۱۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۷:۰۱

مقدادی در گفتگو با مهر:

وجود 250 میلیون کودک کار در جهان

وجود 250 میلیون کودک کار در جهان

قم - خبرگزاری مهر: دبیر مجموعه نشست های تخصصی حقوق کودک با اشاره به آمارهای جهانی گفت: بر اساس آمار 250 میلیون کودک کار در جهان زندگی می کنند.

محمد مهدی مقدادی در حاشیه برگزاری مجموعه نشست های تخصصی حقوق کودک که به همت کلینیک حقوقی دانشگاه مفید برگزار می شود در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: 250 کودک کار در دنیا وجود دارند که بین سنین پنج تا 14 سال هستند.
 
وی اعلام کرد: از این تعداد 120 میلیون کودک نیز به صورت تمام وقت کار می کنند.
 
 مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه مفید قم، با وجود دغدغه ها و تلاش های داخلی و بین المللی برای ارتقاء حقوق کودکان متاسفانه امروز شاهد رعایت نشدن حقوق کودکان هستیم که این حقوق در بسیاری از زمان ها نادیده گرفته می شود.
 
مقدادی به قوانین مرتبط با کار کودکان اشاره کرد و ابراز داشت: براساس قوانین تدوین شده به کار گیری کودکان زیر 15 سال ممنوع اعلام شده است ولی متاسفانه ضمانت اجرایی بر این قوانین وجود ندارد.
 
وی از کم اهمیتی به کودکان کار در ایران انتقاد و با ابراز نگرانی از این موضوع تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئله کار کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است مسئولان باید برای پیشرفت و سلامت آینده کشور باید بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، با بر شمردن علل گوناگون افزایش تعداد کودکان کار در جامعه اذعان داشت: فقر از جمله مهمترین عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر در وجود کودکان کار است.
 
مقدادی کوره های آجرپزی، مکانیکی، قبرستان ها، کارگاه های قالیبافی، دامداری ها، مرغداری ها، کارگاه های شیمیایی و ... را از جمله مکان هایی اعلام کرد که کودکان در آن به کارهای سخت و سنگین اشتغال دارند.
 
وی در ادامه نبود امکانات رفاهی در اوقات فراغت را از دیگر عوامل رشد فزاینده کودکان کار در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: کودکان و نوجوانان در این پروسه زمانی به دلیل نبود امکانات کافی برای غنی سازی اوقات فراغت به درخواست خانواده های خود وارد بازار کار می شوند.
 
مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه مفید قم، با بیان اینکه ورود کودکان به بازار کار صدمات گوناگونی به آنها وارد می کند گفت: بهره کشی جسمی و جنسی به این کودکان از جمله این صدمات است.
 
مقدادی وجود خانواده های بی سرپرست، بدسرپرست، اعتیاد و مهاجران را از دیگر عوامل موثر در رشد تعداد کودکان کار در جامعه ذکر کرد.

وی به تاثیرات منفی کارهای سخت روی کودکان اشاره کرد و بیان داشت: کارهای دشوار برای کودکان موجب اختلال در رشد فکری، جسمی و روحی آنها می شود که باید این چالش کنترل شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، با اعلام اینکه سالانه 22 هزار کودک بر اثر صدمات ناشی از کار جان خود را از دست می دهند اظهار داشت: 80 درصد کودکان کار در جهان کودکان خیابانی و یا کودکان فراموش شده به حساب می آیند که باید برای آنها فکری اساسی کرد.

کد خبر 1638863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha