۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۴۱

چقایی اعلام کرد؛

بیش از یک هزار ازدواج در استان مرکزی کاهش یافت

بیش از یک هزار ازدواج در استان مرکزی کاهش یافت

اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی از کاهش ازدواج از ابتدای سال تا کنون خبر داد و گفت: طی 11 ماهه سال جاری یک هزار و 362 ازدواج در استان در مقایسه با مدت مشابه کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چقایی افزود: تعداد ازدواج های ثبت شده در 11 ماهه سالجاری 13 هزار و 719 واقعه است که این میزان در سال گذشته 15 هزار و 81 واقعه بوده است.

وی متوسط ثبت ازدواج  در روز را 41 واقعه اعلام و گفت: طبق آمار، نسبت ثبت ازدواج تا پایان بهمن ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد کاهش نشان میدهد.

چقایی اظهار داشت: این کاهش ازدواج نه تنها در تعداد ازدواج ها بسیار نمایان بوده است ، بلکه در الگوی سنی ازدواج و میانگین سنی ازدواج تاثیر گذاشته است.

وی گفت : در پنجساله ساله اخیر بیشترین ازدواج ها درگروه سنی مردان 24-20 سال و زنان 19-15 سال بوده است در حالیکه در یازده ماهه سال 91 الگوی ازدواج برای مردان به گروه سنی 29-25 سال و برای زنان به  گروه سنی 24-20 سال  تغییر یافته است.

چقایی این تغییر را افزایش یک گذار پنجساله ساله جمعیتی گروه سنی ازدواج یعنی بالا رفتن سن ازدواج دانست و گفت : با توجه به فرهنگ ما سن ازدواج برای مردان و زنان بصورت عرفی تعریف شده و مشخص می باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی کاهش موالید، کاهش در بعد خانوار ، کاهش جمعیت و... را از جمله زیانهای این کاهش برشمرد.

فاطمه و امیر علی در صدر انتخابها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب اسامی توسط والدین اظهارداشت: نام فاطمه در بین نامهای انتخابی والدین برای فرزندان از ابتدای سالجاری تا کنون رتبه اول را به خود اختصاص داده است و همچنان صدر نشین در بین نام دختران و پسران است.

چقایی اضافه کرد: نام "فاطمه" با فراوانی 950 رتبه اول را به خود اختصاص داده است  بطوریکه از ابتدای تاسیس ثبت احوال استان مرکزی تاکنون نیز نام "فاطمه" صدر نشین نامها می باشد. و رتبه های بعدی در بین نام دختران را نام "زهرا" با فراوانی 603 و نام "نازنین زهرا" با رتبه 382 دارا می باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی خاطرنشان کرد: این در حالی است که نام "امیر علی" با فراوانی 698 رتبه دوم را  در بین کلیه نامها و رتبه اول را در بین نام پسران به خود اختصاص داده است و رتبه های بعدی در بین نام پسران را "امیرحسین" با فراوانی 497 و "محمد طاها" با رتبه 416 به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در بین انتخاب نامها در سالجاری ، گرایش والدین به انتخاب نامهای مرکب  برای فرزندانشان می باشد بطوریکه در بین 40 رتبه اول انتخاب نامها در سالجاری 16  رتبه از آن را نامهای مرکب به خود اختصاص داده اند.
 

کد خبر 2015601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha