۴ آبان ۱۳۹۰، ۹:۳۵

با تصویب مجلس؛

حضور نمایندگان ناظر در جلسات مختلف ماموریت اداری محسوب می‌شود

حضور نمایندگان ناظر در جلسات مختلف ماموریت اداری محسوب می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس نحوه انتخاب نمایندگان ناظر برای عضویت و شرکت در جلسات مجامع و هیئت‌ها و چگونگی اجرای وظایف نظارتی را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با الحاق یک ماده به قانون آیین نامه نحوه انتخاب نمایندگان ناظر برای عضویت و شرکت در جلسات مجامع هیئت‌ها و شوراهای مذکور در قوانین و چگونگی اجرای وظایف نظارتی آنها را تعیین کردند.

طبق بند یک این ماده برای انتخاب ناظران کمیسیون‌های تخصصی و یا مجلس شورای اسلامی کمیسیون ذیربط موظف است حداقل به تعداد دو برابر مورد نیاز از نمایندگان داوطلب واجد شرایط را به مجلس معرفی نماید تا مجلس نسبت به انتخاب تعداد مورد نیاز اقدام کند.

براساس بند 2 این ماده نمایندگان هر استان نماینده منتخب خود را از بین نمایندگان همان استان برای شرکت در مجامع و شوراهای استانی تعیین و به کمیسیون ذیربط اعلام می‌نماید تا به مجلس شورای اسلامی برای انتخاب معرفی شود.

همچنین براساس بند 3 این ماده مدت عضویت نمایندگان ناظر تابع قانون ذیربط است و در صورت عدم تعیین زمان در قانون یک سال می‌باشد.

علاوه بر این طبق بند 4 این ماده دستگاه‌های ذیربط مکلفند دعوتنامه و دستور جلسه را به همراه گزارش توجیهی حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه به نماینده ناظر و همچنین معاونت نظارت مجلس ارسال کند.

براساس بند 5 این ماده معاونت نظارت موظف است حداقل 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه گزارشات توجیهی خود را درباره دستور جلسه به نماینده ناظر ارایه کنید.

طبق بند 6 این ماده نماینده ناظر، عضو و تابع ضوابط مجمع یا هیئت یا شورا و از نظر حق رای تابع قانون ذیربط است.

براساس بند 7 این ماده نماینده ناظر موظف است در کلیه جلسات ذیربط شرکت نماید و حداکثر ظرف یک هفته پس از تشکیل جلسه گزارش کتبی خود درباره موضوعات مطروحه در جلسه و تصمیمات متخذه و نیز رعایت آیین نامه داخلی آن جلسه و همچنین دیگر نقطه نظرات خود را به کمیسیون ذیربط و معاونت نظارت ارایه کند.

روسای کمیسیون های مکلفند گزارش ناظر را بررسی و ارزیابی نظارتی خود را ظرف یک هفته برای پیگیری به معاونت نظارت اعلام کنند.

همچنین براساس بند 8 این ماده معاونت نظارت موظف است گزارش نماینده ناظر و کمیسیون را بررسی و نظرات خود را حسب مورد به رئیس مجلس، دستگاه مربوط، دیوان محاسبات، کمیسیون ذیربط و نماینده ناظر اعلام کنند.

همچنین طبق بند 9 این ماده معاونت نظارت موظف است عدم شرکت نماینده ناظر در جلسات را به رئیس مجلس اعلام کند.

براساس بند 10 این ماده حضور نماینده ناظر در جلسات موضوع این ماده ماموریت اداری محسوب می‌شود. نماینده ناظر به تشخیص کمیسیون ذیربط با غیبت غیرموجه در سه جلسه متوالی یا 5 جلسه غیرمتوالی مستعفی شناخته می‌شود. کمیسیون مکلف است نسبت به انتخاب فرد جدید طبق آیین نامه اقدام کند.

با اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی این ماده به تصویب نمایندگان رسید اما آرا در صفحه نمایش مجلس نشان داده نشد.

کد خبر 1443800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha