۸ اسفند ۱۳۸۹، ۱۱:۰۳

در شورای عالی انقلاب فرهنگی/

کلیات آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن تصویب شد

کلیات آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن تصویب شد

نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای سازمان‌های فرهنگی و دینی و دیگر اعضای شورا روز شنبه هفتم اسفندماه به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حمید محمدی قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مورد اظهار داشت: دستور اول این جلسه، بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم بود که کلیات آن به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: به موجب ماده یک این آیین‌نامه به منظور شناسایی و رتبه بندی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم و تعیین و اعطای رتبه تخصصی و تسهیل تعامل و خدمت‌رسانی دستگاه‌های مختلف با ایشان، هر سال حداقل یک دوره آزمون تخصصی، برگزار و به قبول شدگان گواهینامه تخصصی قرائت قرآن اعطا می‌شود. دارندگان گواهینامه تخصصی قرائت قرآن کریم، از تمام مزایای درجات یک تا چهار هنری، موضوع مصوبه جلسه 477 و 569 شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردار خواهند شد.

محمدی افزود: در این جلسه کلیات نظام‌نامه تدوین اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی نیز برای ابلاغ به دستگاه‌های مسئول تدوین این اسناد مورد تأیید قرار گرفت.

به گفته دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی طبق ماده چهار قانون برنامه پنجم توسعه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است حداکثر تا پایان سال دوم برنامه، اسناد راهبردی توسعه حوزه‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را بر اساس پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران تقدیم کند.

محمدی گفت: این نظام‌نامه به‌عنوان چارچوب و منطق تدوین اسناد برای تهیه و اجرای هماهنگ آنها در کمیسیون‌های شورا، موجب خواهد شد تا برآیند خروجی‌های هر سند، مجموع اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی را پوشش دهد. همچنین از تداخل وظایف، موازیکاری، خلأهای کاری و ایجاد عرصه های رقابتی مخرب منتج از خروجی‌ها جلوگیری می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در مباحث خارج از دستور این جلسه، گزارش اقدامات دبیرخانه شورا و پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تقویت بودجه‌های قرآنی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 1390 ارائه شد و راهکارهای بهبود و افزایش آن مورد بررسی قرار گرفت.

محمدی افزود: بر این اساس، اعضا بر ضرورت تسریع در تصویب و ابلاغ صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید ورزیدند.(این مصوبه مهرماه در جلسه پنجم شورا جهت ارائه به شورای عالی تصویب شده است.)

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار داشت: همچنین اعضا تشکیل یک جلسه دیگر از شورا را در حضور رئیس‌جمهور برای قوام‌بخشی به مصوبات و تقویت موتور حرکت قرآنی در کشور توسط وزارتخانه‌ها مؤثر برشمردند. همچنین تقویم برگزاری جلسات شورا و مجمع مشورتی نیز در سال 1390 به اطلاع اعضا رسید که به موجب آن، تشکیل حداقل شش جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال آینده پیش‌بینی شده است.

کد خبر 1262501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha