۲۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰

لاهوتی موافق رد کلیات بودجه؛

جامعه ظرفیت افزایش 4.5 برابری قیمت ها را ندارد

جامعه ظرفیت افزایش 4.5 برابری قیمت ها را ندارد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در موافقت با رد کلیات بودجه 92 در کمیسیون تلفیق به اشکالات این لایحه از جمله عدم تحقق درآمد 120 هزار میلیاردی هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: جامعه ما ظرفیت افزایشی 4.5 برابری قیمت ها را ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مبنی بر رد کلیات لایحه بوجه 92 در موافقت با رد این کلیات اظهار داشت: منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه با توجه به عملکرد سال 91 غیرواقعی است و رشد 55 درصدی آن توجیه منطقی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین هدف بودجه باید کنترل تورم و خارج کردن آن از رکود باشد اما این لایحه فاقد این خصوصیت است. منابع پیش بینی شده برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز موجب تشدید گرانی ها خواهد شد و وابستگی به نفت در این لایحه بیشتر شده است در حالی که سالانه باید وابستگی به نفت در بودجه کاهش یابد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: درآمد هدفمندی یارانه ها در سال 91 مجموعاً 218 هزار  میلیارد تومان اما عددی که دولت در بودجه 92 پیشنهاد کرده 120 هزار میلیارد تومان و 108 هزار میلیارد تومان از این رقم را مردم باید پرداخت کنند و هیچگاه این سوال پاسخ داده نشد که میزان افزایش قیمت حامل های انرژی باید چقدر باشد که 108 هزار میلیارد تومان وصول شود. بر اساس اظهار نظر مرکز پژوهش ها در این صورت افزایش قیمت ها 4.5 باربر خواهد شد اما آیا جامعه ما ظرفیت افزایش 4.5 برابری قیمت ها را دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس  گفت: سال گذشته هم دولت پیشنهاد 100 هزار  میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه کرد و مجلس آن را به 66 هزار میلیارد تومان کاهش داد و از این مبلغ فقط 28 هزار میلیارد تومان محقق شد حال چطور دولت می خواهد 120 هزار  میلیارد تومان درآمد از هدفمندی کسب کند.

وی درباره صندوق توسعه ملی نیز گفت: دولت درخواست کرده که 35 درصد از منابع این صندوق به ریال تبدیل شود در حالی که با تبدیل ریالی ارز اقتصاد تورمی ما وضعیت بدتری پیدا می کند و با دست خودمان تورم را افزایش می دهیم. غیر از این پیشنهاد 35 درصدی، دولت پیشنهاد کرده تا 10 درصد منابع صندوق به بخش های تعاونی و خصوصی داده شود اما سوال این است که آیا این تعاونی ها بخش خصوصی هستند یا دولتی.

کد خبر 2033462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha