۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۲۱

گزارش تصویری - تشریحی/

فلک الافلاک میزبان برنامه های متنوع/ اجرای موسیقی و رقصهاي آئيني

فلک الافلاک میزبان برنامه های متنوع/ اجرای موسیقی و رقصهاي آئيني

خرم آباد - خبرگزاری مهر: قلعه تاریخی فلک الافلاک از ابتدای تعطیلات نوروزی میزبان برنامه های مختلف در قالب جشنواره صدای بهار است که با استقبال کم نظیر مسافران مواجه شده است.

مدیر كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان در این رابطه گفت: تنوع برنامه هاي جشنواره صداي بهار باعث افزايش ماندگاري مسافران نوروزي از يك روز به چند روز در استان لرستان و همچنين شهرستان خرم آباد شده است.

سید قاسم قربانی گفت: اين برنامه ها شامل اجراي موسيقي زنده توسط هنرمندان مختلف استان، اجراي تئاتر، برنامه هاي طنز، رقصهاي آئيني، سرگرمي و مسابقات كودكان و دهها برنامه متنوع ديگر بوده كه زمینه جلب رضايت مسافران نوروزي را فراهم آورده است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان افزود: نمايشگاه صنايع دستي و اجراي زنده توليد صنايع دستي، نمايشگاه جاذبه هاي گردشگري و فروشگاههاي خريد سوغات برای مسافران نوروزي هم اكنون در شهرهاي استان داير است.

قرباني تصريح كرد: علاوه بر اين، اجراي برنامه تورهاي رايگان نوروزي براي مسافران مزيد بر علت شده تا مسافران با اشتياق هرچه بيشتري اقامت خود را در لرستان افزايش داده و با جلوه هاي فرهنگي ، باستاني و طبيعي لرستان آشنا شوند.

وی از استقبال کم نظیر مردم و مسافران نوروزی از اجرای گروههای موسیقی و رقص های آئینی خبر داد و بیان داشت: این برنامه ها تا قبل از آغاز ایام فاطمیه در محل قلعه فلک الافلاک ادامه خواهد داشت.

بنابر این گزارش قوم لر هنگام جشن و مراسم شادی خود رقص و پایکوبی مخصوص خود را دارد. این گونه از رقص معمولا همراه با آوای دلنشین سرنا و دهل یا کمانچه و ضرب است.

در این نوع از رقص مردان در حالی که دست در دست یکدیگر دارند و یک حلقه را تشکیل داده اند حول یک محور دایره ای فرضی به رقص و پایکوبی می پردازند.

به کسانی که در رقص آئنی و محلی شرکت می کنند "بازیگر" یا "بازنه" گفته می شود.

به کسی که جلوتر از بقیه می ماند و دستمالی در دست دارد که آن را در هوا می چرخاند به اصطلاح محلی "سر چوپی" گفته می شود.

رقص محلی مخصوص مراسم شادی لرستان به سه نوع تقسیم می شود. رقص دوپا که این نوع رقص با همراهی نوای سرنا و دهل یا کمانچه وضرب صورت می گیرد.

رقص سه پا که طریقه اجرای این رقص به این شکل است که ابتدا افراد به صورت هماهنگ سه گام به جلو بر می  دارند که پس از گام سوم یک گام به عقب بر می دارند و دوباره این کار ادامه پیدا می کند. نوای سرنا در این نوع رقص آرام تر می شود.

رقص سنگین که اجرای این رقص نیز همانند رقص دوپا بوده که تنها تفاوت آن با رقص دوپا ریتم آهنگ آن است که ریتمی کند و آرام دارد و بازیگران حرکات خود را با آن هماهنگ می کنند.

کد خبر 2022329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha