۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۵۶

برنده بزرگترین جایزه آلمان جایزه‌اش را دریافت کرد

برنده بزرگترین جایزه آلمان جایزه‌اش را دریافت کرد

فلیسیتاس هوپه نویسنده آلمانی که به عنوان برنده 2012 جایزه گئورگ بوشنر آلمان جایزه خود را دریافت کرد، از زمان و فضا، واقعیت و خیال با دیدی هنری سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، خانم هوپه که اردیبهشت امسال به عنوان برنده این جایزه معتبر ادبیات آلمانی انتخاب شد، شنبه 6 آبان جایزه‌اش را دریافت کرد.

«هوپه» عنوانی کوتاه بر کتابی متفاوت از اوست. برای نوشتن یک زندگینامه داستانی خانم هوپه با خلق سبک منحصر به فرد خودش در برابر بیوگرافی‌های ناخوشایند می‌ایستد و خود را به عنوان یک استعداد استثنایی مطرح می‌کند.

کتاب او به سرعت خریداری شد و او با دریافت جایزه گئورگ بوشنر به ارزش 50 هزار یورو (65 هزار دلار) که بالاترین افتخار برای آکادمی زبان و ادبیات آلمانی است، نام خود را در تاریخ در کنار اسامی برجسته‌ای چون گونتر گراس، ویلهلم گنازیو و الفریده یلینک ثبت کرده است.

به گفته گروه داوری «این نویسنده در رمان‌ها، داستان‌ها و مقاله‌هایش به توصیف جهان ماجراجویان و قاچاقچیان و آدمهای بی عرضه می‌پردازد». هیات داوران در بیانیه خود همچنین آورده است: «او برای نثر موجز، شاعرانه، لجوجانه و بی تکلفش شناخته می‌شود و هنر داستانسرایی او غمزده و طنزآمیز است».

یکی دیگر از آثار خانم هوپه، کتاب سفر «پیگافتا» در سال 1999 منتشر شد که نویسنده در آن به توصیف جهان در یک کشتی باری می‌پردازد. «یوحنا» که سال 2006 منتشر شد نیز تفسیری از داستان یوحنای مقدس در نیواورلئان است که در آن فضا و زمان در هم می‌آمیزد. برای همه این توانایی‌ها منتقدان نیز از فیلیسیتاس هوپه به عنوان «شگفتی نثر شاعرانه» یاد کرده اند.

این نویسنده 51 ساله که فرزند سوم از میان 5 فرزنده خانوده اش است، به تحصیل در رشته ایتالیایی و روسی پرداخته و مدتی در انستیو گوته آلمانی تدریس کرده است. وی رشته شعر را نیز در دانشگاه آمریکایی‌ها گذراند.

او درباره کتاب زندگینامه داستانی اش با عنوان «هوپه» می‌گوید «می‌خواستم درباره همه رویاهایم بنویسم. درباره آنچه دوست داشتم بشوم». وی می‌گوید «همه حقایق در این کتاب تغییر یافته ولی باوجود این، ماجرای آن خیلی بیشتر از یک زندگینامه خودنوشت معتبر است.» در این کتاب او خودش را تک فرزندی توصیف کرده که می‌تواند به زبان لهستانی صحبت کند و استعداد زیادی در بازی ‌هاکی دارد. در جایی دیگر او در کانادا بزرگ می‌شود و بعد به عنوان یک موسیقیدان در استرالیا به شهرت می‌رسد.

او تجربیات زندگی خودش را با خیالی شاعرانه در هم آمیخته و می‌گوید عاشق کتاب «پینوکیو» است زیرا تنها درباره یک رویای بزرگ نیست بلکه همه داستان یک اثر خلاقانه است.

کد خبر 1731065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha