۱۰ آذر ۱۳۸۹، ۱۴:۱۶

مالیات برارزش افزوده در کاهش معاملات زیرزمینی موثر است

مالیات برارزش افزوده در کاهش معاملات زیرزمینی موثر است

رشت - خبرگزاری مهر: معاون ارزش افزوده اداره کل امورمالیاتی استان گیلان گفت: اجرای قانون مالیات جلوی معاملات زیرزمینی و قاچاق را خواهد گرفت.

نادر تقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با اجرای قانون مالیات برارزش افزوده، فرآیند معاملات شفاف خواهد شد و چون بازار پس از اجرای این قانون جزئیات معاملات خود را از طریق فرمهای مخصوص به ادارات امورمالیاتی ارایه می کند.

وی عنوان کرد: اجرای این قانون مالیاتی جدید، نافی قوانین مالیاتی موجود به ویژه قانون مالیات بر کسب نیست و چون فعالان اقتصادی، پس از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده، باید تمامی منابع درآمدی خود را به مسئولان مالیاتی ارایه کنند، از افزایش دیگر مالیاتها که خود باید بپردازند نگرانند نه مالیاتی که در نهایت خریدار، پرداخت کننده اصلی آن است.

معاون ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی گیلان در ادامه اجرای قانون مالیات برارزش افزوده را راهی مناسب برای ریشه کن کردن معاملات قاچاق محوردانست و گفت: با اجرای این قانون، امکان معاملات غیرقانونی و نیزخرید و فروش کالاهای قاچاق، به دلیل الزامی بودن صدور فاکتور فروش از سوی فروشندگان و ارایه آن به مقامات مالیاتی، تقریبا محال خواهد بود.

وی با تاکید براینکه اجرای قانون مالیات برارزش افزوده جلوی بسیاری ازسودهای غیرقانونی و فرارهای مالیاتی را می گیرد، خاطر نشان کرد: اعمال این قانون راه مناسبی برای رفع مشکل ریشه دار واسطه ها در اقتصاد ایران است.

تقی زاده گفت: وقتی قرار است فروشنده نهایی، کالا را با احتساب مالیات برارزش افزوده تولید کننده، واسطه ها و خود به خریدار بفروشد، به ناچار برای پرهیز از گران شدن بیش از حد کالا تلاش خواهد کرد آن را از تولید کننده اصلی بخرد و به این ترتیب، نقش واسطه ها به تدریج در اقتصاد ایران کمرنگ خواهد شد.

وی درادامه با تاکید براینکه قانون مالیات برارزش افزوده دربسیاری از کشورهای جهان درحال اجراست و ایران هم برای رسیدن توسعه پایدار ازاجرای آن چاره ای ندارد، گفت: سابقه اجرای این قانون به بیش از40 سال پیش برمی گردد و در حال حاضر بیش از140 کشور جهان آن را اجرا می کنند.

معاون ارزش افزوده امورمالیاتی گیلان با تاکید برنقش آموزش درافزایش همکاری های اصناف در اجرای قانون مالیات برارزش افزوده گفت:  نشستهای متعددی که در این زمینه با حضور اصناف برگزار شده درافزایش آگاهی های آنان نسبت به این قانون مالیاتی جدید و افزایش همکاری های آنان تاثیرگذار بوده است.

وی یادآورشد: از آغاز تیرماه تا پایان شهریورماه امسال 22 نشست تخصصی در این زمینه برگزار و دراین نشستها جزئیات اجرا و فواید اقتصادی قانون مالیات برارزش افزوده به اصناف آموزش داده شده است.

کد خبر 1202207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha