سال 2000 میلادی در یک کنفرانس بین‌المللی با ایشان آشنا شدم و در چهار سالی که به عنوان رایزن فرهنگی ایران در آلمان فعالیت می‌کردم با ایشان مراوده داشتم.

وی افزود: کونگ نویسنده پرکار و فعالی است و بسیار منصف و حساس است. او منتقد شجاع واتیکان و پاپ است. او با پاپ فعلی همکلاس بوده و انتقادات جدی نیز به او دارد ولی در مورد او انصاف را هم رعایت می‌کند. برای نمونه او کتاب "اصول الهیاتی کاتولیکی" پاپ فعلی را کتاب خوبی می‌داند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در آلمان خاطر نشان کرد: به رغم اینکه پاپ وقت او را تکفیر کرد و قرار بود که هیچ دانشگاه کاتولیکی در جهان برای او تدریس نگذارد، ولی چند دانشگاه کاتولیک از او برای تدریس دعوت به عمل آوردند. در "بنیاد اخلاق جهانی" واقع در توبینگن آلمان او بحثهای هفتگی با اساتید دانشگاههای مختلف و با متخصصان حوزه‌های مختلف علوم از جمله حوزه‌های شیمی و فیزیک دارد که حاصل این گفتگوها به صورت کتابی با عنوان "علم و دین" منتشر شده است.

کونگ معتقد به پلورالیسم دینی است

وی افزود: محل کار وی یعنی "بنیاد اخلاق جهانی" نمونه‌ای عینی از یک پلورالیسم دینی است که در آن معتقدان ادیان گوناگون مشغول کار هستند. کتابهای او به چندین زبان ترجمه شده‌اند. او با تمام الهی دانهای کنونی آلمان همفکری و ارتباط دارد. او از کارل بارت و راینر تأثیر زیادی گرفته است. برخی او را تأثیرگذارترین متأله مسیحی معاصر می‌دانند. اندیشه کونگ را می‌توان میان مرز کاتولیک و پروتستان قرار داد.

مؤلف "اندیشه دینی و سکولاریسم" در ادامه با اشاره به تلاش ستودنی دکتر قنبری در نگارش کتاب "دین و اخلاق از نگاه هانس کونگ" تصریح کرد: کتاب "دین و اخلاق" الهیات کونگ را بررسی کرده و رابطه دین و اخلاق از نظر کونگ را مورد توجه قرار داده است. ولی این کتاب معرفی همه نظام الهیاتی کونگ نیست. کونگ مکاتبات و مصاحبه‌های زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. کونگ علاوه بر چهره علمی دارای شخصیتی سیاسی و اجتماعی است که باید این شخصیت در بررسی آرای او لحاظ شود.

این استاد ادیان در ادامه یادآور شد: هنوز در مورد کونگ زندگی‌نامه و شرحی که جامع و مفصل باشد، به زبان فارسی وجود ندارد. بخشی از زندگی کونگ مبارزات او با واتیکان است و باید مورد توجه باشد. کونگ در سالهای اخیر دو کتاب از زندگی خود به نگارش در آورده است. کتابهای "مبارزه من در راه آزادی" و "مبارزه در جستجوی حقیقت" دو کتاب خود نوشته او و در واقع اتوبیوگرافی هستند که ارزش ترجمه کردن به فارسی را دارند.

کونگ شخصیتی چند بعدی است

مترجم "فیزیک، فلسفه و الهیات" در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت کونگ خاطر نشان کرد: هانس کونگ شخصیتی است که ابعاد مختلف دارد. او از یک طرف دین‌پژوه است و از دیدگاه تاریخ ادیان به اسلام، مسیحیت و یهودیت پرداخته است. او اگر چه تحصیلات فلسفی نیز داشته ولی فیلسوف دین نیست. از طرف دیگر او منتقد کاتولیک است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از نظر کونگ ایمان یک انتخاب است و در این مورد او به ایمان‌گرایی ویتگنشتاین نزدیکتر است تا ایمان‌گرایی کی‌یرکه‌گور. برای او دین، ایمان و خدا یک انتخاب و تصمیم شخصی است. او بین دین، معنویت و عرفان فرق قائل است که در بررسی آرای او باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1119901

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha