۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۴۶

تحلیلگران:

ترکیه فرصت های میانجیگری را از دست داد / ترکیه اعراب را به چشم کالا می بیند

ترکیه فرصت های میانجیگری را از دست داد / ترکیه اعراب را به چشم کالا می بیند

برخی تحلیلگران علت شکست سیاست خارجی ترکیه در منطقه را ظرفیت های محدود سیاست خارجی"مشکلات صفر" این کشور می دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی زمان" ، "راندا اسلیم" تحلیلگر آمریکایی - لبنانی در نشستی در استانبول با اشاره به مداخلات دولتمردان ترکیه در مسائل سوریه و عراق گفت ترکیه فرصت ها برای ایفای نقش میانجی در منطقه را از دست داد.

این تحلیلگر موسسه آمریکایی خاورمیانه که در موسسه مطالعات اجتماعی و اقتصادی ترکیه در استانبول درباره مسائل سوریه و عراق سخنرانی می کرد ، تصریح کرد که بحران سوریه نشان داد که سیاست خارجی "مشکلات صفر" ترکیه دارای ظرفیت های محدودی است.

وی گفت: در 6 ماهه اول آغاز بحران سوریه ، ترکیه می توانست به عنوان یک میانجی در بحرانی که الان از آن به عنوان درگیری های قومیتی یاد می کند عمل کند که نکرد.

راندا اسلیم با اشاره به ضعف های سیاست خارجی ترکیه یکی از مهمترین آنها را که مانع از پیشرفت این سیاست در کشورهای منطقه می شود تاریخ حضور ترکیه در کشورهای عربی خواند به ویژه وقتی سیاست های ترکیه به رقیبی مانند عربستان سعودی می رسد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیکی روابط ترکیه با شمال عراق تصریح کرد که این امر موجب نگرانی دولت مرکزی عراق شده است.

راندا سلیم از دیگر دلایل مشکلات ترکیه در جهان عرب را نگرش مردم عرب منطقه نسبت به ترکها می داند که معتقند ترک ها به اعراب به عنوان یک کالا نگاه می کنند وتعامل خود را بر این اساس با اعراب تنظیم می کنند.

وی می افزاید: ترکیه هنوز نتوانسته است در منطقه یک شبکه روابط متراکم اجتماعی ، انسانی و تجاری بوجود آورد تا بتوانند نقش عربستان و مصر در کشورهای عربی را پر کنند.

این تحلیلگر امریکائی لبنانی الاصل در ادامه به اوضاع سوریه پرداخته و ضمن ابراز نگرانی در این خصوص می نویسد: آنچه که تا به حال توانسته گروه های مسلح را در سوریه تا حدودی کنار هم نگهدارد وجود دشمن مشترک است و در صورتی که دشمن مشترک را از میان بردارند این گروه ها با اختلافات زیادی که دارند با هم خواهند جنگید.

 

 

کد خبر 2010626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha