۲۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۲۷

جلالی:

پروازهای فرودگاه شاهرود از سر گرفته ‌شد/ ضرورت بسیج امکانات برای تداوم پروازها

پروازهای فرودگاه شاهرود از سر گرفته ‌شد/ ضرورت بسیج امکانات برای تداوم پروازها

شاهرود - خبرگزاری مهر: نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی ضمن اشاره به از سرگیری پروازهای فرودگاه شاهرود گفت: این فرودگاه یک پتانسیل خوب برای کل منطقه است.

به گزارش خبرنگار مهر،  کاظم جلالی ظهر شنبه در جلسه‌ای که به منظور بررسی وضعیت فرودگاه شاهرود در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شاهرود برگزار شده بود، افزود: این فرودگاه از نظر امکانات بسیار وضعیت خوبی دارد و اگر بتوانیم برای این فرودگاه  خط بین المللی را  راه‌اندازی کنیم، کمک شایانی به ادامه پروازها خواهد شد.

انجام پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه شاهرود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنها می‌کنیم پروازهای این فرودگاه به سه روز در هفته ارتقاء یافته و با عنایت و کمک سازمان حج و زیارت، پروازهای عتبات عالیات استان سمنان تا مرز مهران، نیز از این فرودگاه انجام شود.

جلالی تاکید کرد: دولت، استاندار سمنان و ما، همه تلاش‌مان را انجام داده‌ایم و با راه اندازی فرودگاه شاهرود آنهم در این موقعیت، کاری در حد معجزه بوقوع پیوسته است.

وی گفت: از مردم تقاضا دارم همگی احساس وظیفه کنند، جوش و خروش داشته باشند و شش ماه این فرودگاه را حمایت کنند تا راه بیافتد.

رئیس جمهور شخصا پیگیر راه‌اندازی فرودگاه شاهرود بود

استاندار سمنان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حضور حماسی مردم برای استقبال از رئیس جمهور در سفر اخیرش به این استان گفت: در پروازی که برای سفر به شاهرود در معیت دکتر احمدی‌نژاد داشتم، رئیس جمهور اصرار به برقراری پروازهای این فرودگاه داشت.

عباس رهی ادامه داد: دکتر احمدی‌نژاد پیگیر راه‌اندازی این پروازها بودند و بنده نیز علاقه‌مند انجام این مهم هستم.

او اضافه کرد: آنچه برای الان نیاز است انجام پروازهاست چون اگر اتفاق نیفتد، اتلاف سرمایه داشته‌ایم.

مقام عالی دولت در استان سمنان گفت: برای حمایت از پروازها از مدیران کل استان کمک خواهیم گرفت و فرماندار شاهرود نیز از ادارات شهرستان بخواهد تا از این پروازها استفاده کنند.

رهی گفت: استانداری به تمام تعهدات خود برای ساختمان فرودگاه عمل کرده است و الان نوبت مردم شاهرود است که برای حمایت از پروازهای فرودگاه به صحنه بیایند.  

فرودگاه شاهرود در روزهای شنبه و چهارشنبه میزبان مسافران هوایی تهران – شاهرود و بلعکس

مدیر فرودگاه شاهرود نیز در ابتدای این جلسه گفت: این فرودگاه از این پس در روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته میزبان مسافران هوایی تهران – شاهرود و بلعکس است.

منوچهر اتقیایی افزود: با توجه به پیگیری‌های بعمل آمده، برابر اعلام شرکت خدماتی هوایی کشور "آسمان" پروازهای فرودگاه شاهرود توسط هواپیمایی ATR72 از تاریخ 24 فروردین ماه جاری از سر گرفته شد.

وی با بیان اینکه این پروازها در روزهای شنبه ساعت 7.45 صبح از تهران به سمت شاهرود و در ساعت 9.40 صبح از شاهرود به سمت تهران انجام خواهد شد، تصریح کرد: در روزهای چهارشنبه نیز ساعت 14.10 از تهران به سمت شاهرود و ساعت 16 بصورت بلعکس پرواز خواهد کرد.

اهتمام جدی استاندار سمنان بر رفع نقاط ضعف فرودگاه شاهرود

به گفته مدیر فرودگاه شاهرود برقراری این پرواز پس از جلسات متعدد با شرکت‌های هواپیمایی و به‌دنبال خواست عموم شهروندان شاهرودی صورت می‌گیرد.

اتقیایی ادامه داد: این فرودگاه در گذشته، از زیرساخت‌های لازم فرودگاهی و هوانوردی در بخش‌های مختلف همچون مراقبت پرواز، ایمنی و آتش‌نشانی، ارتباطات و ... برخوردار بود و با پشتوانه و اهتمام جدی استاندار سمنان نقاط ضعف کوچک آن نیز برطرف و حتی سیستم روشنایی باند فرودگاه نیز به بهره‌برداری رسیده است.

آشنائی با هواپیمای ای‌تی‌آر  72

رئیس فرودگاه شاهرود گفت: هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ از خانواده هواپیماهای منطقه‌ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی، فرانسوی ای‌تی‌آر تولید می‌شود و می‌تواند تاسقف ۷۴ مسافر در آرایش صندلی تک کلاسه حمل کند.

 اتقیایی با بیان اینکه این هواپیما  تکامل یافته ای‌تی‌آر۴۲ است تصریح کرد:  بطوری که این تکامل را می‌توان در تعداد صندلی‌های افزایش یافته، بدنه کشیده‌تر، افزایش دو سر بال‌ها، استفاده از موتورهای قدرتمندتر و در نهایت مصرف سوخت بهتر مشاهده کرد.

 وی با اشاره به اینکه این هواپیما ساخت چهار کشور امریکا، کانادا، فرانسه وایتالیا است؛ ادامه داد: این مدل در سال ۱۹۸۶ معرفی شد و دارای پیشرفته‌ترین موتورهای  جت ملخ‌دار در جهان و مجهز به سیستم (کنترل کننده الکترونیکی موتور هواپیما) ، سیستم اطفای حریق در مدل ای تی آر ۷۲  و  ۵۰۰ و همچنین سیستم جدید کنترل کننده الکترونیکی  می‌باشد.

 به گفته رئیس فرود گاه شاهرود، نصب ملخ، دلیل بر کهنگی یا قدیمی بودن هواپیما نیست و علت آن توجیه اقتصادی و کاهش هزینه‌ها و همچنین نشست و برخاست هواپیما در باند کوتاه است، این هواپیما یکی از پر فروش‌ترین هواپیماهای دنیا در چند سال اخیر می‌باشد .

اتقیایی تصریح کرد: این هواپیما گنجایش 74 مسافر را دارد و در ارتفاع 25 هزار پا حرکت می‌کند و قابلیت پرواز  با یک موتور با حفظ ارتفاع ۱۴هزار پا و نشست بر روی آب در مواقع اضطراری و ماندگاری ۳۰ دقیقه برروی آب و نشست و برخاست بر روی باندهای کوتاه، چمن، خاکی و یخ را دارد.

رئیس فرود گاه شاهرود تاکید کرد: تا بحال این هواپیما توانسته است بدون هیچ‌گونه سوختگیری مجدد با 7.15 ساعت پرواز  از جنوب فرانسه پرواز و در تهران به زمین بنشیند.

  وی تصریح کرد: از دیگر کشور های دارنده این هواپیما می‌توان از فرانسه، امریکا، ایتالیا، آلمان، چین، هلند، تایلند، اسپانیا، نیوزلند، یونان، انگلستان، کرواسی، جمهوری چک، مکزیک وچندین کشور دیگر نام برد.

به گزارش مهر، فرودگاه شاهرود در سال ۱۳۳۶هجری شمسی در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر شاهرود و در فاصله حدود 100 متری با مسیر جاده اصلی تهران – مشهد ساخته شده و  از سال ۱۳۶۲ الی ۱۳۷۸ پروازهای اضطراری، مسئولان و غیره در این فرودگاه انجام می شده است و در سال ۱۳۷۸ با حضور مدیریت فرودگاه و پرسنل عملیاتی و اداری و سیستم‌های ناوبری و کمک ناوبری نظیر ان دی بی به طور جدی دنبال شد و در حال حاضر آمادگی کامل برای انجام پروازها را دارد.‌

کد خبر 2031890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha