۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۶:۳۴

ایران خواستار پایبندی آمریکا و روسیه به تعهدات امحای سلاح های شیمیایی شد

ایران خواستار پایبندی آمریکا و روسیه به تعهدات امحای سلاح های شیمیایی شد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان منع سلاح های شیمیایی از آمریکا و روسیه خواست تا به تعهدات خود برای امحای سلاح های شیمیایی عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان شصت و چهارمین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی که از روز سه شنبه در لاهه هلند در حال برگزاری است، موضوع پایبند نبودن آمریکا و روسیه نسبت به ضرب الاجل امحای سلاح های شیمیایی در دستورکار قرار دارد.

کاظم غریب آبادی، سفیر کشورمان در هلند و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در این نشست با قرائت بیانیه ای، از پایبند نبودن آمریکا و روسیه به عنوان دارندگان اصلی ذخایر سلاح های شیمیایی به این مسئله شدیدا ابراز نگرانی کرده و با توجه به مذاکرات جاری دولتهای عضو برای تصمیم گیری در این زمینه، تاکید کرد که نباید به گونه ای عمل شود که حیثیت و اعتبار سازمان زیر سؤال رود.

غریب آبادی با تاکید بر اینکه اقدام اعضای سازمان در معرض قضاوت جامعه بین المللی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت نابودی همه ذخایر سلاح های شیمیایی هدف اولیه و اصلی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی است و کشورهای دارنده ذخایر سلاح های شیمیایی، متعهد به انهدام این ذخایر تا حداکثر پانزده سال پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون هستند و پایبند نبودن به این تعهد که به صراحت در کنوانسیون قید شده است، صلح و امنیت جهانی را به مخاطره خواهد افکند.

نماینده دائم کشورمان در این بیانیه با یادآوری درد و رنج جانبازان شیمیایی کشورمان، تاکید ورزید با حفظ حتی یک بمب شیمیایی، کابوس استفاده از این سلاح های مخرب و غیرانسانی همچنان ادامه خواهد یافت. در بیانیه کشورمان، مصرانه از آمریکا و روسیه خواسته شده است تا با عمل به تعهدات خود تحت معاهده منع سلاح های شیمیایی و امحای تمام سلاح های شیمیایی خود در ضرب الاجل مقرر شده در کنوانسیون، به خواست جامعه جهانی برای ایجاد جهانی عاری از سلاح های کشتار جمعی احترام بگذارند.

سفیر کشورمان همچنین اعلام کرد در صورت پایبند نبودن دارندگان سلاح های شیمیایی به خصوص آمریکا و روسیه به تعهدات خود برای امحای این ذخایر طبق مقررات معاهده، باید براساس مفاد کنوانسیون و با احراز و شناسایی این وضعیت به عنوان نقض صریح تعهدات بین المللی اقدام شود.

در بخشی دیگر از بیانیه کشورمان آمده است کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تنها کنوانسیون خلع سلاحی بین المللی است، اما متاسفانه تلاشهایی در جریان است تا ماموریت این سازمان و کنوانسیون خلع سلاحی منحرف شده و به سمت عدم اشاعه سوق یابد. غریب آبادی در این مورد تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اقدامی در این راستا مخالف است و آن را در تعارض با هدف و روح کنوانسیون و خواست جامعه بین المللی برای خلع سلاح شیمیایی می داند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با انتقاد از تلاش ها برای انحراف سازمان از مقصد اصلی خود یعنی خلع سلاح، اظهار داشت با استفاده از ادبیات عدم اشاعه در واقع وجود سلاح های شیمیایی را برای برخی می پذیرند. آیا واقعا برخی می خواهند این معاهده نیز مانند برخی معاهدات دیگر، کشورهای عضو را به دارا و ندار تقسیم کند؟ وی تاکید کرد از نظر کنوانسیون همه اعضا برابرند و در مقوله ندارها قرار می گیرند. اینکه گفته شود ماموریت سازمان باید به عدم اشاعه تبدیل شود، یک اشتباه و یک انحراف بزرگ است. واژه عدم اشاعه واژه ای ساختگی است که اعتبار و حیثیت کنوانسیون را زیر سئوال می برد.

در پایان، در بیانیه کشورمان به اهمیت اقدام سازمان برای کمک به کشورهای عضو در شرایط استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های شیمیایی اشاره شده و ضمن تاکید بر اهمیت توجه به رفع نیازهای قربانیان سلاح های شیمیایی، از اعضای سازمان درخواست شده است تا در مذاکرات مربوط به بررسی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی به صورت فعال مشارکت کنند تا این پیشنهاد که در کنفرانس پانزدهم دولت های عضو مورد تصویب قرار گرفت و مذاکرات آن نیز شروع شده است، جنبه عملیاتی به خود گرفته و به مرحله اجراء درآید.

کد خبر 1305127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha