۱۶ فروردین ۱۳۸۴، ۱۰:۱۹

مدير عامل انجمن حمايت از بيماري كليوي در گفتگو با "مهر" خبر داد: طي سال گذشته

دستگاههاي غير استاندارد ، 750 بيمار دياليزي در مشهد را به كام مرگ كشيد// مرگ بيماران دياليزي به علت غير استاندارد بودن دستگاه ها و پرسنل كم تجربه

مدير عامل انجمن حمايت از بيماري كليوي گفت: غير استاندارد بودن دستگاه هاي دياليزي وارد شده به كشور تاكنون باعث مرگ و مير بسياري از بيماران كليوي در كشور شده است.

دكتر مصطفي قاسمي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: كيفيت انجام دياليز براي بيماران دياليزي در كشور پايين تر از حد استاندارد است چون بسياري از دستگاه هاي دياليز فرسوده بوده و يا قطعه هاي اين دستگاه ها از استاندارد لازم برخوردار نيست.

وي با بيان اينكه به علت عدم استاندارد بودن اين دستگاه ها، بيماران كليوي با مشكلاتي نظير استخوان درد و شكستگي روبرو  هستند، در خصوص كيفيت ارائه خدمات به بيماران دياليزي گفت: در سال هاي گذشته پرسنلي كه كار دياليز بيماران كليوي را انجام مي دادند، بايد حداقل شش ماه دوره هاي آموزشي مي ديدند و حتي ارائه خدمات براي بيماران دياليزي نيز با حضور يك پرسنل با تجربه صورت مي گرفت اما امروزه اين دوره ها به يك هفته تا يك ماه كاهش يافته است.

دكتر قاسمي اظهار داشت: هم اكنون بسياري از افراد به عنوان پرسنل ارائه دهنده خدمات براي بيماران دياليزي با فراگيري دوره آموزشي كوتاه مدت در بيمارستان هاي تازه تاسيس به كار گرفته مي شوند اما اين پرسنل نمي توانند در صورت بروز مشكل در هنگام دياليز، اقدامات لازم را براي بيماران دياليزي انجام دهند.

مدير عامل انجمن حمايت از بيماران كليوي تصريح كرد: به علت مشكلاتي نظير فرسوده بودن و غير استاندارد بودن دستگاه هاي دياليز، فقدان دارو، پرسنل كم تجربه فقط در شهرستان مشهد در سال گذشته 750 نفر از بيماران دياليزي فوت كردند.

وي با بيان اينكه در صورت درست كار نكردن دستگاه هاي دياليز خطراتي نظير مشكلات قلبي و آمبيولي، بيماران دياليزي را تهديد خواهد كرد، گفت: هم اكنون قطعه اي با عنوان "صافي" كه امروزه در برخي از دستگاه هاي استفاده مي شود از نوع قديمي واز رده خارج است و با وجود اينكه صافي هاي پيشرفته در هلال احمر توليد مي شود اما مسوولان وزارت بهداشت و درمان با توجيه اينكه بودجه لازم براي تهيه اين قطعه را در اختيار ندارند نسبت به تهيه و استفاده از اين نوع صافي ها بي توجه هستند.

کد خبر 168942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha