۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۲۰:۲۸

استاندار کرمانشاه از مراحل احداث بزرگترین سد قوسی خاکی خارج از بستر کشور بازدید کرد/ آغاز نخستين مرحله آبگيري سد

استاندار کرمانشاه از مراحل احداث بزرگترین سد قوسی خاکی خارج از بستر کشور بازدید کرد/ آغاز نخستين مرحله آبگيري سد

كرمانشاه – خبرگزاري مهر: استاندار کرمانشاه در ادامه سفر يك روزه خود به شهرستان هاي سرپل و ذهاب و قصرشيرن به گيلانغرب رفت و از مراحل اجرایی احداث خط انتقال شبکه اصلی سد مخزنی زاگرس گیلانغرب بازديد كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله  دمیاد عصر شنبه در بازدید از مراحل احداث شبکه های فرعی سد زاگرس گفت:  به منظور منتفع شدن مردم و کشاورزان  اين منطقه  از آب سد بايد بر عدم آسیب دیدگی این خط توجه بيشتري شود.

وي افزود:  با تکمیل این طرح، آب به صورت ثقلی با لحاظ ضوابط و شرایط قانونی به کشاورزان واگذار می شود.

دمياد ادامه داد: در مجموع 400 هکتار از یک هزار و 600 هکتار اراضی خط انتقال یک و دو  تحت پوشش شبکه اصلی انتقال آب سد زاگرس، تا پایان اردیبهشت امسال به کشاورزان این منطقه از سوی امور آب استان واگذار خواهد شد.

استاندار كرمانشاه گفت: برای رفع مشکل کشاورزی منطقه و برون رفت وضع موجود و همچنين  با توجه به کاهش نزولات جوی از محل احداث سد تا کیلومتر 11 به سمت قصرشیرین، آب بصورت ثقلی و سنتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

دمياد تصريح كرد: با اجرای مصوبه واگذاری آب به کشاورزان، بیش از 500 هکتار از اراضی کشاورزی این محدوده از نعمت آب سد برخوردار می شوند.

وي افزود:  در زمان تکمیل شبکه فرعی انتقال آب به اراضی مذکور، با انعقاد قرارداد فی مابین با کشاورزان ضمن لحاظ شرایط قانونی، تخفیف ویژه ای در نرخ آب بها برای مصرف کنندگان در نظر گرفته خواهد شد.

وي بر تسريع در تکمیل خط انتقال شماره یک آب به اراضی کشاورزی به سمت ضلع شرقی سد زاگرس تاکید کرد و گفت: این شبکه ابياری باید تا پایان نیمه اول سال جاري و قبل از فصل تابستان به بهره  برداري برسد.

در ادامه مدیر عامل آب منطقه ای استان کرمانشاه در حاشيه اين بازديد از نخستین مرحله آبگیری ناحیه عمرانی 3، 4و 5 از خط اصلی انتقال آب سد زاگرس در حوزه استحفاظی گیلانغرب به سمت قصرشیرین با حضور استاندار کرمانشاه خبرداد.

محمد کهریزی افزود: با تکمیل این پروژه 400 هکتار از اراضی محدوده روستاهای قاسم آباد و علیخان آباد تا پایان اردیبهشت امسال به کشاورزان واجد شرایط واگذار می شود.

وي ادامه داد: سد زاگرس با ظرفیت 53 میلیون متر مکعب ذخیره آب، 9 هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی قصرشیرین و گیلانغرب را مشروب مي كند.

کهریزی  گفت:  زاگرس، بزرگترین سد قوسی خاکی خارج از بستر کشور است و خط انتقال اصلی شبکه آبرسانی سد زاگرس گیلانغرب هم اکنون  با70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام بوده  و تلاش ما بر اين است كه  تا پایان فصل بهار این خط انتقال تکمیل و به بهره برداری برسد.

استاندار کرمانشاه در آخرین مرحله  از سفر یک روزه خود به شهرستان هاي غرب  استان کرمانشاه، از مراحل اجرایی سد دایک گیلانغرب نيز بازدید به عمل آورده و در جريان پيشرفت آن قرار گرفت.

کد خبر 2026911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha