۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵

با تصویب مجلس :

14.5 درصد از ارزش نفت صادراتی به شرکت نفت اختصاص یافت

14.5 درصد از ارزش نفت صادراتی به شرکت نفت اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه مقرر کردند 14.5 درصد از ارزش نفت صادراتی به مجتمع های پتروشیمی و شرکت نفت اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه امروز یکشنبه مجلس در ادامه بررسی بندهای لایحه بودجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندهایی را در خصوص درآمد وزارت نفت به تصویب رساندند.

براساس این بند مقرر شد در راستای اعمال حق حاکمیت مالیات بر منابع نفت و گاز کشور و نیز به منظور اجرای احکام قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بنی دولت و خزانه داری کل کشور و وزارت نفت مشخص می شود.

بر این اساس 14.5 درصد از ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی)، صادراتی و میعانات گازی تحویلی به مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکت ها و مبالغ واریزی بابت خوراک پالایشگاه های داخلی بر اساس قیمت فرآورده های نفتی به قیمت فروش داخلی سال 1392 به عنوان سهم آن شرکت تعیین می شود.

همچنین بر اساس این مصوبه مقرر شد به منظور تحقق مفاد ماده 229 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه مازاد منابع ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به مبانی محاسباتی موضوع این بند پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی در سقف 7 میلیارد دلار از ابتدای سال 92 در مقاطع سه ماهه صرفاً به منظور سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک، معاف از مالیات و تقسیم سود سهام در اختیار این شرکت قرار می گیرد.

وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است معادل 85.5 درصد بقیه ارزش مواد مذکور را به حساب بستانکار دولت منظور و به شرح مقررات این بند با دولت تسویه حساب نمایند.

وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط می تواند از محل سهام خود قراردادهای لازم را با شرکت های عملیاتی تولید نفت و گاز بر اساس قیمت تمام شده و در چارچوب بودجه عملیاتی منعقد نماید.

در این بند مقرر شده بود که 7 میلیارد دلار از مازاد درآمدهای نفتی به صورت معاف از مالیات در اختیار شرکت نفت قرار گیرد که این موضوع برخلاف برنامه پنجم توسعه بود زیرا بر اساس این برنامه نباید هیچ یک از درآمدها معاف از مالیات باشد بنابراین این بند از لایحه بودجه به رای نمایندگان گذاشته شد.

نمایندگان با 142 رای موافق، 22 رای مخالف، 18 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در مجلس با این بند مخالفت کردند.

تصویب این بند نیازمند دو سوم رای نمایندگان بود.

162 نماینده از 226 نماینده حاضر در این رای گیری شرکت کردند  این امر موجب شد این ماده از لایحه رای نیاورد.

حذف این بند نیز در صحن علنی مجلس رای نیاورد اما تعداد موافقان و مخالفان در صفحه نمایش نشان داده نشد.

بنابراین این ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگشت داده می شود.

علاوه بر این براساس بند 11 لایحه بودجه مقرر شد قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت معاملاتی یک بشکه صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله و قیمت نفت عرضه شده در بورس، متوسط قیمت نفت صادراتی در یک ماه شمسی از مبادی اولیه و همچنین برای نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی و مجتمع های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی، 95 درصد متوسط بهای محموله صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی است.

کد خبر 2052768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha