۱۳ آبان ۱۳۸۹، ۱۷:۳۷

آخوندزاده :

بدون مشارکت ایران هر تصمیمی درباره خزر غیرقابل قبول است

بدون مشارکت ایران هر تصمیمی درباره خزر غیرقابل قبول است

معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با یک خبرگزاری آذربایجانی گفت : تهران هرگونه تصمیم گیری در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را بدون توافق ایران اصولاً غیر قابل قبول می داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "محمد مهدی آخوندزاده" نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور خزر به خبرگزاری ترند گفت: "وضعیت حقوقی دریای خزر باید بر پایه تفاهم متقابل تعیین شود و هرگونه تصمیم گیری در این جهت بدون توافق ایران غیر قابل قبول است. این موضع اصولی ایران است".

وی افزود : بدون توافق ایران هیچ سندی دایر بر وضعیت حقوقی دریا نمی تواند امضا شود.

آخوندزاده که در حاشیه شرکت در اجلاس معاونان وزرای امور خارجه پنج کشور ساحلی خزر دایر بر توافق بر سر پیش نویس موافقتنامه همکاریهای امنیتی خزر به باکو سفر کرده، گفت: "امروز مذاکرات پیرامون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بر پایه اسنادی که در سالهای 1921 و 1940 بین اتحاد جماهیر شوروی و ایران امضا شد، انجام می گیرد. ما برای تعیین چنان رژیم حقوقی تلاش می کنیم که پاسخگوی منافع ملی ایران باشد و نیازهای جامعه را در آینده تأمین کند".
 
آخوندزاده سایر کشورهای ساحلی خزر را به احترام به موضع ایران فرا خواند و اظهار داشت: "در دریای خزر ظرفیتهای عظیمی نهفته است که کاملاً مورد استفاده قرار نگرفته و تمامی کشورهای حاشیه خزر می توانند از آنها بهره مند شوند".
 
تهران عملکرد جلوگیری از آلودگی خزر را رضایت بخش نمی داند
 
محمد مهدی آخوندزاده، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور خزر  به خبرگزاری ترند گفت: "کشورهای ساحلی خزر تاکنون برای جلوگیری از آلودگی خزر عملکرد رضایت بخشی از خود نشان نداده اند".
 
آخوندزاده معتقد است که کشورهای ساحلی خزر تابحال توجه آنچنانی برای جلوگیری از آلودگی این دریا نداشتند.
 
آخوندزاده در پایان گفت : "هم اکنون بمنظور جلوگیری از آلودگی خزر دو پروتکل در دست مذاکره است و چنانچه مذاکرات این پروتکل ها به نتایج مثبتی برسد، سلامت مردم کشورهای حاشیه خزر تأمین خواهد شد".
کد خبر 1185119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha