۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۵۲

اهتمام جدی زندانیان استان مرکزی به ترک سیگار و دخانیات

اهتمام جدی زندانیان استان مرکزی به ترک سیگار و دخانیات

اراک – خبرگزاری مهر: مدیر کل زندانهای این استان از طرح ترک سیگار و دخانیات در زندانهای استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح که با موفقیتهایی همراه بوده است؛ زندانیان استان به ترک سیگار و دخانیات مبادرت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خشایار جمشیدی ضمن اشاره به  تشکیل کمیته پیگیری طرح ترک سیگار و محدودیت مصرف دخانیات، اجرای این طرح  در زندانهای استان را بسیار موفقیت آمیز و موثر عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح گامی موثر در راستای افزایش سطح سلامت جسمی و روحی  مددجویان و خصوصا افراد غیر سیگاری حاضر در زندانها  بوده است.

وی استفاده از ابزارهای تشویقی مانند مرخصی و همچنین مکمل های جایگزین از جمله آدامس های ترک سیگار و... را  عاملی مهم و تاثیر گذار در تحقق این مسئله و در نهایت حرکت به سمت زندگی سالمتر جهت زندانیان عنوان کرد.

کاهش محسوس بیماریها از مزایای اجرای این طرح

جمشیدی در ادامه ضمن تشریح  فرایند اجرایی این طرح از ابتدا بیان کرد: طرح  مذکور  در شورای اداری مطرح  و ضمن جمع بندی نظرات کارشناسان و توجیه کارکنان در روند اجرا و اطلاع رسانی تدریجی در خصوص عواقب و مضرات سیگار توسط پزشک و روحانیون و تداعی و آمادگی ذهنی به مددجویان در کلیه زندانهای استان آغاز گردیده است.

وی خاطر نشان ساخت: اجرای موفق این طرح تبعات مثبت وبسیار مفیدی برای زندان و مددجویان به همراه داشته که از آن جمله می توان به افزایش حالت خود کنترلی در فضایی عاری از آلودگی به مواد دخانی، کاهش محسوس بیماریها، ابراز رضایت حداکثری مددجویان وخانواده آنها از وضعیت موجود، کاهش استعمال به صورت پلکانی و در نهایت قطع آن، کاهش هزینه های اضافی مددجویان و همچنین کاهش فشار اقتصادی وارده به خانواده آنها، کاهش ذهنیت منفی نسبت به زندان با اطلاع رسانی در سطح  جامعه افزایش گرایش به مصرف مواد مفید از جمله مواد پروتئینی و....، افزایش ضریب امنیتی زندان از نظر خطرات احتمالی ناشی از حریق و... ، تسهیل در اجرای طرح روان درمانی، اشاره نمود.

127 زندانی مشمول تخفیف

مدیر کل زندانهای این استان در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای طرح  سفیران آزادی خبر داد و گفت: با تشکیل گروه های پیگیری ویژه که با همکاری مددکاران، همکاران بخش اجرای احکام و اداره قضایی در خصوص رفع مشکلات قضایی زندانیان خصوصا جرایم غیر عمد و همچنین تلاش در جهت اخذ رضایت شکات اقدام شد.

جمشیدی  در خصوص نتایج حاصل از اجرای  این طرح از ابتدا تاکنون گفت: با اجرایی شدن طرح یاد شده در یک ماهه گذشته و پیگیریهای متعدد به عمل آمده توسط مجموعه همکاران در زندانهای استان  تعداد  127 نفر از مددجویان مشمول تخفیف مجازات، تخفیف بدهی، رضایت شکات، معرفی به ستاد دیه و در نهایت آزادی از زندان شده اند.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح اثرات معنوی خاصی در مجموعه زندانها و همچنین افکار افراد درگیر با پرونده هایی با موضوعات ذکر شده به همراه داشت و از دیگر برکات  آن ترویج فرهنگ انسانی و اسلامی اصلاح ذات البین و کاهش کدورتهای اجتماعی و اختلافات و کینه های شخصی و در نهایت ایجاد فضای آرامش برای خانواده مددجویان و شاکین و همچنین  کاهش تراکم جمعیت کیفری  زندانها  بوده است.
 

کد خبر 2015413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha