۲۹ بهمن ۱۳۸۹، ۹:۴۰

آیت الله ممدوحی:

جهان بینی و انسان‌شناسی از اصول اولیه تفسیر المیزان است

جهان بینی و انسان‌شناسی از اصول اولیه تفسیر المیزان است

قم - خبرگزاری مهر: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تفسیر المیزان را کتابی تمام عیار دانست و گفت: جهان بینی و انسان‌شناسی از اصول اولیه این تفسیر است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله حسن ممدوحی بعد از ظهر پنج شنبه در همایش الهیات در تفسیر المیزان که در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، جامعیت و نوآورانه بودن تفسیر المیزان علامه طباطبایی را مورد توجه قرار داد و گفت: می‌توان گفت روش علامه طباطبایی در المیزان معرفی قرآن است و کتابی است تمام عیار و یک انسان‌شناسی بسیار دقیق در قرآن که این جهان بینی و انسان‌شناسی جزء اصول اولیه این تفسیر است.

وی المیزان را با مبتنی بر جهان بینی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و معرفی قرآن دانست و تصریح کرد: این یک رویکرد فوق العاده و یک نوآوری است که علامه از قرآن برای معرفی قرآن استفاده کرده است.

آیت الله ممدوحی تصریح کرد: علامه معیار در قرآن را خود قرآن قرار داده است و رأی او بر خود کتاب آسمانی است.

المیزان مستحق جایزه قرن است

وی تفسیر المیزان را مستحق دریافت جایزه قرن دانست و خاطرنشان کرد: یکی از عجایب المیزان این است که هر صفحه و هر جایی از آن را که باز کنی یک مطلب تازه می‌آموزی و این طور نیست که دریافت مطلبی نو مستلزم این باشد تا چندین صفحه را ورق بزنی و بخوانی و اساسا نقطه زاید در آن وجود ندارد.

فهرست موضوعی المیزان باید استخراج شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفسیر المیزان علامه طباطبایی حاوی عباراتی پر از معنا است و نیازمند شرح و تفسیر می‌باشد، اظهار داشت: المیزان بیش از همه چیز نیازمند افرادی است که در همه زمینه‌ها متخصص باشند تا بتوانند فهرست موضوعی برای این کتاب بنویسند و اگر این کار انجام شود پتانسل بسیار خوبی برای تحقیق و پژوهش برای محققان در حوزه خواهد بود.

تفسیر المیزان یک سند است

وی با اشاره به اینکه از تفسیر المیزان می‌توان برای تولید علوم دینی استفاده کرد، بیان داشت: واقعیت این است که حرف افرادی که در هر عصری استوانه تحقیق و علم هستند یک سند است اما متأسفانه کتاب‌ها و آثار علامه طباطبایی به ویژه تفسیر المیزان تا کنون مهجور مانده‌اند.

ممدوحی اضافه کرد: هم اکنون در دوره‌های تخصصی تفسیر تنها 2 جلد از 20 جلد المیزان به اضافه چند کتاب دیگر تدریس می‌شود، اما آیا کسی که خروجی این درس است یک مفسر خواهد بود لذا ما برای اینکه جامعه خود را واکسینه کنیم باید محتواهای آموزشی را در این دوره‌ها غنی کنیم.

کد خبر 1256124

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha