۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴

داغ ترین های سیاست در فروردین 91؛

اعتراض به تمدید ماموریت احمد شهید/ پاسخ صریح مصلحی به عربستان/ سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی

اعتراض به تمدید ماموریت احمد شهید/ پاسخ صریح مصلحی به عربستان/ سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی

سخنان مهم نوروزی رهبر انقلاب در صحن رضوی، انتقاد شدید ایران از تمدید ماموریت احمد شهید، اظهارات وزیر اطلاعات درباره عملکرد ضدانقلاب برای انتخابات 90 و پاسخ صریح وی به عربستان، سفر اردوغان به تهران، آغاز اصرار احمدی‌نژاد بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و مخالفت شدید مجلس با آن، استیضاح نافرجام وزیر کار و قولی که مرتضوی به آن عمل نکرد، حضور کوفی عنان در تهران و سفر احمدی نژاد به ابوموسی از داغ ترین خبرهای سیاسی فروردین ماه سال 1391 است.

به گزارش خبرنگار مهر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 91 را به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند.

ایشان در پیام به مناسبت حلول سال 91، مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ایران در عرصه های اقتصادی را یک ضرورت دانستند و خاطر نشان کردند: بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله‏ تولید ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی برنامه ریزی درست مسئولان بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند بدون تردید بر چالشهایی که دشمن ایجاد می کند غلبه خواهد کرد.

جمهوری اسلامی مانند شیر از حقوق ملت ایران دفاع می کند

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه شنبه در اولین روز از بهار 1391، در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) ضمن تبیین موفقیتهای گوناگون ملت ایران در سال نود در مقابل رجزخوانی های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی دشمن، حراست غیرتمندانه از منابع نفتی ایران را علت خصومت زورگویان جهانی با نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی مانند شیر از حقوق ملت ایران دفاع می کند.

ایشان، هدف اصلی رجزخوانیها، لشکرکشی های «تبلیغاتی – سیاسی – اقتصادی» و تهدیدات نظامی – امنیتی امریکا و دیگر بیگانگان بدخواه را، مرعوب کردن، ناامید ساختن و متوقف کردن ملت ایران دانستند و افزودند: آنها در سال 90 همه توان خود را بکار گرفتند تا به این ملت شجاع، زنده و پرنشاط ثابت کنند که ایرانیان «نمی توانند»، اما ملت، با تعالیمی که امام بزرگوار به او داده بود، بطور مکرر به همه جهان و به همه بیگانگان فهماند که به کوری چشم دشمنان، "ما می توانیم".

حضرت آیت الله خامنه ای، با استناد به دیدگاه مشترک همه کارشناسان اقتصادی درباره ضرورت اجرای هدفمند کردن یارانه ها خاطرنشان کردند: در سال 90، دولت و مجلس با وجود شرایط دشوار و پیچیده ای که تحریم ها ایجاد کرده بود، مراحل مهم و قابل توجهی از این کار بزرگ را با پشتیبانی و همدلی مردم به پیش بردند که البته کار هنوز تمام نشده است.

رهبر انقلاب اسلامی، توزیع عادلانه یارانه ها و بهبود زندگی طبقات ضعیف را از جمله نتایج هدفمند کردن یارانه ها دانستند و افزودند: اصلاح نسبی در چرخه معیوب تولید و حرکت به سمت «متعادل کردن مصرف و بازده» از دیگر اهدافی بود که سال گذشته به همت مردم و مسئولان در فعالیتهای تولیدی محقق شد.

حضرت آیت الله خامنه ای حضور پرشکوه ملت در انتخابات 12 اسفند را یکی دیگر از حرکتهای تحسین برانگیز ملت در سال گذشته برشمردند و افزودند: امیدواریم در مرحله دوم انتخابات نیز همین شکوه و زیبایی تکرار شود.

حمایت از تولید، صادرات ملی، سرمایه و کار ایرانی دستور کار دولت در سال 91

محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور نیز در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال 1391 تأکید کرد: به فضل الهی در سال 91 تعهد این دولت بر عدالت، خدمت، پاکی، مهرورزی و تعالی کشور عمیق‌تر و وثیق‌تر از سال های گذشته در تمام لحظات و فعالیت‌ها جاری بوده و امسال نیز همچون گذشته حمایت از تولید، صادرات ملی، سرمایه و کار ایرانی در دستور کار دولت خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه برنامه عظیم "مهر ماندگار" برای تکمیل و بهره‌برداری از تمام طرحهای بزرگ عمرانی، علمی، بهداشتی، صنعتی، فنآوری و کشاورزی و فرهنگی تهیه شده و آماده اجرا است، گفت: بنای دولت بر این است تا به گونه ای کار کند تا باری را بر دوش دولت بعدی نگذارد و در حقیقت ما می‌خواهیم این فرصت برای دولت بعدی باقی باشد که برنامه‌ و بودجه خود را خودش تنظیم کند و براساس برنامه‌هایی که به تایید ملت ایران می‌رسد کارهایش را جلو ببرد و طرح‌های نیمه تمام مانع اجرای برنامه‌های دولت بعدی نشود.

انتقاد شدید ایران از تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر

سید محمد رضا سجادی سفیر و نماینده دائم ایران درمقر اروپائی سازمان ملل در ژنو در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حقوق بشر،تمدید ماموریت گزارشگر ویژه ایران را مغایر با اصول و اهداف شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه غیرسیاسی حرفه ای و مبتنی بر عینی گرایی دانست.

در ادامه فعالیتهای ضد ایرانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی سوئد و با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا در نوزدهمین نشست شورای حقوق بشر دوره ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر برای یکسال دیگر تمدید شد.

پیش نویس این قطعنامه که در جریان نشست روز پنجشنبه نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر ارائه شده بود علیرغم عدم حمایت 25 کشور عضو شورا صرفا" با رای 22  کشور گروه غرب و برخی از کشورهای آمریکای لاتین به تصویب رسید.

سید محمد رضا سجادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپائی سازمان ملل در ژنو قبل از تصویب قطعنامه مذکور طی سخنانی ضمن اشاره به ماهیت سیاسی و گزینشی تعیین گزارشگر ویژه اقدام بانیان غربی قطعنامه در تمدید ماموریت وی را مغایر با اصول و اهداف تعیین شده برای شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه غیرسیاسی حرفه ای و مبتنی بر عینی گرائی دانست و استمرار این روند را لطمه ای شدید به اعتبار و جایگاه سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل و بویژه شورای حقوق بشر عنوان کرد.

وی تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا در ارائه قطعنامه را تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی بین المللی از نقض حقوق بشر در داخل آن کشورها و بمنظور سرپوش نهادن بر فجایع حقوق بشری ارتکابی در فلسطین اشغالی عراق و افغانستان و سایر مناطق دنیا دانست و بر ضرورت تغییر این رهیافت غیرسازنده تاکید کرد.

نماینده دائم کشورمان تمدید ماموریت گزارشگر ویژه را بدلیل رویکرد نادرست سیاسی و انحراف از اصول حرفه ای و همچنین توسل به منابع غیر معتبر و اخبار و اطلاعات غیرموثق و نیز پیشداوری های مبتنی بر فرضیات غلط فاقد وجاهت قانونی دانسته و تمدید ماموریت وی را باعث کاهش اعتبار و وزانت رویه ها و فعالیتهای شورای حقوق بشر عنوان کرد.

بعد از سخنان سفیر کشورمان ، سفیر و نماینده دائم کوبا طی سخنرانی با مخالفت با ارائه قطعنامه علیه کشورمان و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه خواستار رای گیری بر روی قطعنامه شد در ادامه نمایندگان روسیه و چین در مخالفت با قطعنامه صحبت کردند و سفرای اکوادر و اروگوئه نیز طی سخنانی اعلام کردند از تمدید ماموریت گزارشگر حمایت نخواهند کرد.

شورای حقوق بشر بعنوان سازوکار اصلی حقوق بشری سازمان ملل دارای 47 عضو بوده و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

تامین نیروی انسانی مناطق محروم و توانمندسازی کارکنان دولت از اولویتهای سال 91

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: بحث تمرکززدایی و دادن اختیارات بیشتر به استانها، تامین نیروی انسانی مناطق محروم، استخدامهای جدید و بحث توانمندسازی کارکنان دولت از طرحهایی است که در سال جدید دولت آنرا پیگیری خواهد کرد.

دولت لطف الله فروزنده دهکردی با اشاره به مهمترین برنامه های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور اظهار داشت: برنامه مهم ما در سال جدید پیگیری طرحهای مربوط به دولت الکترونیک است. همچنین برنامه ریزی در زمینه نیروی انسانی است تا بتوانیم نیازهای کشور را شناسایی و تامین کنیم.

وی افزود: بحث تمرکززدایی و دادن اختیارات بیشتر به استانها نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که در سال 91 دنبال خواهیم کرد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در ادامه گفت: تامین نیروی انسانی مناطق محروم و استخدامهای جدید و بحث توانمندسازی کارکنان دولت از دیگر طرحهایی است که در سال جدید پیگیری خواهیم کرد.

احمدی نژاد: مردم حوزه تمدنی نوروز پرچمداران محبت، برادری و صلح در جهان هستند

رئیس جمهور در سومین جشن جهانی نوروز در شهر دوشنبه گفت : مردم حوزه تمدنی نوروز و همه کسانی که نوروز را جشن می گیرند پرچمداران محبت ، برادری و صلح و طلایه داران دوری از زشتی ها و خودخواهی در جهان هستند.

محمود احمدی نژاد صبح روز یکشنبه 6 فروردین ماه در نشست روسای جمهور و مقامات کشورهای شرکت کننده در سومین جشن جهانی نوروز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با بیان اینکه باید تحت لوای نوروز مراودات فرهنگی ملت های ما افزایش یابد تا نوروز بهتر شناخته شده و به دیگران شناسانده شود ، گفت: پیام جشن نوروز، پیام عدالت، عشق و صلح جهانی است و به یاری خدا و با تلاش و همت کشورهای ما به زودی روزی فرا خواهد رسید که همه مردم دنیا، نوروز را جشن بگیرند.

رئیس جمهور سومین جشن جهانی نوروز را فرصت مغتنمی دانست تا ملت های حوزه تمدنی نوروز با تکیه بر ارزشهای انسانی و ظرفیت های نوروز در تقویت و تعالی روابط انسانی ، روابط دوستی و تحکیم امنیت و صلح منطقه ای و جهانی گام های بلندتری بردارند.

در این مراسم همچنین روسای جمهور کشورهای تاجیکستان، افغانستان و پاکستان با تبریک نوروز به ملت های حوزه تمدنی آن و سایر ملت های دنیا تبریک گفته و به تشریح سنن و رسوم گرامی داشت نوروز در کشورهای خود پرداختند.

تقویت همکاری‌های مشترک موثرترین راهکار حل مشکلات منطقه

روسای جمهور ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان بر لزوم گسترش همکاری‌های مشترک چهار کشور در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تلاش مشترک برای ارتقاء سطح رفاه ملت‌های منطقه، تعمیق همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فی‌مابین را خواستار شدند.

روسای جمهور ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان در نشستی مشترک تقویت مناسبات و همکاری‌های مشترک را به عنوان موثرترین راهکار حل مشکلات منطقه مورد تاکید قرار دادند

محمود احمدی‌نژاد، امامعلی رحمان، حامد کرزی و آصف علی زرداری روسای جمهور چهار کشور ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان عصر یکشنبه 6 فرردین ماه در نشست چهار جانبه با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های مشترک چهار کشور در زمینه‌های مبارزه با تروریسم ، قاچاق مواد مخدر و تلاش مشترک برای ارتقاء سطح رفاه ملت‌های منطقه، تعمیق همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فی‌مابین را خواستار شدند.

مصلحی: تلاش ضدانقلاب برای فتنه‌انگیزی در انتخابات 90/ پاسخ صریح به عربستان

وزیر اطلاعات گفت: شبکه‌های رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا طراحی‌های سنگینی برای انتخابات سال 90 داشتند و شبکه‌های ارتباطی بدین منظور طراحی کرده بودند تا در شبکه های مختلف رسانه‌ای و ماهواره‌ای فتنه‌ای سنگین‌تر از فتنه 88 را ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در نشست روحانیون کاروان‌ها در مدینه منوره با تبریک فرارسیدن سال نو، با اشاره به انتخابات مجلس نهم گفت: شبکه‌های رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا طراحی‌های سنگینی برای این انتخابات داشتند و شبکه‌های ارتباطی بدین منظور طراحی کرده بودند تا در شبکه های مختلف رسانه‌ای و ماهواره‌ای فتنه‌ای سنگین‌تر از فتنه 88 را ایجاد کنند.

وزیراطلاعات خاطرنشان کرد: این طرح رسانه‌های معاند با مصاحبه زنده کلینتون در بی‌بی‌سی استارت خورد ولی خوشبحتانه با درایت و هوشیاری دستگاه‌های امنیتی کشور در همان آغاز امر شناسایی و مورد رصد کامل قرار گرفت.
 
وی افزود: مقامات کشورهای آمریکا و انگلیس در جلسات خود بارها اعلام کرده بودند که کار نظام در انتخابات مجلس تمام است ولی مثل 30 سال گذشته همه نقشه‌های آنان برآب شد.
 
مصلحی با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی به سبب رقابت‌های قبیله‌ای و قومی دارای تنش‌های مختلف و حوادث تلخی در دوره‌های قبلی بود، گفت: خوشبختانه با وجود همه طراحی‌های دشمن و تبلیغات رسانه‌ای آنان، انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی با مشارکت بسیار بالا از آرام‌ترین و بدون تنش‌ترین انتخابات مجلس در کشورمان بود و دشمن به‌خوبی این موفقیت بزرگ امنیتی را درک کرده و پیام بزرگ آن را هم دریافت کرده است.
 
وی به روش‌های دشمنان برای برهم زدن امنیت کشور اشاره کرد و ادامه داد: سرویس‌های اطلاعاتی دشمن با همکاری رسانه‌های خود حتی پشتیبانی سرویس اطلاعاتی فرانسه و انگلیس حلقه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور ایجاد کرده بودند که دستگاه‌های اطلاعاتی کشور پیش از انتخابات به طور کامل به این حلقه‌ها اشراف یافته و توانستند مانع اقدامات آنان شوند.
 
وزیراطلاعات افزود: هم‌اینک گروه های مختلف اپوزوسیون خارج از کشور بخاطر درز محرمانه ترین مذاکرات و تصمیمات خود به شدت به‌یکدیگر شک دارند و از همدیگر می‌پرسند فرد نفوذ کرده به داخل ما چه کسی است که این مسئله یکی از دستاوردهای اشراف اطلاعاتی محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه به سفر اخیر خود به کشور عربستان اشاره کرد و گفت: در این سفر دیداری با ولیعهد عربستان داشتم و پیام صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران را در خصوص تحولات منطقه‌ای به وی بیان کردم.
 
مصلحی افزود: از نکات جالب این دیدار این بود که ولیعهد عربستان صراحتا اعتراف کرد که در ایام جنگ تحمیلی بخاطر عربی بودن صدام حمایت‌های بسیاری از وی داشتیم که بنده نیز پاسخ صریحی به وی دادم.

اردوغان در تهران/ بحران سوریه محور اصلی مذاکرات

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بامداد چهارشنبه 9 فروردین ماه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که نباید اجازه داد در شرایط کنونی خط مقاومت علیه رژیم صهیونیستی مخدوش شود. رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه اشاره و ابراز اطمینان کرد با رایزنی ها و مشورت های نزدیک دو کشور این موضوع حل شود

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور نیز ظهر پنج شنبه 10 فروردین ماه در دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را روابطی تاریخی، مستحکم و عمیق دانست.

وی اظهارداشت: همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور نیز در بخش های مختلف به ویژه در حوزه انرژی در سطح گسترده ای قرار دارد.

احمدی نژاد تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو کشور در جهت گسترش حجم مبادلات و افزایش بیش از پیش سطح روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کنیم چرا که گسترش و ارتقای همه‌جانبه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع پیشرفت، رفاه و امنیت دو ملت خواهد بود.

رئیس جمهوری افزود: مسوولان ایران و ترکیه باید با همکاری و بحث و تبادل نظر با یکدیگر در خصوص رفع موانع موجود در مسیر گسترش حجم مبادلات تجاری به ویژه در حوزه نفت و انرژی تلاش کنند.

احمدی نژاد همچنین با تقدیر از مواضع روشن و صریح ترکیه در خصوص موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: ایران و ترکیه در بسیاری از صحنه‌های بین المللی در کنار یکدیگر بوده و همواره با سلطه‌گری غربی ها و مستکبران به طور مستقل و جدی مواجهه داشته اند.

رهبر انقلاب خطاب به اردوغان: قویاً با هر طرح آمریکایی در ارتباط با سوریه مخالفیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر ترکیه در خصوص اوضاع سوریه تاکید کردند : جمهوری اسلامی ایران قویاً با هر طرحی که آمریکاییها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر پنجشنبه 10 فروردین ماه در دیدار آقای رجب طیب اردوغان  نخست وزیر ترکیه و هیئت همراه وی، با تاکید بر لزوم تعمیق بیش از پیش همکاریهای دو کشور خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی معتقد به گسترش همکاریها با ترکیه است و هرگاه دو کشور در زمینه مسایل مختلف با یکدیگر همراه بودند، این همراهی بسود ایران و ترکیه و همچنین دنیای اسلام بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که در تالار آیینه حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای فراوان گسترش همکاریها، بخصوص در زمینه نفت و گاز افزودند: ایران از لحاظ مجموع منابع نفت و گاز در جهان، بسیار غنی است.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به شرایط حساس منطقه تاکید کردند: به لطف خداوند تحولات منطقه تاکنون به نفع اسلام و مسلمانان بوده است و از این پس نیز اینگونه خواهد بود.

ایشان افزودند: مهمترین مسئله در شرایط حساس منطقه این است که کشورهای مستقل، تصمیمهای صحیحی بگیرند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه ابزاری قدرتهای مسلط دنیا بویژه آمریکا به کشورهای منطقه خاطر نشان کردند: آمریکاییها هیچ ملتی را به عنوان ملت مستقل قبول ندارند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: آمریکاییها با همه کشورها اینگونه رفتار می کنند و بنابراین همواره باید در تصمیم گیریها مصالح کشورهای اسلامی در نظر گرفته شود.

ایشان با اشاره به حضور سیاستمداران با گرایشهای اسلامی در راس قدرت ترکیه تاکید کردند: چنین شرایطی در ترکیه به هیچ وجه مطلوب آمریکا و غرب نیست و همان مقدار که آنها از این شرایط ترکیه ناخرسند هستند، جمهوری اسلامی ایران از حضور برادران مسلمان در راس قدرتِ ترکیه بسیار خرسند است .

رهبر معظم انقلاب در خصوص اوضاع سوریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قویاً با هر طرحی که آمریکاییها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است، خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.

پنج ایرانی ربوده شده در سوریه وارد تهران شدند

پنج شهروند ایرانی که از بهمن ماه سال 90 به دست گروهی ناشناس در کشور سوریه ربوده شده بودند بامداد12 فروردین ماه بعد از مدتها پیگیری و رایزنی های دیپلماتیک با دولت سوریه به فرودگاه تهران وارد شدند.

گفتنی است در 12 بهمن ماه سال90 گروهی 11 نفره از خرم آباد عازم کشور سوریه بودند که افراد ناشناس اتوبوس آنها را متوقف و انها را ربودند.

بر اساس اعلام سفارت ایران در آنکارا این افراد در مرز سوریه ـ ترکیه آزاد شدند و پس از انتقال به کنسولگری ایران در استانبول هماهنگی های لازم برای ورود آنها به تهران صورت گرفت.

این پنج ایرانی پس از ورود به فرودگاه تهران اعلام کرده اند که پس از عبور از شهر حلب و در شب ، اتوبوس آنها متوقف و ربایندگان یازده نفر را پیاده کرده و باقی که زن و بچه و چند پیرمرد بودند، به راه خود ادامه دادند.

گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها آماده اجرا است

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید با همان شیوه و به طور جدی در کشور ادامه یابد، گفت: گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها برای اجرا آماده است و همه مسئولان و استانداران باید برای اجرای هر چه بهتر این مرحله آمادگی کامل داشته باشد.

محمود احمدی‌نژاد 15 فروردین ماه در دیدار اعضای دولت، استانداران و مسئولان دستگاه های اجرایی سراسر کشور ضمن تبریک سال نو و قدردانی از تلاش‌ها و خدمات آنان بر اهمیت انجام کارها در جهت رضای خدا تاکید کرد و گفت: عنصری که موجب رشد و کمال انسان می‌شود، کار و اخلاص برای خداست چرا که اگر انسان همه دنیا را در اختیار داشته باشد اما کار او برای خدا نباشد حرکت او در مسیر سراشیبی و انحطاط خواهد بود

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سال 1390، سال نسبتاً سخت، پرکار و پرمشقتی برای دولت بود و شرایط کار برای دولت بسیار استثنایی بود چرا که کمتر اتفاق افتاده که یک دولت از همه جهات داخلی و خارجی تحت فشار قرار بگیرد اما علی‌رغم تمامی سختی‌ها، فشارها، تهمت‌ها و افتراها، با توکل بر خدا کارهای بسیار بزرگی در سطح کشور به انجام رساند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در سال 91 با تلاش و جدیت بیشتر در حوزه‌های مختلف کار و فعالیت داشته باشد، گفت: رهبری معظم انقلاب به درستی در آغاز سال 91 بر لزوم حمایت از تولید ملی، سرمایه‌گذاری و کار ملی تاکید کردند و ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که شعار امسال و فرمایش رهبری در پایان سال محقق شده باشد به نحوی موثر تولید ملی و سرمایه‌گذاری ملی جهش و افزایش یافته و کالای ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: دشمنان ملت ایران هنگامی که می‌بینند جمهوری اسلامی ایران به سرعت در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، بهداشت، درمان، صنعت و تجارت در حال رشد و پیشرفت است در صدد ضربه زدن به آن برمی آیند و در چنین شرایطی می بایست با کار و تلاش خالصانه و صادقانه در جهت پیشرفت روزافزون گام برداریم.

رئیس‌جمهور یکی از مهمترین اقدامات دولت در سال 91 را توجه به موضوع مسکن دانست و اظهار داشت: طرح مسکن مهر باید با همان جدیت و پیگیری گذشته در سراسر کشور ادامه پیدا کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید با همان شیوه و به طور جدی در کشور ادامه یابد، گفت: گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها برای اجرا آماده است و همه مسئولان و استانداران باید برای اجرای هر چه بهتر این مرحله آمادگی کامل داشته باشد.

افزایش اخیر یارانه‌ها غیرقانونی است/ کار دولت طوفان تورم ایجاد می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدام اخیر دولت در افزایش یارانه نقدی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با طرح‌های غیرکارشناسی که طوفان تورم ایجاد می کند موافقت کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه 15 فروردین که اولین جلسه مجلس در سال 91 ،بود طی سخنانی نسبت به اقدام اخیر دولت در افزایش یارانه نقدی و پرداخت آن در پایان سال گذشته گفت: جدای از اینکه این اقدام خلاف صریح قانون است با شرایط کشور نیز متناسب نیست و کمکی به جلوگیری از گرانی نمی کند بلکه آن را تشدید می کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این اقدام دولت کمکی به حل مسئله بیکاری هم نمی‌کند خاطرنشان کرد:‌ این اقدام هیچ افق روشنی برای تولید کشور ترسیم نمی‌کند. اگر دولت مجموعه‌ای از تصمیمات را با هم در نظر می گرفت مجلس قطعاً ‌آن را مورد توجه قرار می داد اما چنین مجموعه‌ای ملاحظه نشده است وگرنه مجلس چنانچه دولت در گام دوم، جلوگیری از تورم و کمک به رونق تولید و ایجاد اشتغال را ملاحظه می کرد با این اقدام موافقت می کرد.

وی تاکید کرد: اما مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با طرح‌های غیرکارشناسی که طوفان تورم ایجاد می کند نظیر وضعیتی که در چند ماه گذشته رخ داد و ثروت مردم را تقلیل داد موافقت کند.

به گزارش مهر، 28 اسفند 90  مبلغ 28000 تومان به حساب خانوارها واریز شده  که ممکن است این مبلغ ماهیانه یا به صورت دوماهه باشد.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها نیز در همین رابطه تاکید کرد: همانطور که در مرحله اول هدفمندی یارانه ها، پراخت یارانه نقدی را یکماه و نیم زودتر از شروع اجرای قانون در نظر گرفتیم، هم اکنون نیز همین گونه است به این صورت که  این مابه تفاوت مربوط به زمانی است که مرحله دوم آغاز شود؛ یعنی پرداخت این مبلغ مابه تفاوت به معنی شروع مرحله دوم یارانه ها نیست. این مبلغ در حسابهای مردم زودتر واریز شده است اما غیر قابل برداشت خواهد بود.

پس از اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه از طرف دولت احمد توکلی، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان سه چهره شاخص اقتصادی مجلس در واکنش به واریز مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه تاکید کردند: دولت در دو ماه اول سال نمی تواند وارد فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها بشود لذا این اقدام دولت غیر قانونی است.

هشدار مصباحی مقدم به دولت برای تعقیب قضایی

همچنین پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه اواخر دی ماه سال 90 در پی وعده های رئیس جمهور مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی رئیس کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایجاد تعهد در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای خزانه بدون آنکه منبع آن تامین شده باشد خلاف قانون و عقل است، به دولت هشدار داد در صورت ایجاد چنین تعهدی، این موضوع تعقیب قضایی خواهد شد جزئیات نامه لاریجانی به رهبر انقلاب/توقف اجرای فاز دوم هدفمندی
علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه به مقام معظم رهبری از ایشان درخواست کرده است، بر اساس اصل 110 قانون اساسی از اختیاراتشان برای توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها استفاده کنند.

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص جزئیات این نامه اظهار داشت: این نامه در خصوص عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای غیر قانونی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: لاریجانی در این نامه تاکید کرده است با توجه به اعتبارات بودجه سال 91 و شرایط اقتصادی کشور وضعیت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فراهم نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی در این نامه به تخلف دولت در اجرای غیر قانونی فاز دوم هدفمندی یارانه ها قبل از تصویب بودجه سال91 اشاره کرده و از رهبر انقلاب در خواست کرده بر اساس اصل 110 قانون اساسی از وظایف و اختیاراتشان برای ورود به این مسئله و توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها استفاده کنند.

اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کار و خارج شدن آن از دستور کار مجلس با قول استعفای مرتضوی

امیدوار رضایی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه 16 فروردین ماه طرح استیضاح وزیر کار را اعلام وصول کرد.

این طرح با امضای 20 نماینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. علت استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار، انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی بود.

اما رایزنی ها برای جلوگیری از انجام این استیضاح کار را به حکمیت توکلی نماینده تهران و میانجیگری حداد عادل رساند و درنهایت مرتضوی قول داد که از سمت خود استعفا داده و سر کار حاضر نشود اما وزیر  کار استعفای وی را نپذیرفت و در ادامه ای ماجرا با این بهانه که مرتضوی نمی تواند ترک کار کند، به فعالیت خود ادامه داد. این در حالی بود که به دنبال قول مرتضوی برای کناره گیری از سمت خود، با انصراف 18 امضا کننده طرح استیضاح از امضای خود، بررسی این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

کلیات بودجه 91 در کمیسیون تلفیق رد و سپس تصویب شد

برای نخستین بار در ادوار مجلس،20 فروردین کلیات بودجه سالانه کشور در کمیسیون تلفیق رد شد. اما اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای امکان رای گیری مجدد کلیات بودجه 91 آئین نامه داخلی کمیسیون را اصلاح کردند و سپس این کلیات را به تصویب رساندند.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دوشنبه 21 فروردین ماه در رای گیری مجدد کلیات لایحه بودجه 91 این کلیات را به تصویب رساندند.

در این جلسه که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد ، از 54 عضو کمیسیون تلفیق 35 نفر حضور داشتند که در هنگام رای گیری برای کلیات بودجه 6 نفر از اعضا از جلسه خارج شدند و 20 نماینده از 29 نماینده حاضر در جلسه با کلیات لایحه موافقت کردند.

حضور کوفی عنان در تهران

کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در خصوص مسائل سوریه تهران شد.هیاتی 6 نفره از دستیاران و کارشناسان، کوفی عنان را در سفر به تهران همراهی می کنند.

وزیر خارجه در باره این سفر با تاکید بر اینکه فکر می کنیم راه برون رفت سوریه از بحران وجود دارد و با موضوع سوریه باید با صبر و حوصله برخورد شود گفته بود: به ماموریت کوفی عنان درباره مساله سوریه امیدواریم و فکر می کنیم حمایت اعراب، ترکیه و سازمان ملل از ماموریت کوفی عنان می تواند به حل مساله سوریه کمک کند.

معارضین به اسد تضمین بدهند/ مسلح کردن مخالفان سوری فاجعه آمیز است

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به اینکه تماس هایی با معارضین این کشور داشته است، گفت: پاسخ مثبت معارضین برای اینکه به دولت سوریه تضمین بدهند که به آتش بس پایبند می مانند را دریافت کردیم.

کوفی عنان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه پیش از ظهر  چهارشنبه 16 فروردین ماه بعد از ملاقات با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با ارسال سلاح به سوریه توسط برخی کشورها، گفت: تمام چیزی که ما به دنبال آن هستیم مواردی است که بدون استفاده از نیروی نظامی و قوه قهریه باید دنبال شود و غیر نظامی کردن وضعیت هدف ماست تا راه حلی پیدا کنیم.

وی در خصوص خواست دولت سوریه برای تضمین پایبندی معارضین به آتش بس گفت: اپوزیسیون باید حملات را متوقف کنند و این خواست دولت سوریه است و با ما معارضین در تماس بودیم و پاسخ مثبت آنها را داشتیم و باید این تضمین داده شود که دولت و طرف ها همه آتش بس را رعایت کنند و امیدواریم از 6 صبح پنجشنبه شاهد وضع بهتری باشیم.

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال پذیرش مسئولیت میانجیگری در پرونده بحرین امتناع کرد.

عنان در رابطه با اقدامات برخی کشورها در تسلیح معارضین سوری گفت: باید بگویم میلیتاریزه کردن سوریه مناقشه را فاجعه آمیز خواهد کرد.

نمایندگان در نامه‌ای به لاریجانی خواستار حضور احمدی‌نژاد در مجلس شدند

جمعی از نمایندگان مجلس در نامه به رئیس مجلس پیشنهاد کردند تا پایان خرداد و زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، رئیس جمهور و وزیرانبه جلسه علنی مجلس دعوت شوند تا پس از استماع نظرات، گام دوم اجرای هدفمندی با هماهنگی کامل برداشته شود.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ، سلام علیکم ، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل آثار مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وی فرهنگی آن مهمترین و اصلی‌ترین دستور کار دولت و مجلس هشتم بوده و خواهد بود. گذشت 15 ماه از اجرای این قانون و فرصت باقی مانده تا پایان خردادماه سال جاری برای آغاز فاز دوم آن (طبق قانون اجازه هزینه کرد بودجه در دو ماه اول سال جاری مصوب 21 اسفند 90) فرصت مغتنمی است برای تعامل دولت و مجلس.

با ارزیابی نقاط قوت و ضعف اجرای مرحله اول می توان چنان تدبیر کرد که اجرای مرحله دوم به نحوی صورت گیرد تا از فشار گرانی بر گرده مردم به ویژه مستضعفان بکاهد. همچنین امر مغفول حمایت از تولید را جان تازه‌ای ببخشد.

اهمیت پشتیبانی از تولید وقتی بیشتر می‌شود که به خاطر داشته باشیم مقام معظم رهبری امسال را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیدند. بدین ترتیب منافع قانون مهم مورد بحث افزون شده و هزینه‌‌هایش کاهش می‌یابد.

با توجه به مراتب فوق ما امضا کنندگان زیر تقاضا داریم به استناد جواز مذکور در بند 8 ماده 23 و تبصره یک ماده 64 قانون آیین نامه داخلی طی روزهای آینده رئیس جمهور محترم و وزرای ذیربط به جلسه علنی رسمی مجلس دعوت شوند تا پس از استماع نظرات دولت و نمایندگان گام دوم اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها با همکاری و هماهنگی کامل برداشته شود.

محورهایی که می‌توانند در این جلسه مشترک به بحث و گفتگو گذاشته شود عبارت است از: 1-آسیب شناسی مرحله اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 2- برنامه‌های دولت برای چگونگی اجرای مرحله دوم این قانون 3- چگونگی حمایت از بخش تولید 4- چگونگی کنترل گرانی‌های ا خیر 5- منابع تامین مالی اجرای قانون.

ناگفته پیداست که لازمه موفقیت این قانون ملی عزم عمومی به ویژه تلاش مشترک دولت و مجلس است و اقدامات یک سویه به اجرای آن آسیب می‌رساند.

به گزارش مهر الیاس نادران، حسین نجابت، علیرضا مرندی، احمد توکلی، پرویز سروری، حسین فدایی، سید حسین ذوالانوار ، زهره الهیان، محمد دهقان، محمدرضا آشتیانی، علیرضا زاکانی، جعفر قادری، غلامرضا مصباحی مقدم، حمید سعادت و  امیرحسین رحیمی امضا کنندگان این نامه به لاریجانی هستند.

دستگیری اعضای اصلی یک شبکه تروریستی رژیم صهیونیستی

وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری اعضای اصلی یک شبکه تروریستی رژیم صهیونیستی خبر داد.

در متن اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: تعدادی از هسته های عملیاتی بازداشت شده، در حالی که آماده انجام عملیات تروریستی بودند، مورد ضربه رعدآسای سربازان بی نام و نشان ایران و اسلام قرار گرفته و از ماموریت های تروریستی آنها پیشگیری به عمل آمد.

از بازداشت شدگان، مقادیر قابل توجهی بمب های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح های کمری و صدا خفه کن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزار آلات تروریستی کشف و ضبط گردیده است.

ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی و محدودسازی امکان عملیات ایذایی احتمالی از جانب دشمن صهیونیستی ایجاب می کند که اطلاعات بیشتر پیرامون تعداد تروریست های دستگیر شده ، ماموریت های آنها، وسایل و ابزار مکشوفه، پایگاه منطقه ای شناسایی شده و حامیان رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات جنایتکارانه و رذیلانه تروریستی را به زمان مناسبی در آینده موکول نماید.

گفت‌وگوهای ایران و 1+5  پس از 15 ماه توقف 26 فروردین ماه آغاز شد

این گفتگوها در مرکز "لطفی کردار" (Lutfi Kerdar) که محل برگزار نشست های بین المللی در استانبول است برگزار شد.

معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی آغاز این گفتگوها را مثبت ارزیابی کرده بود و خواهان ادامه این گفتگوها در بغداد شده بود.

هچنین در همین رابطه سرگئی ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه که سرپرستی هیئت روسی را در این مذاکرات بر عهده داشت خواستار ارائه مشوق های واقعی از سوی غرب به ایران شد.

احمدی نژاد: ایران آماده همکاری منطقه‌ای برای بازگشت امنیت به خلیج فارس است

رئیس جمهور 29 فروردین ماه درمراسم روز ارتش برآمادگی ایران برای همکاری باکشورهای منطقه برای برقراری امنیت درمنطقه خلیج فارس بدون دخالت بیگانگان تاکید کردو گفت: امنیت در خلیج فارس بامشارکت ملتهای منطقه برقرار خواهدشد ودخالت بیگانگان جز ناامنی به بار نخواهد آورد.

رئیس جمهور تاکید کرد: نیروهای مسلح ما و ارتش ما هر نگاه نامحرم و متجاوز به سرزمین، منافع و عزت ایران را با پشیمانی سنگین و شرم آور دشمنان مواجه خواهد کرد و نیروهای مسلح ایران همواره آماده صیانت از منافع و مرزهای ایران هستند.

سفر رئیس جمهور به ابوموسی و حمایت یکپارچه مسئولان ایرانی از این اقدام

بازدید رئیس جمهور از جزیره ابوموسی تأکیدی بر تمامیت ارضی ایران و توجه مسئولان عالی نظام به همه "خاک" این سرزمین بود که مورد تایید و حمایت همه مسئولان و کارشناسان این حوزه قرار گرفت.
رئیس جمهور کشورمان هفته گذشته در چارچوب سفرهای استانی به هرمزگان از جزیره ابوموسی بازدید کرد. این بازدید محمود احمدی‌نژاد از همان ساعات اولیه تبدیل به سوژه خبری و ادعاهای بی اساس کشور امارات شد. ادعایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شد و سران جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی به آن دادند.

در پی انتشار خبر بازدید رئیس جمهور از ابوموسی وزیر امورخارجه امارات واکنش توهین آمیز و بی اساسی نشان داد و در ادامه نیز با فراخوان سفیر این کشور از ایران به این توهین ادامه داد. همچنین در روزهای آتی نیز این رفتار گستاخانه ادامه پیدا کرد و اتحادیه عرب نیز در این میان بیانیه ای منتشر و سفر رئیس جمهور کشورمان را به بخشی از خاک کشور خود محکوم کرد!

 

کد خبر 2021506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha