۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۰

بروجردی :

سفر رئیس مجلس سوریه به تهران/ هرگونه اقدام صهیونیستها علیه سوریه جنگی فراگیر می شود

سفر رئیس مجلس سوریه به تهران/ هرگونه اقدام صهیونیستها علیه سوریه جنگی فراگیر می شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش مسئولان سوری به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی چه خواهد بود، گفت: رژیم صهیونیستی به خوبی مطلع است هر گونه اقدام علیه سوریه محدود به این کشور نیست بلکه یک جنگ فراگیر است که کنترل آن از توان رژیم صهیونیستی خارج است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست خبری امروز در مجلس شورای اسلامی در خصوص تشریح برنامه های سفر هیات پارلمانی ایران به سوریه گفت: این سفر در چارچوب دیپلماسی پارلمانی وتلاش‌های مجلس در جهت حفظ منافع ملی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سوریه محور حمایت از مقاومت در خط مقدم جبهه مقابله با رژیم صهیونیستی است گفت: این موضوع باعث شده است آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای این کشور همه‌ی امکانات مالی، تسلیحاتی، بین‌المللی را به کار گرفته تا ساختار سیاسی سوریه را در جهت منافع رژیم صهیونیستی تغییر دهند.

بروجردی خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم تمامی ادعاهای آمریکا و جهانی غرب در مبارزه با تروریسم، تروریسم‌ها در سطح گسترده‌ای تجهیز شدند و به سوریه اعزام می‌شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تخریب و از بین بردن زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی سوریه به ویژه تاسیسات نظامی را نشان دهنده‌ تمامی تلاش‌ها برای دفاع از رژیم صهیونیستی خواند و گفت: بر اساس اطلاعات موجود کشورهای غربی می‌خواهند جنگ فرسایشی راه بیندازند تا مهمترین مرکز مقاومت را از بین ببرند؛ به همین دلیل وظیفه‌ی تمامی کشورهای معتقد به مقاومت اسلامی حمایت از سوریه و جلوگیری از اقدامات نامشروع رژیم صهیونیستی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطر نشان کرد: در این شرایط جبهه جدیدی از مرز اردن باز شده است که افرادی که توسط آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند به سوریه فرستاده می‌شوند. همچنین از این مرز تسلیحات نظامی فرستاده می‌شود که این به ضرر امنیت اردن تمام خواهد شد.

بروجردی با بیان این که آمریکا بعد از دو سال نتوانسته به اهدافش در مورد سوریه برسد گفت: باز شدن جبهه جدید برای ارسال سلاح و تسلیحات به اردن نشان دهنده‌ شکست تلاش‌های آمریکا از تغییر حاکمیت سوریه است. عملا آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش شکست خوردگان اصلی مقاومت مردم سوریه هستند.

وی اظهار داشت: موقعیت سوریه و بشار اسد روز به روز تقویت می‌شود از این رو به نفع آمریکایی‌ها است که به بازی خطرناکی که در منطقه خاورمیانه راه انداختند پایان دهند.

بروجردی خطاب به کشورهای منطقه گفت: توصیه‌ام به کشورهای منطقه که اسلامی نیز هستند این است که با فشار آمریکا که به دنبال مقابله با جهان اسلام است سیاست غلط ایجاد ناآرامی در سوریه را دنبال نکنند. این سیاست باعث کشته شدن مردم سوریه شده است.

بروجردی با اشاره به ملاقات و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه، رئیس کمیسیون امنیت، رئیس کمیسیون سیاست خارجی، رئیس کمیته آشتی ملی ، کمیته پیگیری گفت و گوهای ملی با معارضین و مخالفین سوریه، وزیر آشتی ملی گفت: در این سفر با توفیق البوتی فرزند عالم شهید که اخیرا توسط معارضین مسلح به شهادت رسیده است نیز در خانه این شهید به همراه رئیس مجلس دیداری صورت گرفت.

وی گفت که در این دیدار مراتب تسلیت دولت، مجلس و نظام جمهروی اسلامی ابلاغ شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که در این سفر نشستی با رهبران گروههای مقاومت فلسطین که در دمشق حضور داشتند صورت گرفت گفت: در این جلسه آ‌خرین تحولات فلسطین به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: در این سفر از آخرین وضعیت آرایش نظامی، موقعیت ارتش و نیروهای مردمی مطلع شدیم به طوری که دهها هزار نفر در کنار نیروهای مسلح ارتش سوریه به عنوان نیروهای مسلح سطح 2 حضور دارند.

بروجردی با بیان اینکه تروریست‌هایی که از طرف کشورهای دیگری همچون آمریکا و همپیمانانش آموزش دیده ، مسلح شده و به سوریه ا عزام شده است حوادث بسیار تلخی همچون بریدن سر و مثله کردن مردم و وحشی گری علیه مردم بیگناه سوریه را انجام می‌دهند گفت: حجم تسلیحات ارسال شده نظامی آمریکا و همپیمانانش و همچنین کمکهای مالی به سوریه را بسیار گسترده و از طرف دیگر جبهه جدیدی از مرز اردن علیه دولت سوریه راه افتاده است که نشان دهنده‌ی عدم کارایی روش‌های قبلی و تلاش دولت آمریکا برای تحقق اهدافش در سوریه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین مذاکره سیاسی میان نمایندگان دولت و مخالفان دولت سوریه را به عنوان یکی از کارهای ضروری خواند و گفت: البته در خیلی از مناطق سوریه این توافق حاصل شده است که سلاح‌ها زمین گذاشته شود و موضوع از طریق سیاسی حل گردد؛ این روند رو به افزایش است که امیدواریم با تقویت این گونه روش‌ها بحران تحمیلی به کشور سوریه حل شود.

بروجردی گفت: هفته آینده رئیس مجلس سوریه به تهران می آید تا مذاکرات در چارچوب دیپلماسی پارلمانی میان دو کشور در جهت اهداف مشترک و کاهش بحران سوریه ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی به کمک‌های اقتصادی و حمایت‌های سیاسی و بین‌المللی از سوریه ادامه خواهد داد، چون این گونه کمک‌ها ، کمک به منافع جمهوری اسلامی و امنیت ملی ما است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: صهیونیست‌ها بارها برای حمله‌ی نظامی علیه جمهوری اسلامی ما را تهدید کرده‌اند که یکی از علل ناتوانی آنها در این تهدیدها توانمندی جمهوری اسلامی در خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی است.

بروجردی در مورد جزییات دیدار هیات پارلمانی با بشار اسد و رویکرد دولت سوریه در خصوص حمله‌ی احتمالی رژیم صهیونیستی گفت: از مجموعه مذاکرات با مقامات سوریه این نتیجه حاصل شد که هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه محدود به این کشور باقی نخواهد ماند و به معنای جنگ فراگیر خواهد بود که چنین جنگی در توان رژیم صهیونیستی نیست.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در چهارجنگ گذشته دو شکست از حزب‌الله لبنان و دو شکست از جهاد اسلامی و حماس را آزموده است پس دیگر ادامه این جنگ‌ها در توانش نیست.

وی افزود: رژیم صهیونیستی این توانایی را ندارد که جنگ جدیدی را به راه انداخته چون چشم‌انداز این جنگ برایش قابل محاسبه نیست و احتمال چنین خطایی از طرف رژیم صهیونیستی کم است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد دلیل دیدار هیات پارلمانی ایران با سید حسن نصرالله در جریان سفر به سوریه گفت: چنین دیداری انجام نشده است، این سفر به صورت رسمی و علنی بوده که کلیه ملاقاتها نیز اطلاع رسانی شده است؛ صدا و سیما نیز به صورت گسترده پوشش مطلوبی را در این رابطه داشته است.

خبرنگاری از بروجردی در مورد دلیل سفر معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران همزمان با سفر هیات پارلمانی ایران به سوریه پرسید که وی در پاسخ گفت: ظرف دو سالی که از بحران سوریه می‌گذرد جمهوری اسلامی روسیه و چین و تعداد قابل توجهی از کشورهای آمریکای لاتین ، سیاست‌شان در مورد سوریه در نقطه مقابل سیاست آمریکا بوده است آنها در کنار مقاومت و در حمایت از دولت سوریه هستند.

وی افزود: از طرف دیگر حجم تبلیغات آمریکا طوری است که این گونه به افکار عمومی القاء می‌شود که آنها در سطح گسترده‌ای به سوریه لشگر کشی می‌کنند به طور مثال اجلاس اخیر دشمنان سوریه را به اجلاس دوستان سوریه تعبیر کردند، اجلاسی که با حضور 11 کشور برگزار شد در حالی که در دوره‌ی قبلی صد کشور حضور داشتند؛ این نشان دهنده روند نزولی حامیان معارضین سوری و افزایش حامیان دولت و کشور سوریه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعی است که جمهوری اسلامی با کشورهایی مانند روسیه و چین رایزنی مستمر دارد، در این راستا معاون وزیر امور خارجه ایران به مسکو رفت و متقابلا آنها به تهران آمدند، طبیعی است در این فضا همکاری مشترک دو کشور باید صورت گیرد.

بروجردی در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا ایران تنها کمک‌هایش به سوریه را در حد کمک‌های اقتصادی محدود می‌کند یا این که قصدی برای کمک نظامی ندارد گفت: بسیاری از توانمندیهای سوریه تنها درحد جنگ خیابانی و تروریستی به کار گرفته شده است و حجم عظیمی از امکانات دست نخورده باقی مانده است، احساس مسئولیت جوانان سوریه به گونه ای است که دهها هزار نفر از آنها سلاح به دست گرفته تا از کشورشان دفاع کند، آنها با قرار گرفتن در کنار نیروهای مسلح نظامی، روحیه کشور را بالا برده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت سوریه نیاز ندارد که از خارج کشورش نیرو و تسلیحات نظامی وارد شود، این جنگ تبلیغاتی است که آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند که شکستشان را توجیه کند، در مقایسه با سفر قبلی وضعیت نظامی سوریه تفاوت پیدا کرده است و آنها از لحاظ امنیتی تقویت شده‌اند.

کد خبر 2039709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha