۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۹:۳۲

جمشیدنژاد در گفتگو با مهر:

«کندی، پیر فلسفه اسلامی»‌ تحویل ناشر داده می‌شود

«کندی، پیر فلسفه اسلامی»‌ تحویل ناشر داده می‌شود

غلامرضا جمشیدنژاد به زودی اثر تالیفی جدید خود را با عنوان «کندی، پیر فلسفه اسلامی»‌ به انتشارات همشهری تحویل می‌دهد.

غلامرضا جمشیدنژاد نویسنده، محققق و مصحح نسخ خطی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: این کتاب به نوعی زندگینامه یعقوب بن اسحاق کندی نخستین فیلسوف برجسته جهان اسلام است که هم فلسفه‌دان بوده، هم فیزیکدان و هم ریاضیدان و طبیب برجسته‌ای بوده است. به علاوه با علم موسیقی هم آشنایی زیادی داشته و نظرات برجسته‌ای درباره موسیقی درمانی داشته است.

وی افزود: کندی هم موسیقی می‌نواخته و هم با کمک نواختن دیگران، بیماران را درمان می‌کرده است. موسیقی‌های او به ویژه به کار درمان بیماری‌های روان‌تن می‌آمده است. یعقوب بن اسحاق در پایان قرن دوم هجری متولد شد و در سال‌های قرن سوم هم درگذشت.

این محقق در ادامه گفت:‌ پیش از این روی شخصیت کندی در سطوح گوناگون کار کرده‌ام. سال 64 بود که زندگینامه فیلسفوفان اسلامی را برای انتشارات رشد جوان می‌نوشتم و مقاله‌ای هم درباره زندگی کندی نوشتم. بعد از آن هم در سال 66 یک رمان‌ و داستان‌گونه از زندگی او با عنوان «ستاره‌ای در ساحل» تالیف کردم که توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسید. از کندی، رساله‌ای در کتابخانه مجلس موجود است که با تکیه بر علوم ریاضی و فیزیک، وحدت الهی را اثبات می‌کند. در دهه 80 این رساله را تصحیح کردم و تحلیل مفصلی هم بر آن نوشتم که در نخستین شماره مجله گنجینه حکمن و فلسفه اسلامی گنجینه بهارستان به چاپ رسید. در عین حال آثار چاپ‌نشده‌ای هم درباره کندی داشته و دارم.

جمشیدنژاد گفت:‌ در کتاب «کندی، پیر فلسفه اسلامی»‌ مستقیما به سراغ رسائل فلسفی کندی و قسمت‌هایی از آن که پیدا شده است‌،‌ رفتم. این فیلسوف، بالغ بر 250 رساله و کتاب دارد که در حدود 50 عنوان از این رساله‌ها در کتابخانه‌های کشورهای اسلامی و اروپایی پیدا شده است. در سال 1945 بود که یکی از اساتید دانشگاه قاهره مصر یکی از رساله‌های او را تصحیح و چاپ کرد. این همان رساله‌ای است که با توجه به نسخه موجود در کتابخانه مجلس تصحیح کردم.

وی در پایان گفت: کار روی این کتاب به پایان رسیده و اوایل هفته آینده آن را برای چاپ به انتشارات همشهری خواهم سپرد.

کد خبر 1721950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha