۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳

اخبار کوتاه هرمزگان/

رونمایی چهار کتاب ژئوپارک در قشم/۹۰ لاک‌پشت در کیش علامتگذاری شد

رونمایی چهار کتاب ژئوپارک در قشم/۹۰ لاک‌پشت در کیش علامتگذاری شد

بندرعباس - خبرگزاری مهر: چهار کتاب انتشار یافته از سوی ژئوپارک جهانی قشم در مرکز بین‌المللی رشد این جزیره رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عنوان این کتابها مدیریت ژئوپارک قشم،  معماری قشم، بازی های قشم، چکیده طرح ژئوپارک قشم و رشد اقتصادی مناطق همجوار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگی در کنار دیگر ابعاد توسعه گفت: تا چند ماه آینده کار ساخت کتابخانه شهر قشم به پایان خواهد رسید.

اسفندیار حیدری پور افزود: سازمان منطقه آزاد، برای رونق بخشیدن به ادبیات و حمایت از فعالان این حوزه، هزینه چاپ آثار شاعران و داستان نویسان منطقه را، بویژه با موضوعات مرتبط با جزیره قشم را پرداخت خواهد کرد.

علامتگذاری بیش از ۹۰ لاک پشت در کیش

رئیس محیط زیست معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: از ابتدای فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل جزیره کیش تاکنون ۹۸ لاک پشت علامتگذاری شده است.

مریم محمدی افزود: پیش‌بینی می‌شود در فرصت باقی مانده تا اواخر فصل تخم‌گذاری (نیمه خرداد) شمار لاک‌پشت‌های علامتگذاری شده به بیش از ۱۰۰عدد برسد.

وی مهمترین هدف اجرای طرح مانیتورینگ و علامتگذاری لاک‌پشت‌ها ر ا سرشماری تعداد لاک پشت های بالغ , و مقایسه آمار مراجعه لاک پشت ها در هر سال به منظور بررسی و بهینه سازی خدمات حفاظتی در سایت جنوبی و حمایت بیشتر از این گونه ارزشمند دریایی عنوان کرد.

رئیس محیط زیست معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: از ابتدای فصل جدید تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی که از اواخر اسفند پارسال آغاز شده است تاکنون۱۶ لانه در طول ۸۰۰ متر ساحل حفاظت شده جزیره کیش ایجاد شده که در مجموع هزار و۳۰۰ عدد تخم لاک پشت در آنها وجود دارد.

محمدی افزود: ازاین تعداد ۳ لانه توسط لاک‌پشت‌هایی ایجاد شده که در دو سال گذشته علامت گذاری شده بودند و این دومین باری است که به جزیره کیش مراجعه می کنند.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از گونه‌های جانوران دریایی در حال انقراض است که چند سالی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حافظ محیط زیست برنامه‌های متعددی را برای حفاظت از این لاک‌پشت‌ها اجرا می‌کنند.

 

کد خبر 2048229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha