۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۴۳

اخبار کوتاه خلیج فارس/

راهیابی 60 اثر به مرحله نهایی جشنواره ملی داستان کوتاه خلیج فارس

راهیابی 60 اثر به مرحله نهایی جشنواره ملی داستان کوتاه خلیج فارس

بندرعباس - خبرگزاری مهر: مسئول دبیرخانه جشنواره موضوعی داستان کوتاه خلیج فارس از راهیابی 60 اثر از مجموع یک هزار اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  کرم الله محمدپور با اعلام این خبر افزود: از این 60 اثر برگزیده  شش اثر درنهایت انتخاب که در دو بخش  خلیج فارس و آزاد هرکدام سه اثر برگزیده می شود.

وی گسترش فعالیت های فرهنگی- هنری در راستای پاسداری از هویت ملی و بین المللی خلیج فارس مظهر صلح و دوستی، ارتقاء سطح تعاملات فرهنگی ، هنری با کشورهای همسایه و جهان،شناسایی ، معرفی و گرامی داشت تولید کنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی ، ادبی و هنری ، علمی ، پژوهشی و تاریخی مرتبط و کمک به تولید و انتشار گسترده تر این آثار، تجلیل از پایداری و مرزبانی مردم ایران اسلامی از خلیج فارس، بزرگ داشت شهدای خلیج فارس و نمایاندن چهره استعمارگران و نفی سلطه بیگانه در منطقه خلیج فارس را به عنوان بخشی از اهداف جشنواره عنوان کرد .

 محمدپور موضوعات جشنواره موضوعی خلیج فارس در بخش داستان نویسی را آزاد و خلیج فارس عنوان کرد که به محورهایی از جمله خلیج فارس و پایداری ( دفاع مقدس – نبرد دلیران تنگستان و سایر مبارزات تاریخ ساز مردمان این سرزمین )،خلیج فارس و بیداری اسلامی وخلیج فارس و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی توجه ویژه دارد.

به گفته مسئول دبیرخانه جشنواره موضوعی خلیج فارس دربخش داستان کوتاه، مجموعه داستان های راه  یافته به مرحله نهایی در قالب کتاب به چاپ خواهند رسید و برای تمام راه یافتگان به مرحله نهایی، گواهی شرکت در جشنواره صادر خواهد شد.

محمدپور هم چنین گفت: علاوه بر این کارگاه نقد و بررسی آثار راه یافته به مرحله نهایی در روزهای جشنواره  نیز برگزار خواهد شد.

نمایشگاه اسناد خلیج فارس در شهرکرد برگزار می شود

برگزاری نمایشگاه اسناد خلیج فارس در شهرکرد و ارسال 15 مقاله به جشنواره علمی خیلج فارس

شهلا اربابی با اشاره به میزبانی استان چهارمحال بختیاری از جشنواره علمی خلیج فارس اظهار داشت: این نخستین تجربه استان چهارمحال بختیاری در برگزاری یکی از جشنواره های موضوعی خلیج فارس است و در همین راستا نیز امور مربوط به نحوی مناسب و رضایت کننده پیش رفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در پی فراخوان مربوط 15 اثر توسط 15 شرکت کننده به دبیرخانه جشنواره علمی خلیج فارس ارسال شده است.

مسئول دبیرخانه جشنواره علمی خیلج فارس ادامه داد: این در حالی است که برخی از مقالات دریافتی تألیف چند نفر به طور مشترک است که مقاله با هماهنگی مؤلفان به نام یک نفر به ثبت رسیده است.

اربابی افزود: مقالات ارسالی توسط پژوهشگرانی از استان های سمنان، تهران، اصفهان و چهارمحال بختیاری به رشته تحریر درآمده است.

وی با بیان این که سه اثر برگزیده این جشنواره پس از داوری مقالات انتخاب شده اند، اضافه کرد: هم چنین مقاله دکتر مجتبی عطازاده دکترای مسائل سیاسی به عنوان مقاله برتر در این جشنواره انتخاب شده است که در مراسم اختتامیه و اصلی جشنواره خلیج فارس در بندرعباس مورد تجلیل قرار می گیرد.

مسئول دبیرخانه جشنواره علمی خیلج فارس از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در شهرکرد با حضور دانشجویان رشته های علوم اجتماعی، جغرافیا، تاریخ و ادبیات و همچنین پژوهشگران خبر داد.

اربابی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با توجه به ضرورت ارج نهادن به آرمان های انقلاب و نظام از سه خانواده شهید چهارمحال بختیاری که در خلیج فارس به شهادت رسیده اند نیز تجلیل می شود.

این مسئول از برگزاری نمایشگاه با همکاری بنیاد ایران شناسی با هدف نمایش و ارائه اسناد تاریخی مرتبط با چهارمحال بختیاری و خلیج فارس خبر داد.

بیش از 30 خبرنگار رسانه های درون مرزی و برون مرزی به بندرعباس می آیند

در راستای پوشش خبری وسیع و اطلاع رسانی گسترده از سوّمین جشنواره بین المللی فرهنگی- هنری خلیج فارس جمعی از خبرنگاران کشوری در بندرعباس حضور می یابند.

رئیس ستاد خبری عنوان کرد: با توجه به گستردگی و اهمیت این جشنواره در کشور 32 خبرنگار اعم از رسانه های دیداری و شنیداری مکتوب و غیر مکتوب در این جشنواره حضور پیدا می کنند.

مهدی نیرومند در ادامه افزود: خبرنگاران شبکه های العالم، سحر و خبر از جمله رسانه های برون مرزی حاضر در این جشنواره هستند.

وی افزود: اهمیت حضور خبرنگاران از رسانه های مختلف برای اطلاع رسانی و آگاهی از برنامه ها هم چنین اختتامیه این جشنواره غیر قابل انکار است.

رئیس ستاد خبری جشنواره خلیج فارس تصریح کرد: مردم سراسر دنیا با این پوشش خبری می توانند تمامی برنامه ها از جمله اختتامیه این جشنواره را از شبکه های مختلف به صورت زنده مشاهده کنند.

نیرومند تأکید کرد: نام خلیج فارس هویت هر ایرانی است که برگزاری این جشنواره ها این را بیش از پیش به مردم دنیا به اثبات می رساند.

پنج هزار و 945 اثر از 732 شاعر به بخش موضوعی ( فارسی و عربی ) رسیده است

دبیرسومین کنگره ملی شعر خلیج فارس گفت : هم زمان با سوّمین جشنواره فرهنگی - هنری خلیج فارس، سوّمین دوره کنگره شعر با موضوع مرتبط با جشنواره ( فارسی و عربی ) در شهرستان هندیجان استان خوزستان برگزار می شود.

سید لطف الله سپهر افزود: نخستین دوره کنگره شعر خلیج فارس به صورت استانی برگزار شد؛ اما از سال دوّم اجرای این کنگره شاهد برگزاری آن به صورت ملی هستیم.

وی تصریح کرد: امسال پنج هزار و 945 اثر از 732 شاعر و از 138 شهرستان در حوزه های شعر کلاسیک، شعر سپید و شعر عربی از 138 شهرستان به دبیرخانه سوّمین کنگره ملی شعر خلیج فارس ارسال شده است.

وی آثار عربی  رسیده به  دبیر خانه جشنواره را هفت مورد عنوان کرد و بیان داشت: تاکنون آثار ارسالی که مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته اند از لحاظ محتوایی، فنی و فنون ادبی نسبت به آثار کنگره های شعر پیشین از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به اثرگذاری مثبت برگزاری این کنگره در سال های گذشته و انعکاس مثبت آن از سوی رسانه ملی و رسانه های مکتوب انتظار می رود کنگره ملی شعر خلیج فارس امسال نیز در معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و خلیج همیشه فارس ایران موفق عمل کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان خوزستان اظهار کرد: این کنگره 12 و 13 اردیبهشت بر روی اسکله بحرکان شهرستان هندیجان برگزار خواهد شد.

سومین جشنواره بین المللی فرهنگی ـ هنری خلیج فارس اوّل تا دهم اردیبهشت ماه سال 1392 در سراسر کشور و مراسم پایانی آن در استان هرمزگان برگزار می شود.

جشنواره موضوعی متون ادبی"خلیج فارس" نفرات برتر خود را شناخت

مسئول دبیرخانه جشنواره موضوعی متون ادبی"خلیج فارس" گفت: جشنواره متون ادبی"خلیج فارس"با هدف گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری در راستای پاسداری از هویت ملی و بین المللی "خلیج فارس"برگزار و نفرات برتر آن  معرفی شدند.

احسان مسلمی با اشاره به میزبانی استان کرمان در این جشنواره موضوعی افزود: جشنواره موضوعی متون ادبی "خلیج فارس" یکم  اردیبهشت ماه  در محل تالار شهید "مداحی پور"جیرفت برگزار شد و از بین 623اثر 63اثربه مرحله نهایی راه یافتند که از این تعداد نیز سه نفر برگزیده نهایی بودند.

وی تصریح کرد: علی جان سلیمانی از کرمان، بتول سیدی از مشهد و ابراهیم عبداللهی ازعنبرآباد کرمان نفرات اوّل تا سوّم این جشنواره بودند که جوایز خود را دریافت کردند.

وی با اشاره به اهداف این جشنواره خاطرنشان کرد: إرتقاء سطح تعاملات فرهنگی- هنری با کشورهای همسایه  و جهان، شناسایی، معرفی و گرامی داشت تولید کنندگان و پدید آوردندگان برتر آثار فاخر فرهنگی  ادبی و هنری ، علمی،پژوهشی  و تاریخی مرتبط و کمک به تولید و انتشار گسترده تر این آثار، تجلیل از پایداری و مرزبانی مردم  ایران اسلامی  از خلیج فارس، بزرگ داشت خلیج فارس و نمایاندن چهره استعمارگران و نفی سلطه بیگانگان در منطقه خلیج فارس در قالب هنر از جمله اهداف برگزاری جشنواره محسوب می شوند.

وی بیان کرد: نفراوّل این جشنواره در آیین اختتامیه جشنواره که در بندرعباس برگزار می شود شرکت خواهد کرد.

کد خبر 2040616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha