۲۳ فروردین ۱۳۸۴، ۹:۴۰

از سوي مسؤول مركز فقهي ائمه اطهار(ع)

روش‌هاي نوين آموزش و پژوهش در فقه و اصول تشريح شد

مسؤول مركز فقهي ائمه اطهار (ع) اهمّ اقدامات صورت گرفته و برنامه‌هاي آينده اين مركز را تشريح كرد و گفت : آموزش طلاب مستعد، تدوين يكصد رساله علمي فقهي و آموزشي، تشكيل گروه‌هاي تخصصي فقهي و پاسخ‌گويي به شبهات فقهي جامعه از جمله فعاليت‌هاي اين مركز است.

به گزارش گروه دين و انديشه "مهر" به نقل از رسا، حجت الاسلام جواد فاضل، مسؤول مركز فقهي ائمه اطهار(ع)  ضمن تشريح فعاليت‌هاي اين مركز گفت : مركز فقهي ائمه اطهار ـ ع ـ سال 1376 به دستور آيت الله فاضل لنكراني تأسيس شد. در درس‌هاي حوزه علميه قم نسبت به مسايل فقهي و اصولي به خصوص با وجود گستردگي و ضرورت آن براي آحاد جامعه يك خلأ احساس مي‌شد. از طرفي طلاب مستعد و علاقمندي بودند كه بايد زمينه به فعليت در‌آوردن پتانسيل آنها فراهم مي‌شد. بر همين اساس مركز فقهي ائمه اطهار ـ ع ـ راه ‌اندازي شد.

وي در ادامه، فعاليت‌هاي اين مركز را در بخش‌هاي آموزش و پرورش، تأليف، تصحيح و تحقيق متون، كتابخانه و پايگاه اينترنتي عنوان كرد و خاطر نشان ساخت : در سال اول از بين طلابي كه 6 سال دروس حوزه علميه را گذرانده‌ بودند، تعداد محدودي گزينش و سپس به گروه‌هاي مختلف تقسيم شدند. براي هر گروه نيز يك استاد در نظر گرفته شد تا دانش ‌پژوهان با راهنمايي استاد به تحقيق و بحث بپردازند. در اين دوره طلاب، متعهد هستند مباحث را خود به زبان عربي جزوه ‌نويسي كنند كه تا امروز نزديك به يكصد رساله فقهي و اصولي به رشته تحرير درآمده است. به اين صورت طلاب در پايان يك دوره كامل آيات ‌الاحكام، فلسفه، فقه، رجال و مانند آن را بحث كرده‌اند.

مسؤول مركز فقهي ائمه اطهار ـ ع ـ تخصصي كردن فقه اسلامي را يكي از مهم‌ترين اقدامات بخش آموزش اين مركز ارزيابي كرد و توضيح داد : به دليل وسيع شدن دامنه رشته‌هاي تخصصي فقه اسلامي، گروه‌هاي تخصصي قضا، پزشكي، اجاره، اصول فقه 1 و 2، صلاه، مسايل مستحدثه، خمس، امور بين‌الملل و سياسي را تشكيل داده‌ايم و زماني كه طلاب طول دوره آموزش خود را كه شش سال است به اتمام برسانند در يكي از اين گروه‌ها مشغول به تحقيق و پژوهش مي‌شوند. به نحوي كه در آينده هر كدام از دانش ‌پژوهان خود بتوانند يك گروه را تدريس كنند.

حجت الاسلام فاضل بخش پژوهش اين مركز را مد نظر قرار داد و با ابراز تأسف از اين كه در حوزه‌ هاي علميه مسايل فقهي و اصولي به طور مناسبي مورد تحقيق قرار نگرفته‌اند، تهيه موسوعه فقه مقارن را از موفقيت‌هاي علمي مركز فقهي ائمه اطهار ـ ع ـ برشمرد.

وي افزود : هم اكنون اين موسوعه در هفت جلد و در موضوع احكام طفل و كودك در حال تدوين است.

وي ادامه داد : شبهه‌شناسي در زمينه فقهي نيز از فعاليت‌هاي مهم اين مركز است. اين مركز با جمع‌آوري شبهات فقهي موجود در سطح جامعه و خارج از كشور درصدد پاسخگويي به آنها است.

حجت الاسلام  فاضل لنكراني كتابخانه مركز فقه ائمه اطهار ـ ع ـ را با بيش از 20 هزار جلد كتاب در زمينه فقه و اصول از كتابخانه‌هاي منحصر به فرد در اين زمينه عنوان كرد و نشر كتب فقهي و اصولي چون شرح‌الوسيله و كتاب‌هايي را كه نتيجه برنامه‌هاي علمي مركز است، از اهم فعاليت‌هاي بخش پژوهش مركز معرفي كرد.

وي ارتباط گسترده دانشمندان، طلاب و محققان جهان با پايگاه اينترنتي را در‌خور توجه دانست و با ذكر اين كه روزانه نزديك به يكصد نامه الكترونيكي دريافت مي‌شود، آن را گامي مثبت در جهت نشر فرهنگ و معارف اسلامي و اهل بيت ـ ع ـ به جهان عنوان كرد.

وي در ادامه از اجراي طرحي با عنوان پرورش نخبگان حوزه خبر داد و گفت : در طول 5 سال گذشته از 20 استاد حوزه علميه قم خواسته شده است تا از ميان شاگردان خود ده نفر را انتخاب كنند و همان درس‌هاي حوزه را به صورت مفصل ‌تر به همراه جزوه‌ نويسي و بحث دوطرفه به آنها تعليم دهند. افراد فارغ‌ التحصيل نيز در آينده به عنوان استاد راهنما در اختيار طلاب دانش‌ پژوه اين مركز قرار گيرند. البته اين طرح در حوزه علميه مشهد اجرا شده و با موفقيت روبه‌ رو بوده است و اميدواريم در ده سال آينده، مدرس درجه يك مكاسب به آن حوزه مباركه تحويل دهيم.

کد خبر 171061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha