۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۱:۱۰

کشور نیازمند مدیریت فرآیند با نگاه به اسناد بالادستی است/ مدیریت پروژه ای جواب نمی دهد

کشور نیازمند مدیریت فرآیند با نگاه به اسناد بالادستی است/ مدیریت پروژه ای جواب نمی دهد

بندرعباس - خبرگزاری مهر: نائب رئیس مجلس گفت: در کشور نیازمند مدیریت فرآیند با نگاه به اسناد بالادستی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد شامگاه شنبه در نشست مطبوعاتی که در سالن جلسات فرهنگیان شماره دو بندرعباس برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که آیا حضور شما در انتخابات جدی است، گفت: با نزدیک شدن به انتخابات و اعلام نظر شورای نگهبان راه برای رسیدن به انسجام و معرفی نامزدی که از اجماع بیشتری برخوردار است هموار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات عرصه‌ی مهمی برای خلق حماسه‌ی سیاسی و ارتقاء سطح مردم سالاری در کشور است گفت: انتخابات راه را برای افزایش اقتدار سیاسی هموار می‌کند، هرچند دشمن مانند همیشه به دنبال کاهش مشارکت و ایجاد تنش فرا روی انتخابات است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه علاوه بر مشارکت حداکثری باید از تمام ظرفیت‌های نظام برای انتخاب رئیس جمهور اصلح بهره برد، گفت: سه دهه‌ تجربه‌ی مردم در عرصه‌های انتخاباتی گوناگون، برگزاری یک انتخابات پرشکوه را تضمین می‌کند.

وی در خصوص ویژگی‌های رئیس جمهور مطلوب به اعتقاد به گفتمان نظام مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق و ارتقاء تعامل با نخبگان استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور، برخورداری از روحیه‌ی ایستادگی در راستای دفاع از منافع ملی و مقابله با استکبار اشاره کرد.

ابوترابی فرد افزود: دشمن از هر راهی که بتواند مشارکت مردم را کاهش دهد، وارد عمل می‌شود و ایجاد تنش را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی با تأکید بر وحدت به عنوان اصلی‌ترین نیاز امروز کشور اظهار داشت: دشمن می‌خواهد با جنگ روانی وحدت ملی را خدشه دار کند.

به گفته وی، اعتقاد دارم که مدیریت پروژه ای راه را برای رسیدن به اقتصاد بزرگ و اقتصاد که در 1404 در منطقه جنوب غربی آسیا حرف اول را بزند هموار نخواهد کرد نیازمند مدیریت فرآیند با نگاه به اسناد بالادستی، چشم انداز 20 ساله، سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه پنج ساله توسعه هستیم. باید هر تصمیم خرد و کلانی که اتخاذ می شود در چارچوب اهداف و برنامه و برای تحقق اهداف نظام اتخاذ شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: بایستی با نگاه بلندمدت به مسائل نظام و خرد جمعی و نخبگان صاحب اندیشه و فکر در هر نهادی که قرار دارند به کمک و یاری دستگاه اجرایی بطلبیم.

وی معتقد است با گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق می توان عالی ترین سطح تفاهم و مشارکت صاحبان خرد و اندیشه را در دولت یازدهم رقم زد. ارتقا سطح تفاهم و همدلی میان قوا باید در دولت یازدهم را به جد پیگیری کرد.

وی در مورد تفاوتهای زاویه نگاه مردم سالاری در دوران اصلاحات و دولت احتمالی وی، عنوان کرد: نگاه من نگاه مردم سالاری دینی است نه یک دموکراسی غربی. در مردم سالاری دینی دو رکن کلیدی از جمله حضور ولی فقیه یعنی اسلام شناس عادل، مدبر، مدیر و برآمده از اراده ملی در جایگاه رهبری نظام که سیاستهای کلی نظام را تبیین می کند و مردمی که با اعتقاد بر ارزشهای دینی و باور به استقلال، ظرفیت و توان ملی خود در صحنه حضور دارند مورد نظر است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد عنوان کرد: اگر ما این دو رکن را در کنار هم نبینیم از مردم سالاری دینی زاویه گرفته ایم. گاهی بعضی از دولتها بیش از آنکه بر مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی با دو رکن اسلامیت و جمهوریت تاکید و پای بفشارند بر دموکراسی پای می فشردند. با حذف اسلامیت که در چهره زیبای ولی فقیه معنا پیدا می کند ما جمهوریت را در معرض تهدید جدی قرار می دهیم.

به گفته وی، اگر در طول 33 سال از عمر انقلاب اسلامی مردم سالاری در کشور نهادینه شده است به دلیل جایگاه اسلامیت یعنی ولی فقیه در نظام بوده است. باید این دو رکن را پاس داشت و تقویت کرد. طرح هر نوع شکاف بین جمهوریت و اسلامیت آب در هاونگ بیگانه کوبیدن است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت به مسائل رویکرد درستی است ولی ما نسبت به عملکرد دولت نقد داریم، بیان داشت: مردم و ما توقع داریم عملکرد دولت در مسائل اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی تغییر کند.

نائب رئیس مجلس اظهارداشت: رویکردمان به اقتصاد باید اقتصاد مقاومتی باشد اما عملکردها کاملا متحول شود. رویکرد اقتصاد مقاومتی هنگامی تحقق می یابد که اهداف برنامه تحقق یابد. در برنامه چهارم توسعه پیش بینی قطع رابطه هزینه های جاری با درآمدهای حاصل از نفت را کرده بودیم که اتفاق نیفتاد زیرا تصمیمات اتخاذ شده مبتنی بر برنامه نبود.

وی مطرح کرد: در برنامه پنجم توسعه هم بر این تاکید شد. اما امروز که سال سوم برنامه است تقریبا عملکرد بودجه جاری کشور در سال 91 حدود 100 هزار میلیارد تومان است و کل بودجه عمومی هم 100 هزار میلیارد تومان یعنی تمام درآمدهای حاصل از نفت و غیر نفت معادل بودجه جاری کشور است. یعنی ما به سمت قطع رابطه هزینه های جاری با درامدهای حاصل از نفت قدم منطقی و اصولی برنداشته ایم.

وی ادامه داد: این عملکرد متناسب با اقتصاد مقاومتی نیست. در اقتصاد مقاومتی نفت باید به پشتیبان اقتصاد ملی مبدل شود. در اقتصاد مقاومتی باید تمام ظرفیت نظام برای حمایت از تولید به کار گرفته شود. بنگاه های اقتصادی، کارآفرینان مورد حمایت جدی قرار بگیرند در اقتصاد مقاومتی باید با الهام از سیاستهای کلی رهبری ذیل اصل 44، اقتصاد غیردولتی بزرگ شود و اقتصاد دولتی کوچک شود.

نائب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مجلس تلاش کرد از ظرفیت خودش برای ارتقا قانون مداری کلید واژه پیشرفت و رسیدن به عدالت استفاده کند. اعتقاد راسخ دارم هیچ پیشرفتی بدست نخواهد آمد مگر در سایه ارتقا قانون مداری. اگر به نسبت قانون نقدی داریم از مجاری قانونی نسبت به اصلاح قانون اقدام کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهارداشت: قانون باید ریل حرکت کشور و دستگاه های اجرایی کشور را تعریف کند مجلس بر این قانون مداری اصرار داشت و تاکید کرد و از ابزارهای خودش استفاده کرد اما اعتقاد مجلس بر این بود که نباید مایه تنش و چالش بین دولت و مجلس دامن بزنیم.

کد خبر 2047100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha