۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۴۵

دبیرخانه دائمی زیست‌بومی تالاب‌هادر سازمان محیط زیست ایجاد می‌شود/ 41 نوع تالاب از میان 42 نوع تالاب موجود در جهان در ایران وجود دارد

دبیرخانه دائمی زیست‌بومی تالاب‌هادر سازمان محیط زیست ایجاد می‌شود/ 41 نوع تالاب از میان 42 نوع تالاب موجود در جهان در ایران وجود دارد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط دبیرخانه دائمی تالاب ها در سازمان محیط زیست تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر،  احمد علی کیخا در مراسم اختتامیه و امضای سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: در کل جهان تالاب‌ها به 42 نوع تقسیم بندی می‌شوند که 41 نوع آن در ایران وجود دارد.

وی افزود: تالاب‌های ایران سرمایه کل جامعه بشری است پس مسئولیت ما بسیار در زمینه حفاظت صحیح از آنها سنگین است و لازم است به طور بهینه از آنها بهره برداری کنیم. در این شرایط این مسئولیت به تنهایی قابل انجام نیست بنابراین از همکاری نماینده سازمان ملل متحد در تهران بهره‌مند شده‌ایم.

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار کرد: علم روز در این طرح بکارگیری و نهادینه شد علاوه بر آن این طرح یک کار گروهی و تیمی بود این در حالی است که کار مشارکتی در ایران کمتر انجام می‌شود و ثمره انجام کار گروهی را در تنظیم قانون برنامه پنجم توسعه می‌بینیم.

مجری ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تاکید کرد: به منظور حفاظت از تالاب‌ها لازم است مشارکت مردم را به دست آورد تا آنان متوجه شوند در صورت به وجود آمدن ضرر و زیانی همه آنان ضرر می‌کنند. مشارکت مردم نیز یکی دیگر از نقاط مثبت طرح حفاظت از تالاب‌های ایران بود.

وی تاکید کرد: امروز گام اول حفاظت از تالاب‌های ایران به پایان رسیده است و به عنوان تجربه اول نقص‌هایی داشته است و قرار است تجربه‌های حاصل از این برنامه را در حفاظت از تالاب‌های دیگر به کار گیریم البته به کمک سازمان ملل متحد نیاز داریم.

کیخا افزود: در سال جاری 15 میلیارد تومان برای 18 استان کمک کردیم. در ادامه این مسیر نیاز داریم جامعه جهانی همراه ما باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در بخش آب تاریخ کهنی داریم که می‌تواند مورد استفاده جهانیان باشد و در زمینه حفاظت از تالاب نیز به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌ایم که می‌تواند در اختیار سایر ملل قرار دهیم. این کار باید در تمام عرصه‌های محیط زیست طبیعی انجام شود و از سازمان ملل متحد انتظار داریم که در این مسیر مانند گذشته با ما همکاری داشته باشند.

کیخا خاطرنشان کرد: از استانداری‌ها نیز انتظار داریم که چنین رویکردی را در برنامه توسعه و مدیریت لحاظ کنند.

کد خبر 2049611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha