۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۵:۳۰

آرهوس پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2017 شد

آرهوس پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2017 شد

آرهوس دومین شهر بزرگ دانمارک به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2017 برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از PNA، علاوه بر آرهوس، سوندربورگ یکی دیگر از شهرهای دانمارک نامزد کسب این عنوان شده بود اما آرهوس گوی سبقت را از سوندربورگ ربود.

آرهوس دومین شهر بزرگ دانمارک و هفتمین شهر بزرگ در میان کشورهای اسکاندیناوی است. جمعیت آرهوس بر پایه آمار سال 2010 برابر با 242 هزار و 914 نفر است.

نیکوزیا و باووس هر دو در قبرس دیگر نامزدهای پایتخت فرهنگی اروپا برای سال 2017 بودند که از دستیابی به این عنوان بازماندند.

هم اکنون (سال 2011) تورکو در فنلاند و تالین در استونی پایتخت فرهنگی اروپا هستند. این عنوان در سال‌ 2012 به گیماریاش (پرتغال) و ماریبور (اسلوونی)، در سال 2013 به مارسی (فرانسه) و کوشیتسه (اسوواکی)، در سال 2014 به ریگا (لتونی، اومئا (سوئد)، در سال 2015 به من (بلژیک) و پلزن (چک) و در 2016 به وروتسلاو (لهستان)، سن سباستین (اسپانیا) رسیده است.

پیشنهاد انتخاب یک یا دو شهر به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 1985 از سوی «ملینا مرکوری» وزیر وقت فرهنگ یونان ارائه د و در همان سال در نشست عمومی سالانه اتحادیه اروپا به تصویب رسید.
 
هدف از این انتخاب هم عطف توجه عمومی بیشتر به شهرهای مختلف اروپا به ویژه از لحاظ فرهنگی، نزدیکی فرهنگهای متنوع و پیشبرد یکپارچگی و اتحاد در این قاره است. این کار البته به توسعه اقتصادی شهرهای مذکور کمک می‌کند.
 
عنوان پایتخت فرهنگی اروپا از سوی هیئتی متشکل از وزرای فرهنگ کشورهای اروپایی هر سال به یک یا دو شهر این قاره اعطا می‌شود.
کد خبر 1680029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha