به گزارش خبرنگار مهر، طراحی جلد این کتاب را کارنگ طیاری انجام داده که برداشتی آزاد از داستان «آخرین برگ» نوشته او. هنری است. تجسم پاییزی از درختی که تنها یک برگ به روی شاخههایش دارد، نشانهای برای دریافت معانی گوناگون است.
به گفته مهدی موسوی، در انتخاب ترانههای این کتاب سعی شده گوناگونی مضمونی، سبکی و نوآوریهای ساختاری و لحنی لحاظ شود، به شکلی که مخاطب های متنوعی از آن سراغ بگیرند. در نگارش ترانهها کمتر از اعلام دستوری و ریختی استفاده شده تا صورت شنیداری ابیات مورد توجه باشد.
بخشی از ترانههای این کتاب آهنگسازی و اجرا شده و بخشی از آن هم هنوز به گوش مخاطبان نرسیده است.
قرارست جلسه نقد و بررسی این کتاب در تاریخ 20 اردیبهشت همزمان با نمایشگاه کتاب در فرهنگسرای سرو واقع در ضلع شمالی پارک ساعی برگزار شود.
از دیگر کارهای موسوی که در نمایشگاه کتاب امسال هم عرضه میشود، چاپ سوم مجموعه ترانه «از لالهزار تا جمهوری» است که قرار بود سال پیش توسط نشر شانی وارد بازار نشر شود که امسال در نمایشگاه کتاب عرضه میشود.
وی درباره این اثر گفت: بنا به دغدغهام و رنجی که ترانه و ترانهسرایی از فقدان مسائل تئوریک و بنیادین در این حوزه میبرد، سالها پیش «از لاله زار تا جمهوری» را با فرمت آنتولوژی کار کردم که مورد استقبال مخاطبان این حوزه نیز قرار گرفت.
چاپ سوم کتاب نسبت به چاپهای گذشته تفاوت چندانی نکرده و همچنان از دو دفتر تشکیل شده است.
دفتر اول شامل مقالاتی از محمد علی شیرازی، اکبر آزاد، عبدالجبار کاکایی، سیامک بهرام پرور، سعید کریمی، محمدرضا حبیبی، هادی خوانساری و ... است و در فصل دوم که بخش ترانه و نمونه آثار است و بخش اعظمی از این کتاب را تشکیل داده از ترانهسراهایی چون محمد صالح اعلا، افشین یداللهی، نیلوفر لاری پور، ترانه مکرم، افشین مقدم، روزبه بمانی، افشین سیاهپوش، شایا تجلی، فرزاد حسنی، اندیشه فولادوند، ساناز صفایی، مونا برزویی، حسین متولیان، رها شایان، علیرضا بندری، آرش نصیری و در مجموع حدود ۶۰ ترانهسرا، آثاری ارائه شده است.
موسوی این روزها در تلاش برای تدوین مجموعهای وسیعتر و قابل اتکاتر از «از لاله زار تا جمهوری» است که به جریانشناسی ترانهسرایی در ایران اختصاص دارد. این کتاب سر نخ ترانه را از دوران حکومت مادها گرفته تا به روزگار ما رسیده است.
نظر شما