۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۷

«درختان تبعیدی» شاعران افغان امروز در نمایشگاه رونمایی می‌شود

«درختان تبعیدی» شاعران افغان امروز در نمایشگاه رونمایی می‌شود

کتاب «درختان تبعیدی» برگزیده‌ای از غزل‌های شاعران امروز افغانستان به همت نشر شهرستان ادب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مجموعه «درختان تبعیدی» که آینه‌ای از شعر امروز افغانستان است و به همت علی‌محمد مودب و سیدضیاء قاسمی و با مقدمه‌ای از قاسمی منتشر شده است، شعرهایی از 81 تن از شاعران فارسی‌زبان افغانستانی به چشم می‌خورد.

در این مجموعه پس از ارائه معرفی کوتاهی از هر شاعر، چند نمونه غزل از وی انتخاب شده است.

شاعرانی همچون محبوبه ابراهیمی، ابراهیم امینی، سیدنادر احمدی، واصف باختری، عبدالسمیع حامد، محمد بشیر رحیمی، محمدشریف سعیدی، سهراب سیرت، عبدالقاهر عاصی، صادق عصیان، اسدالله عفیف باختری، سیدضیاء قاسمی، محمدکاظم کاظمی، خالده فروغ و سیدابوطالب مظفری از جمله شاعرانی هستند که در این مجموعه می‌توان شعرهایی را از آن‌ها دید.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: جامعه امروز افغانستان بعد از گذراندن چند دهه جنگ و ناآرامی و تجربه تمامی شرایط و بحران‌های جنگ، در حال حاضر مثل تمام جوامع بعد از جنگ، گرفتار از سر گذراندن عواقب آن است. رد و نشان این قضایا را خواننده فرهیخته این کتاب می‌تواند به نحو و نسبت‌های مختلف در غزل‌های منتخب در این کتاب مشاهده کند. بحران‌ها و گسست‌های اجتماعی اگرچه، تأثیرات چندان مطلوبی بر صورت و سیرت ادبیات امروز افغانستان بر جای نگذاشت و به دیده نقادانه می‌توان خیلی از این ضعف‌ها و فتورها را دریافت و برشمرد، امه به هر روی مواهبی نیز داشته است. وفور موضع و سرشاری عاطفه از این مواهب است که شاعر افغانستان را همیشه در موضع جدی گفتن ومؤثر گفتن قرار داده است».

 انتشارات شهرستان ادب «درختان تبعیدی» را در 366 صفحه و با قیمت 5 هزار تومان منتشر کرده است.

این کتاب امروز چهارشنبه 18 اردیبهشت با حضور محمد سرور رجایی و تنی چند از هنرمندان و مدیران خانه ادبیات افغانستان در ایران و از ساعت 16 در غرفه موسسه فرهنگی شهرستان ادب واقع در راهرو 18 شبستان مصلی امام خمینی (ره) رونمایی می‌شود.

کد خبر 2049692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha