۳ اسفند ۱۳۹۱، ۷:۲۶

مهر گزارش می دهد؛

لباسهای سنتی تجلی‌بخش هنر ایرانی/ نمایشگاه‌ مد و لباس گامی برای ترویج پوشش اسلامی

لباسهای سنتی تجلی‌بخش هنر ایرانی/ نمایشگاه‌ مد و لباس گامی برای ترویج پوشش اسلامی

گرگان - خبرگزاری مهر: لباس های سنتی، مدها و پوشش های اسلامی علاوه بر حفظ متانت و پاکدامنی زن ایرانی می تواند روح هنر را تجلی دهد. این در حالی است که برگزاری نمایشگاه مد و لباس در گلستان فرصتی ایجاد کرد تا تولیدکنندگان و طراحان بتوانند ایده های خود را برای ترویج پوشش های اسلامی و سنتی به نمایش گذارند.

به گزارش خبرنگار مهر، به تاکید کارشناسان فرهنگی، خاستگاه عرصه مد و لباس باید متناسب با فرهنگ بوده و موجب اعتلای شخصیت زن و مرد مسلمان شده و برخواسته از ذهن های خلاق و توانمند باشد.

به مقوله مد و پوشش در جهان توجه ویژه ای می شود به طوری که  امروزه عمر مفید برخی مدها در مدت زمان کوتاهی تمام می شود. برای جلوگیری از مدگرایی و ترویج مدهای غربی در جامعه نه بی تفاوتی جواب می دهد و نه برخورد سلبی؛ بلکه باید در این زمینه برنامه ریزی منسجم و اقدامات مناسب انجام شود.
 
نمایشگاه مد و لباس گلستان فرصتی ایجاد کرد تا تولید کنندگان و طراحان بتوانند ایده های خود را برای ترویج پوشش های اسلامی به نمایش گذارند.
 
كردي يكي از طراحان شركت كننده در نمایشگاه مد و لباس گلستان با تاکید بر تاثیر برپایی اینگونه جشنواره ها در ترویج پوشش های اسلامی و سنتی به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه تاکنون استقبال بسيار خوبي از نمايشگاه شده است و مردم از برگزاري چنين نمايشگاه هايي مشتاقانه استقبال می کنند.
 
وي افزود: خيلي خوب است كه توانسته ايم در اولين قدم  با هم و در كنار يكديگر نمايشگاهي برگزار كنيم كه هم از نظر كيفيت و هم از نظر شئونات اسلامي  مي تواند قابل توجه باشد.
 
اگر استمرار نداشته باشد فايده اي ندارد
 
وي با اشاره به اينكه اين اتفاق بايد استمرار داشته باشد ابراز داشت: اگر اين گونه نمايشگاه ها استمرار نداشته باشد همان اتفاقي خواهد افتاد كه براي نمايشگاه هاي ديگر در شهرهاي ديگر افتاد و متاسفانه رو به فراموشي مي رود.
 
اين طراح ادامه داد: وظيفه متوليان امر اين است كه اين گونه نمايشگاه ها را به كمك توليد كنندگان، طراحان و ارگان هايي همچون آموزش و پرورش و فني و حرفه اي ادامه دهند و در اين امر بتوانند كوشا باشند.
 
وي با عنوان اينكه هر كاري كه براي اولين بار انجام مي شود مطمئنا ضعف هايي دارد، اظهار داشت: بايد سعي کنیم با برطرف کردن ضعف ها عرصه را برای فكرهاي نو و خلاق فراهم کنیم تا فكر ايراني جايگزين فكر غربي شود.
 
توليدكنندگان و طراحان نيازمند پشتوانه مالي
 
كردي با اشاره به اينكه توليدكنندگان و طراحان در زمينه ايجاد توليدات اسلامي نيازمند پشتوانه مالي هستند تصريح کرد: مسئولان استان بايد توليد كنندگان و طراحان را حمايت كرده تا آنها بتوانند به اين وسيله توليداتي مطابق با عرف اجتماع و در عين حال با طرح و مدل هاي ايراني به بازار عرضه كنند.
 
وي با اشاره به مشكلاتي كه در اين نمايشگاه وجود دارد افزود: يكي از مشكلاتي كه در برگزاري اين نمايشگاه وجود داشت اين بود كه خيلي دير به ما اطلاع داده شد كه اگر اين امر زودتر اطلاع رساني مي شد مي توانستيم توليداتي با طراحي و زيبايي بيشتري ارائه كنيم.
 
در ادامه بهرامي مسئول بخش توزيع كتاب هاي تنديس در گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برگزاری اين نمايشگاه براي اولين بار كار خوبي بود و مردم هم استقبال خوبي داشتند. البته ضعف هايي همچون اطلاع رساني ضعيف، نبود امكانات رفاهي مناسب و نبود خود پرداز هاي بانكي مناسب باعث شد تا كمي اين نماشگاه با ضعف روبرو شود.
 
این طراح لباس با تأکید بر استمرار اين نمايشگاه ادامه داد: اگر اينگونه نمايشگاه ها ادامه داشته باشد 100 درصد مي تواند باعث شود تا مردم با فرهنگ و پوشش اسلامي آشنايي بيشتري پيدا كنند و قاعدتا تاثير بسزايي در انتخاب پوشش اسلامي در جامعه خواهد داشت.
 
وي اضافه كرد: به دليل اينكه آثاري كه در اين نماشگاه ها ارائه مي شود برگرفته از الگوي اسلامي است مي تواند بسيار عالي و رضايت بخش باشد و البته ما در استان طراحان بسيار خوبي در اين زمينه داريم كه اگر حمايت شوند مي توانند توليدات بسيار خوبي را به بازار عرضه كنند.
 
نمايشگاه نبايد مختص به چادر و مانتو باشد
 
يكي از بازديد كنندگان از اين نمايشگاه ابراز داشت:  در نمایشگاه هایی مد و لباس علاوه بر چادر و مانتو بايد لباس ها مجلسی مناسب نیز با طراحی های ایرانی ارائه شود.
 
وي عنوان داشت: بيشتر لباس ها ارائه شده داراي طراحي هاي بسيار ساده است و اين امر باعث مي شود تا تماشگر از كنار آنها به سادگي گذر كند و براي آنها جذابيتي نداشته باشد.
 
600 اثر به دبير خانه جشنواره ارسال شد
 
معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما توانسته ايم در تجربه اول برگزاري اين نمايشگاه خوب عمل كنيم به طوري كه در كل 600 اثر به اين نمايشگاه ارسال شد و از اين بين 150 اثر انتخاب شد.
 
ابوالحسن امامي با اشاره به اينكه استقبال خوبي از اين نمايشگاه صورت گرفته است افزود: در ابتداي برگزاري اين نمايشگاه نگران بوديم كه آثار و توليدات به جشنواره نرسد اما خوشبختانه اين آثار به دست ما رسيد و توانستيم به خوبي اين نمايشگاه را برگزار كنيم.
 
وي  ادامه داد: ممكن است كه در برگزاري بار اول اين گونه نمايشگاه ها دچار ضعف ها و ننقص هايي باشيم اما اميدواريم بتوانيم در گام ها بعدي اين ضعف ها و نقص ها را برطرف كنيم و شاهد آثار خوبي در اين زمينه باشيم.
 
از ظرفيت هاي استان شناخت نداشتيم
 
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد استان اظهار داشت: در برگزاري اولين دوره اين نمايشگاه نتوانستيم به خوبي ظرفيت هاي استان را شناسايي كنيم و نهادهايي همچون آموزش و پرورش و فني و حرفه اي نتوانستند حضور خوبي داشته باشد. البته در اين ميان تبليغات مي توانست در جلب و شركت توليد كنندگان و طراحان براي خلق آثار خوب و ماندگار موثر باشد.
 
وي ابراز داشت: ما در بحث رقابت در اين نمايشگاه دغدغه هایی داشتيم كه خوشبختانه اين مشكل برطرف شد و همچنين در برگزاري برنامه هاي جانبي همچون برگزاري نشست ها توانستيم 9  نشست را برگزار كنيم كه داراي پيامدهاي بسيار خوبي بود.
 
امامي ادامه داد: در اين نشست ها طراحان و توليد كنندگان و مراكز دانشگاهي همراه با مسئولان استانداري به گفتگو براي حل مشكلات و مسائل پرداختند و ظرفيت ها و قابليت هاي استان نيز بازگو شد.
 
وي  تصريح كرد: قابليت هاي  خوبي در استان هم به جهت طراحي و هم از جهت توليدات وجود دارد و يكي از دغدغه هاي اصلي ما در اين نمايشگاه اين بود كه بتوانيم آثاري توليد كنيم كه براي بازديد كنندگان داراي جذابيت باشد و همچنين قابليت فروش را هم داشته باشد.
 
فضاي نمايشگاه بايد بهتر باشد
 
ابوالحسن امامي با اشاره به اينكه در گام دوم برگزاري اين نمايشگاه بايد فضاي بيشتري را در اختيار داشته باشيم افزود: همچنين بايد فضاي اين نمايشگاه به صورت يكپارچه باشد كه در حال حاضر اينگونه نيست و حداقل بين بخش نمايشگاه و فروش فاصله ايجاد نشود و اميدواريم اين مشكل در سال آينده برطرف شود.
 
وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را ايجاد وفاق بين طراحان و توليدكنندگان دانست و بيان داشت:  ما بايد بتوانيم از ظرفيت هاي توليد كنندگان و طراحان استفاده كنيم و البته مسئولان نيز در اين بين بايد بتوانند براي آنها بسترسازي هاي خوبي انجام دهند و به اين وسيله از آنان حمايت كنند.
 
وي ادامه داد: نياز است تا اين نمايشگاه ها هر ساله دو يا سه بار برگزار شود تا بتوانيم طراحان و توليد كنندگان را به نوعی خود باوري برسانيم تا بازارهاي ما را با توليدات اسلامي خود به يك نوع  پوشش اسلامي در مقابل پوشش غربي تبديل كنند.
 
بخش خصوصي بايد وارد کار شود
 
 معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به اين که نمايشگاه نيازمند رشد بيشتري است گفت: بخش توليد پوشاك به علت طراحي و آماده سازي براي توليد كنندگان و طراحان داراي هزينه هاي زيادي است و اين امر نيازمند حمايت است و البته تعاوني ها مي توانند در اين امر نقش مهمي داشته باشند.
 
وي افزود: با ورود بخش خصوصي مي توان حداقل دغدغه هاي اوليه را در اين موارد برطرف كرد و همچنين در برگزاري اين چنين نمايشگاه هايي بايد سعي كنيم تا بخش خصوصي را وارد كنيم  تا بتوانيم بهتر اين گونه نمايشگاه ها را برگزار كنيم.
 
نمایشگاه مد و لباس گلستان پنجم اسفندماه به کار خود پایان می دهد.  
کد خبر 2002165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha