۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۴۳

کارشناسان تاکید کردند:

تنگه هرمز شاهرگ حیاتی اقتصاد جهان/ ایران به یک قدرت منطقه ای بزرگ تبدیل شده است

تنگه هرمز شاهرگ حیاتی اقتصاد جهان/ ایران به یک قدرت منطقه ای بزرگ تبدیل شده است

کارشناسان حاضر در نخستین نشست تخصصی همایش بین المللی خلیج فارس بر نقش ایران در تحولات منطقه ای و اهمیت این کشور به عنوان قدرتی منطقه ای تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ساعتی پیش جلسه تخصصی اول همایش بین المللی خلیج فارس با عنوان "ژئوپلیتیک جهان اسلام در سایه تحولات بین المللی و منطقه ای" با حضور کارشناسان داخلی و خارجی پایان یافت. در این جلسه که مدیریت آن را دکتر سلیمان پور رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه به عهده داشت "آفتاب کمال پاشا" از هند به ارائه مقاله خود پرداخت و گفت ایران منبع الهام موج بیداری اسلامی در منطقه بوده است.

به گفته این کارشناس هندی تنگه هرمز شاهرگ حیاتی در مسیر بهره مندی جهانی از منابع انرژی است.

وی با اشاره به بیداری اسلامی که از مصر و تونس آغاز شده از تلاش قدرتهای خارجی برای خاموش کردن این صدا با دخالت در مسائل این کشورها خبر داد. کمال پاشا افزایش اعتراضات در این کشور ها را موجب به خطر افتادن منافع غرب دانست و افزود اکنون دیگر کشورهایی مانند انگلیس قدرت خود را از دست داده اند.

در ادامه این نشست "لیلا رحبانی" کارشناس لبنانی گفت ایران و همسایگانش بدون مداخله خارجی می توانند با تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند. وی با اشاره به افزایش قدرت ایران از حرکت نظام بین الملل به سمت چندقطبی سخن گفت.

رحبانی افزود: بحران سوریه در مسیر حل و فصل مسالمت آمیز قرار گرفته و این مسئله موید صحت دیدگاه ایران و تقویت جایگاه این کشور به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای است. وی همچنین یادآور شد اگر حمایت های ایران نبود لبنان و حزب الله قادر به مقاومت در مقابل تهاجمات و تهدیدات دشمن صهیونیستی نبودند.

رحبانی با تایید سخنان معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه همایش، بر لزوم ترویج و تشویق همزیستی مسالمت آمیز در منطقه تاکید کرد. به گفته این کارشناس لبنانی اسلام هراسی ریشه در افکار قرون وسطایی دارد.

"ولادیمیر یو سی یف" از روسیه دیگر سخنران این نشست بود. وی با اشاره به شکست جناح مخالف "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه متشکل از آمریکا، ترکیه، قطر، عربستان و دیگران، تاکید کرد روسیه در حمایت از اسد منافع بلند مدت مهم ژئوپلیتیک را دنبال می کند.

به گفته وی سوریه تنها دروازه ورود روسیه به خاورمیانه بوده و از این منظر تحولات آن بسیار برای این کشور حائز اهمیت است. 

کد خبر 2012150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha