۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۸

نیک بین در گفتگو با مهر:

هدفمندی یارانه ها تولید را یتیم کرد/ پیش بینی دفن تولید با عدم حمایت دولت در سال 92

هدفمندی یارانه ها تولید را یتیم کرد/ پیش بینی دفن تولید با عدم حمایت دولت در سال 92

تهران - خبرگزاری مهر: نماینده مجمع مشترک هیئت امنای شهرکهای صنعتی استانها در استان گیلان اظهار داشت: دولت در اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها بزرگترین ضربه را به تولید کنندگان وارد کرد و در واقع با عدم حمایت این بخش عظیم را یتیم کرد.

سیامک نیک بین در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هدفمندی یارانه ها حاصلی جز شکستن کمر تولیدکنندگان و افزایش تورم و کمبود نقدینگی در کشور نداشته است؛ دولت با شعارهای فریبنده، قانون هدفمندی یارانه ها را در مرحله اول اجرا کرد، قرار بر این بود که 30 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش تولید اختصاص یابد، اما متأسفانه نه تنها قانون هدفمندی یارانه ها برای هیچ قشری از جامعه فایده نداشت، بلکه گداپروری را بین اقشار کم درآمد جامعه به شدت تقویت کرد.

سابقه نداشت دولتی این چنین ناجوانمردانه قویترین بخش اقتصادی را نابود کند

وی بیان داشت: از طرف دیگر جامعه تولید و اشتغالزای کشور را به اوج ورشکستگی رساند، آن چنان که تا کنون در هیچ کجای دنیا، هیچ کسی سراغ ندارد که دولتی بتواند این چنین ناجوانمردانه با قویترین بخش اقتصادی کشورش چنین کاری بکند که همه کارخانه ها را به تعطیلی بکشاند و این چنین پای کالاهای خارجی به خصوص پای اجناس بنجل چینی را در کشور باز کند.

مدیرعامل شرکت گیلان فوم ادامه داد: قانون هدفمندی یارانه ها که با بیم و امیدهای فراوان اجرا شد به دلیل سیاستهای غلط و پرکردن جیبهای گشاد بسیاری عده ای باعث شکستن کمر تولید، افزایش تورم و کمبود نقدینگی در کشور شد.

وی تصریح کرد: با هدفمندی یارانه ها تولیدکنندگانی علیرغم توانمندیهای بالا به دلیل نبودن حمایت دولتی به تعطیلی کارخانه و یا کاهش تولید دست زدند، همچنین بخش تولید به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید به کاهش تولید و در نتیجه تعدیل نیروی انسانی دست زد و تعداد زیادی کارخانه های خود را تعطیل کردند و تعداد کمی که هنوز فعالیت دارند با حداقل ظرفیت در حال تولید کار می کنند.

پرداخت سهم 30 درصدی تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها دردی را دوا نمی کند

نيک بين اضافه كرد: دولت در فاز نخست هدفمندی یارانه ها بزرگترین ضربه را به تولید کنندگان وارد کرد و در واقع با عدم حمایت این بخش عظیم را یتیم کرد، آن چنان این ضربه مهلک و سهمناک بود که دولت با اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها حتی اگر آن سهم 30 درصد فاز اول یارانه ها را به بخش تولید بدهد، باز دردی از این بخش دوا نخواهد شد و باز هم تولید در کشور  شکوفا  نمی شود، چون این سهم 30 درصد در زمان خودش اگر پرداخت می شد، می توانست جوابگو باشد.

وی عنوان داشت: علیرغم اینکه تحریمهای خارجی نیز در این مدت توانست ضربه کاری را به این بخش وارد کند، اثرات نامطلوب قانون هدفمندی یارانه سبب شد تا اثرات تحریمها خود را نشان دهد و نرخ تورم را به بالای 40 درصد برساند.

در فاز اول هدفمندی یارانه ها غفلت نمی شد تولیدات ایرانی دنیا را تسخیر می کرد

نماینده مجمع مشترک هیئت امنای شهرکهای صنعتی استانها در استان گیلان افزود: اگر سرمایه ها در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها به سمت تولید هدایت می شد و در این مقوله غفلت نمی شد، تولیدات ایرانی امروزه بازارهای جهانی را تسخیر کرده بود، اما غفلت دولت و ادامه یافتن این طرح غلط باعث شکستی بزرگ برای اقتصاد کشور شده است.

وی اظهار داشت: می توانست با اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها تأثیر تهدیدها و تحریمهای خارجی دشمن را که همواره گریباگیر کشور بوده، کاهش داد، اما به دلیل اجرای نادرست این قانون واحدهای تولیدی فلج شدند و اثرات تحریمها بر اقتصاد کشور کاملاً آشکار است.

فشار مضاعف مالیاتی در سال 92 کاری ترین ضربه را به تولید وارد می کند

نیک بین ادامه داد: اکنون با توجه به اینکه فروش نفت ایران به واسطه تحریمها به مشکل برخورد کرده است و دولت نیز به ناچار بودجه سال 92 را بر پایه مالیاتها نوشته است و از آنجایی که قوانین مالیاتی کشور متأسفانه فقط بخش تولید را می بیند و بخش دلالی و واسطه گری بازار که از بخشهای پرسود بازار هستند، هیچ گونه مالیاتی برای آنها منظور نمی شود و یا بهتر است بگوییم قوانین مالیاتی کشور دلالی را نمی بیند در نتیجه فشار مضاعف مالیاتی در سال 92 و همزمانی آن با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آخرین ضربه و کاری ترین ضربه را به بخش تولید وارد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: با کمال تأسف دیدیم در سالی که به نام "حمایت از تولید ملی" نامگذاری شده بود، هیچ چیزی از این بخش باقی نماند و باقی مانده آن نیز در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از بین خواهد رفت .

دولت با عدم حمایت باید تولید را دفن کند

مدیرعامل شرکت گیلان فوم اضافه كرد: می بایست قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، دولت با افزایش سهم 30 درصدی تولید به 45 درصد و پرداخت آن به تولیدکنندگان، تولید را از این ورشکستگی 100 درصدی به حالتی قبل از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها برگرداند و بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در صورتی که قادر به پرداخت سهم تولید معادل 50 درصد درآمد حاصل از اجرای فاز دوم بود به تولید کنندگان آن درصد را پرداخت کند و در غیر این صورت بر سر تابوت تولید در کشور آن چنان میخی خواهد خورد که فقط باید آن را دفن کنند تا بوی بد آن باعث آزار خودشان نشود .

کد خبر 2055399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha