۹ بهمن ۱۳۹۰، ۱۳:۵۵

فلسفه دین

فلسفه دین

کتاب «فلسفه دین» نوشته جان هیک با ترجمه بهزاد سالکی از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی منتشر شد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: فلسفه دین امروزه یکی از فعال‌ترین حوزه‌های پژوهش فلسفی به شمار می‌رود که مفاهیم و نظام‌های اعتقادی دینی و نیز پدیدارهای اصلی تجربه دینی، مراسم عبادی و اندیشه‌ای را که این نظام‌های عقیدتی بر آن واقع هستند، مورد مطالعه قرار می‌دهد. کتاب «فلسفه دین» نوشته جان هیک نیز بر مبنای همین مساله موضوع دلیل اعتقاد به خدا، مساله خیر و شر، وحی و ایمان، تقدیر بشری، جاودانگی و رستاخیز را مورد بررسی قرار داده است.

بهزاد سالکی مترجم این کتاب ترجمه خود را بر مبنای ویراست سوم این کتاب که در سال 1983 منتشر شده، انجام داده است که بنا بر گفته وی از تفصیل بیشتری نسبت به سایر چاپ‌های این کتاب نیز برخوردار است.

ویژگی اصلی این کتاب، دیگاه خدامحورانه هیک در آن است که وی را به صورت بارزی از روایت انگلیسی از الهیات معاصر که بر مبنای عیسی محوری در کلیسا بنا نهاده شده است، جدا می‌کند.

هیک کتاب خود را با معرفی چیستی فلسفه دین آغازمی‌کند و با بیان اینکه این فلسفه وسیله‌ای برای آموزش دین نیست، عنوان می‌دارد که فلسفه دین شعبه‌ای از الهیات نبوده و شاخه‌ای ازعلم فلسفه به شمار می‌رود و مفاهیم و نظام‌های اعتقادی دینی و نیز پدیده‌های اصلی در تجربه دینی و مراسم عبادی و نیز اندیشه‌ای را که این نظام‌های عقیدتی بر آن مبتنی هستند، مورد مطالعه قرار می‌دهد.

هیک با این پیشگفتار در فصل نخست از کتاب خود به سراغ شرح مفهوم مسیحی ـ یهودی از خدا می‌رود و موضوعاتی چون یکتا‌پرستی، قائم به ذات بودن، تشخص خدا و امر قدسی را مورد بررسی و توجه قرار می‌دهد. او در ادامه و در تشریح دلایل اعتقاد به وجود خداوند به موضوع برهان وجودی و اشکال آن پرداخته و به  شرح براهین مربوط به حوادث و تجربه‌های خاص در این رابطه می‌پردازد.

هیک در سومین فصل از کتاب خود نیز در ذیل سرفصل‌هایی با عنوان نظریه جامعه شناختی دین، نظریه فرویدی در باب دین و تحدی علم جدید به برسی دلایل عدم اعتقاد به وجود خدا می‌پردازد.

مساله شر، وحی و ایمان و اصالت شواهد موضوع فصول چهارم تا ششم فلسفه دین از منظر جان هیک را تشکیل می‌دهد که در ادامه و در هفتمین فصل به بررسی موضوع مسائل زبان دینی نیزهدایت می‌شود و در آن نویسنده ضمن بیان ویژگی زبان دینی به موضوع غیر شناختاری بودن زبان دینی و نظریات مرتبط با آن نیز اشاره می‌کند.

هیک پس از بررسی موضوع تاییدپذیری در فصل هشتم در نهمین فصل کتاب خود به بررسی دعاوی متعارضان ادیان مختلف درباره حقیقت اشاره می‌کند و چندین دیدگاه از جمله دیدگاه دبلیو. ای. کریستین را در این زمینه مورد توجه  قرار می‌دهد.

تقدیر بشری و سرنوشت بشری نیز دو موضوع پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهند که در آنها هیک موضوع خلود نفس، حیات دوباره و نیز دیدگاه‌های موجود درباره کرمه و تناسخ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فلسفه دین از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی با شمارگان 3 هزار نسخه و قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 1519732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha