۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳

مدیر سالن‌های کودک و نوجوان نمایشگاه:

قبول دارم که بخش کودک و نوجوان، جذابیتی برای این گروه سنی ندارد

قبول دارم که بخش کودک و نوجوان، جذابیتی برای این گروه سنی ندارد

مدیر سالن‌های کودک و نوجوان می‌گوید که قبول دارد این بخش، هیچ جذابیتی برای بچه‌ها ندارد، اما می‌گوید: معتقدم برگزارکنندگان نمایشگاه، ادبیات کودک را کودکانه می‌پندارند.

علی اکبر محمدی، مدیر سالن‌های کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر به این‌که بخش کودک و نوجوان، نمی‌تواند مخاطبان اصلی خود را جذب کند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان را جدی نمی‌گیرند و آن را کودکانه می‌دانند؛ وگرنه این بخش با این چادرها و میله‌های فلزی و موکتی که بر کف سالن‌ها پخش شده هیچ کودک و نوجوانی را حذب نمی‌کند.

او در پاسخ به این‌که یکی از گلایه‌های همیشگی ناشران در طول این سال‌ها که نمایشگاه کتاب در مصلای تهران برگزار می‌شود، این بوده که چرا بخش کودک و نوجوان در چادر است و نه سالن می‌گوید: برپایی غرفه در چادر هماهنگ با شخصیت فرهنگی هیچ ناشری در جامعه اسلامی نیست، اما راهی جز این وجود ندارد. ما از سر ناچاری به اینجا آمده‌ایم؛ مگر سالن شبستان، گنجایش چند ناشر را دارد؟ به نظر می‌رسد تا زمانی که مکان دائمی و مناسبی برای نمایشگاه کتاب در نظر گرفته نشود، وضع بر همین منوال باقی می‌ماند.

امسال هم غرفه‌بندی بخش کودک ونوجوان براساس حروف الفبا بوده و تلاش شده تا چند ناشر بزرگ کودک و نوجوان در انتهای سالن قرار گیرند، اما هستند ناشران کوچکی که غرفه‌شان، بعد از غرفه‌ ناشران بزرگ قرار گرفته و اصلا دیده نمی‌شوند؛ برای مثال می‌توان به انتشارات جمال و یا به‌نشر اشاره کرد.

محمدی در توضیح این مسئله می‌گوید: ما ناشران بزرگ را در انتهای هر سالن جا دادیم اما فضاهایی در انتهای هر سالن خالی مانده بود که به ناشرانی اختصاص یافت که با تاخیر ثبت نام کرده بودند و اصرار داشتند که به نمایشگاه کتاب برسند؛ چاره‌ای جز این کار نبود هرچند به درهای وودی نزدیک‌ترند.

بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، یکی از خلوت‌ترین بخش‌های نمایشگاه کتاب امسال است. مدیر این بخش معتقد است، افزایش قیمت کتاب‌ها بر تعداد مراجعان، بی‌تاثیر نبوده و نیست، چرا که بهای کتاب سه برابر شده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر فصل امتحانات بچه‌هاست و حضور مدارس کمرنگ شده، اما همه مشکلات ما به مسایل اقتصادی محدود نمی‌شود؛ فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما معنا ندارد.

تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست، یکی از موارد مهمی است که به جذب مخاطب بیشتر کمک می‌کند؛ آن‌گونه که محمدی می‌گوید: اطلاع‌رسانی امسال، خیلی کمرنگ‌تر از سال‌های پیش بوده؛ رسانه ملی آن‌گونه که باید و شاید به این مقوله نپرداخته است. از سوی دیگر کودکان به تنهایی به نمایشگاه نمی‌آیند. پس نمی‌توان نقش و تاثیر مهم خانواده و مدارس را نادیده گرفت.

تعدادی از ناشران در کنار کتاب به فروش لوازم التحریر یا اسباب‌بازی پرداخته‌اند؛ مدیر سالن‌های کودک و نوجوان با اشاره به این‌که طبق ضوابط وزارت ارشاد، فروش هرچیز غیر از کتاب ممنوع است، می‌گوید: اگر وسایل کمک آموزشی همراه با کتاب باشند، وجودشان مانعی ندارد، اما بعضی ناشران جز کتاب به فروش لوازم التحریر و ... هم می‌پردازند. به هر حال می‌توان جور دیگری هم به مسئله نگاه کرد شاید همین لوازم بچه‌ها را به سمت کتاب بکشاند.

در نمایشگاه امسال، 250 ناشر کودک و نوجوان در یک فضای 6500 متری شرکت کرده‌اند. برخی ناشران به انتشار کتاب‌هایی با قطع بسیار نامتعارف پرداخته‌اند؛ هرچند محمدی می‌گوید: محدودیتی برای اندازه کتاب درنظر گرفته نشده است. هر ناشری که طی سه سال گذشته، حداقل 8 جلد کتاب منتشر کرده باشد، می‌تواند در نمایشگاه شرکت کند.

مدیر سالن‌های کودک و نوجوان بر این است که چه خوب مسئولان و برگزارکنندگان نمایشگاه، واقعیت را به مردم بگویند. مثلا بگویند پول نداریم به ناشران کمک کنیم؛ یا آمار واقعی بازدیدکنندگان را اعلام کنند. واقعیت این است که مردم تشنه کتاب نیستند. اگر تشنه باشند به دنبال آب می‌روند

کد خبر 2048193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha