۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۱۲

گزارش خبری/

آبشارهای لرستان قطب گردشگری می شوند/ ظرفیتی ناب در مسیر شکوفایی

آبشارهای لرستان قطب گردشگری می شوند/ ظرفیتی ناب در مسیر شکوفایی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: با ایجاد زیرساختهای لازم در محل آبشارهای لرستان این جاذبه های طبیعی به عنوان ظرفیتی ناب در لرستان تبدیل به قطب گردشگری در غرب کشور خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. رودهای حـوضـه دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع 96 درصـد سطح استـان را دربـر مــی گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند.

رودخانه سزار، تیره، رودخانه بختیاری، سرخاب، کشور، سبز، چم چیست، اسک، رودخانه الیگودرز و ازنا از جمله رودخانه های حوضه آبریز دز هستند. رودخانه سیمره، کشکان، کهمان، دره شهر، گند، خرم آباد و گرگانه نیز حوضه آبریز کرخه را تشکیل می دهند.

این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

در حال حاضر بالغ بر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند.

این در حالیست که آبشارهای هفتگانه لرستان هر کدام در نوع خود آبشارهای منحصر به فردی هستند که شاید نتوان مانند آنها را در دیگر نقاط کشور مشاهده کرد.

آبشار "شوی یا تله زنگ"، "آبشار بیشه"، "آبشار آب سفید"، "آبشار نوژیان"، "آبشار چکان"، "آبشار سرکانه"، "آبشار وارک" و "آبشار افرینه" از جمله آبشارهای لرستان هستند که هر کدام زیباییهای منحصر به فرد خود را دارند.

استفاده از ظرفیت گردشگری آبشارها و سدهای لرستان

با این وجود یکی از عواملی که بر توسعه و رشد صنعت گردشگری و اکوتوریسم لرستان تاثیر منفی گذاشته ضعف در زمینه زیرساختها و امکانات مراکز گردشگری استان بوده است، موضوعی که بارها توسط طبیعت گردان به آن اشاره شد تا در این راستا حرکت های خوبی در استان آغاز شود.

حمید خورشیدوند معاون عمرانی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رویکرد مدیریت ارشد استان در رابطه با ایجاد قطبهای گردشگری در محل آبشارهای لرستان اظهار داشت: یکی از برنامه های سالجاری ایجاد زیرساختهای گردشگری در مسیر آبشارها و سدهای استان لرستان است.

وی با بیان اینکه همه راههای مربوط به آبشارهای نوژیان، بیشه، سد مروک، سد کاکارضا، سد معشوره و ... برای ایجاد قطبهای گردشگری تعریض خواهند شد، ادامه داد: در این راستا به طور حتم ما شاهد توسعه همه جانبه گردشگری در محل آبشارها و سدهای لرستان خواهیم بود.

ایجاد زیرساختهای گردشگری در محل آبشار نوژیان

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه شرکت مخابرات استان نیز باید زیرساختهای ارتباطی را در این مناطق راه اندازی کند، عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه های سالجاری در این مناطق ایجاد کمپ های گردشگری است.

خورشیدوند با بیان اینکه تا کنون 5 کیلومتر از مسیر راه آبشار نوژیان آسفالت شده است، بیان داشت: مابقی راه این آبشار نیز در حال تعریض و بهسازی است.

وی با اشاره به اینکه همچنین کار تعریض جاده اصلی منتهی به آبشار بیشه نیز شروع شده است، تصریح کرد: 50 درصد کار تعریض و خاکبرداری در این منطقه تا کنون انجام شده است.

معاون عمرانی استانداری لرستان افزود: همچنین در منطقه آبشار بیشه نیز یک پارکینگ با ظرفیت 2 هزار ماشین احداث خواهد شد.

آبشار بیشه، تبلور زیبایی و نشاط

بنابر این گزارش آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در ایستگاه راه آهن بیشه در شهرستان دورود واقع شده است.

آب و هوای مناسب و سرسبزی اطراف آبشار و چشم انداز کوه های اطراف سالیانه پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور شده و این منطقه دیدنی را به عنوان یکی از مناطق توریستی و گردشگری استان تبدیل کرده است.
فاصله این آبشار تا شهرستان دورود که یکی از مسیرهای ارتباطی آن است 35 کیلومتر است.

آبشار بیشه

ارتفاع این آبشار منحصر به فرد ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است. همچنین عرض تاج آبشار بیشه بیش از 20 متر است.

از شهرستان دورود به طرف آبشار مناطق دیدنی در کنار رودخانه سزار وجود دارد که می توان به آبشارهای فصلی و دائمی، آبشارهای یخی در زمستان و درختان متنوع اشاره کرد.

فاصله این آبشار دیدنی تا خرم آباد از طریق جاده 64 کیلومتر است.

آبشار نوژیان، مرتفع ترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان نیز به عنوان مرتفع ترین آبشار لرستان در 51 کیلو متری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی ) واقع شده و دارای ارتفاع 95 متر و عرض تاج پنج متر است

این آبشار یکی از زیباییهای طبیعت لرستان است که هر ساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جلب می کند.
گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است.

آبشار نوژیان

در طول سال و به ویژه فصل پرآبی آبشار نوژیان بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می روند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می کنند.

راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان است؛ جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته بوده و همچنین می توان از طریق راه آهن و با کمی پیاده روی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

کد خبر 1627792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha