۴ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۵

روز شمار بغداد تا مسکو-1/

ضربان سنج تحولات قدرتهای جهان در مذاکرات هسته ای با ایران

ضربان سنج تحولات قدرتهای جهان در مذاکرات هسته ای با ایران

خبرگزاری مهر- گروه ایران در جهان: پرونده هسته ای ایران که لااقل سن مذاکرات آن دو رقمی شده، دیگر فقط یک پرونده صرفا فنی نیست. مذاکرات ایران و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان، فراتر از مذاکره محض پیرامون فعالیتهای فنی و هسته ای ایران شده و در واقع محملی است که قدرتهای امروز جهان، سعی می کنند وزن حضور خود در عرصه قدرت جهانی را در آن افزایش داده و از رقبایشان پیشی بگیرند.

خبرگزاری مهر- گروه ایران در جهان: پرونده هسته ای ایران که لااقل سن مذاکرات آن دو رقمی شده، دیگر فقط یک پرونده صرفا فنی نیست.

مذاکرات ایران و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان، فراتر از مذاکره محض پیرامون فعالیتهای هسته ای ایران شده و در واقع محملی است که قدرتهای امروز جهان، سعی می کنند وزن حضور خود در عرصه قدرت جهانی را در آن افزایش داده و از رقبایشان پیشی بگیرند. لذا در هر مقطعی از شرایط جهان در یک دهه گذشته، مذاکرات هسته ای، رنگ و بوی تحولات آن مقطع و موقعیت طرفهای مذاکره کننده در آن شرایط را به خود گرفته است.
از این منظر، مرور کلی تحولات در مقاطع تعیین کننده، گزارش مفیدی ازاهداف و گرایشها، و نیز ضعفها و قوتهای طرفهای مذاکره کننده بدست می دهد که نمایی کلی از وضعیت قدرتهای تعیین کننده جهان در آن مقطع است.

با این نگاه، رخدادها و اظهار نظرهای افراد مرتبط با پرونده هسته ای ایران، در مقطع پس از مذکرات بغداد (5خرداد 1391) تا پس از مذاکرات اخیر در مسکو را بطور روزشمار ارائه می دهیم تا در نگاهی کلی، روند تحولات را شفاف تر نماید:

جمعه 05/03/1391
گزارش یوکیا آمانو(مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی): در سایت غنی سازی فوردو، اورانیوم تا غنای 27 درصد غنی سازی شده است.
علی اصغر سلطانیه (نماینده دایم ایران در آژانس):  این امر ناشی از "اختلالات فنی" بوده است. گزارش مدیرکل آژانس حکایت از نظارت کامل آژانس بر فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران دارد. سفر اخیر آمانو به تهران یکی از اثر گذارترین رویه های جمهوری اسلامی در چارچوب شفاف سازی و اعتمادسازی بود.
خاتمی (امام جمعه موقت تهران): سه سال پیش اروپایی ها وعده دادند که اورانیوم غنی شده را برای نجات یک میلیون بیمارمان به ما بدهند که ندادند و زیر قول شان زدند. حال که ایران با اتکا به دانشمندان داخلی توانست به توان غنی سازی 20درصد برسد، عقب نشینی نمی کند.
محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام): کشورهای 1+5 راهی بجز پذیرش خواسته های بحق ایران ندارند.
گیدو وستروله (وزیر امور خارجه آلمان): ایران حق آن را دارد که از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند. ما با تمام قدرت بر سر دستیابی به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته ای غرب با ایران آماده ایم.
 
شنبه 06/03/1391
میروسلاو لیپار (رییس اداره ایمنی تولیدی آژانس بین المللی انرژی اتمی): کارشناسان این اداره سال آینده میلادی از نیروگاه هسته ای بوشهر بازدید می کنند.
ویکتوریا نولند (سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا): آژانس مشغول گفتگو با مقامات ایران است تا علل پیدایش آثار اورانیوم غنی شده به میزان 27 در صد را به روشنی دریابد.
 
دوشنبه 08/03/1391
فریدون عباسی دوانی (رییس سازمان انرژی اتمی ایران): تهران قصد ساخت یک نیروگاه اتمی هزار مگاواتی دیگر در شهر بوشهر دارد.
سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه): نشست بغداد این امکان را داد که طرفین در خصوص حل و فصل پرونده هسته ای ایران از راه های دیپلماتیک به توافق برسند.
ویلیام هیگ (وزیر امور خارجه انگلیس): در نشست بغداد توانستیم به راهکار مشترک درباره برنامه هسته ای ایران دست یابیم. این امر تداوم حل و فصل سیاسی پرونده هسته ای ایران را فراهم می کند.
"لیو وی مین" (سخنگوی وزارت خارجه چین): همه باید در گفت وگوها نگرانی های یکدیگر را مد نظر قرار دهند. چین در حال بررسی گزارش اخیر آمانو است و از تعامل مثبت اخیر بین آژانس و ایران استقبال می کند. چین، آژانس و ایران را به ادامه گفت و گوها تشویق می کند تا ابهام های موجود هر چه زودتر روشن شود.
 
سه شنبه 09/03/1391
رامین مهمانپرست (سخنگوی وزارت امور خارجه ایران): گفت و گوها و همکاری های میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارتباط مستقیمی با مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 ندارد .
علی اکبر ولایتی(مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل): در مذاکرات بغداد طرف های مقابل قائل به مذاکره بودند اما طرح مشخصی نداشتند و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با یک طرح مشخص و برنامه ریزی شده در این مذاکرات حضور داشت. بهتر این بود که گروه 1+5 پیش از مذاکرات بغداد بین خود به یک توافق می رسیدند و بعد در این مذاکرات حضور می یافتند.
آنتونیو سالگادو (سفیر برزیل در تهران): در صورتی که تهران و اعضای گروه 1+5 از برزیل بخواهند برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران نقش ایفا کند،‌ ما آماده ایفای هرگونه نقش سازنده در این زمینه هستیم. 
 
چهارشنبه  10/03/1391
یک مقام شرکت دولتی "روس اتم": افزایش تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر به سطح 100 درصد ظرفیت نیروگاه به ماه ژوئن (نیمه دوم خرداد ماه) موکول شد.
یک روزنامه آلمانی: یک روزنامه آلمانی به تحریف سخنان "علیرضا شیخ عطار" سفیر ایران در آلمان پرداخت و نوشت: ایران آمادگی دارد تا غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده و اورانیوم را تنها تا سطح 3.5 درصد غنی کند. این اظهارات از سوی سفیر ایران در آلمان تکذیب شد.
 
پنجشنبه 11/03/1391
علی اصغر سلطانیه: همه کشورها باید اجازه بدهند آژانس و ایران همکاری‌های فنی و حرفه‌ای خودشان را ادامه دهند.
بان کی مون (دبیرکل سازمان ملل): ایران و گروه 1+5 در زمینه مساله هسته ای هنوز به توافق عملی نرسیده اند ولی تصمیم به ادامه مذاکرات در مسکو جسارت برانگیز است.
 
جمعه 12/03/1391
علی اکبر صالحی (وزیر امور خارجه ایران): رویکرد جمهوری اسلامی ایران درمذاکرات 1+5 محکم و جدی بوده و ایران باحسن نیت و با نظر حل و فصل موضوع در مذاکرات حاضر شده است.
صدیقی(خطیب موقت نماز جمعه تهران): حقوق هسته ای برای ملت ایران یک حق غیرقابل انکار است.
 
یکشنبه 14/03/1391
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران): بزرگنمایی محافل سیاسی دنیا درباره خطر ایران هسته ای، دروغ و فریبی بیش نیست. زیرا ترس آنها از ایران"هسته ای" نیست بلکه ترس اصلی آنها از ایران "اسلامی" است. آنچه که در ارکان قدرت استکباری، زلزله ایجاد کرده، این واقعیت است که ملت ایران اثبات کرده می توان بدون تکیه بر آمریکا و قدرتهای مدعی و حتی با دشمنی های آنها نیز به پیشرفت رسید. آمریکا و قدرتهای مدعی تلاش دارند تا به ملتها و زبدگان و نخبگان سیاسی بباورانند که پیشرفت، خارج از حوزه نفوذ آمریکا امکان پذیر نیست درحالیکه ملت ایران، خلاف این را اثبات کرده و درس عملی بزرگی به ملتها داده است.
 
دوشنبه 15/03/1391
دیوید کوهن (معاون وزیر خزانه داری آمریکا): واشنگتن قصد دارد در صورتی که مذاکرات ژوئن در مسکو به بروز تحول در حل مساله هسته ای ایران منجر نشود، به تحریم های علیه ایران شدت ببخشد. آمریکا در تدوین بسته جدید تحریم ها با رژیم صهیونیستی همکاری می کند.
والری لیمارنکو (رییس 'اتم انرگوپروئکت" از شرکت های تابعه شرکت دولتی "روس اتم"): مقدمات راه اندازی کامل و صد درصدی نیروگاه هسته ای بوشهر فراهم است.
 
سه شنبه 16/03/1391
یوکیو آمانو: ایران تعمدا ساختمان هایی را در مجتمع نظامی پارچین تخریب کرده است تا آثار آزمایشات هسته ای در این مجتمع گم شود. عکس های ماهواره ای گواهی از این امر می دهد که ساختمان ها در مجتمع پارچین ویران شده و خاک در محوطه آن جابجا می شود.
علی اکبر ولایتی: اگر گروه 1+5 می خواهد مذاکرات آتی در مسکو، سازنده و مثبت باشد، باید حقوق هسته ای ایران را همانطور که در مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است، به رسمیت بشناسد. امیدواریم که گروه 1+5 حق مسلم هسته ای ایران را در چارچوب ان.پی.تی به رسمیت بشناسد و از حاشیه روی خودداری کند.
 
چهارشنبه 17/03/1391
علی باقری(معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی): باقری با ارسال نامه ای به "هلگا اشمیت" معاون "کاترین اشتون" مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست کارشناسان، تصریح کرد: موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است.
جنبش عدم تعهد در آژانس (نم): جنبش عدم تعهد روز گذشته در بیانیه ای از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرد.
مایا کوسیانسیچ(سخنگوی اتحادیه اروپا): اتحادیه اروپا به نامه باقری، معاون مذاکره کننده ارشد ایران پاسخ داده است. اشتون به طور مستقیم درباره این مساله با همتای ایرانی خود گفت‌وگو خواهد کرد.
سعید جلیلی(در گفتگو با اشتون): تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان، اراده آنان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد.
بیانیه ای مشترک روسیه و چین: روسیه و چین با توسل به زور و تهدید علیه ایران مخالف هستند و معتقدند که تحریم های یکجانبه که در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل نیستند، راه به جایی نخواهند برد.
علی اصغر سلطانیه: برخی کشورهای غربی در شورای حکام تلاش می کنند که آژانس را از مسیر خود منحرف کنند. اعضای آژانس نباید اجازه بدهند که تعداد کمی از کشورهای غربی نظرات خود را به مجموعه دبیرخانه اعمال و مسیر آژانس را منحرف کنند.
 
 
ادامه دارد...
کد خبر 1628620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha