۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۳۲

مهر گزارش می دهد؛

محیط زیست در قربانگاه/ توسعه جنگل ابر بیانگر ضعف مدیریتی است

محیط زیست در قربانگاه/ توسعه جنگل ابر بیانگر ضعف مدیریتی است

گرگان - خبرگزاری مهر: نبود آموزش صحیح در استفاده از منابع حیاتی، خالی بودن محتوا در برنامه‌ریزی، بهره‌ وری از طبیعت در کنار تصمیمات غلط و بدون پشتوانه، سرانجام طبیعت ستیزی را رقم زده و طبیعت را به مسلخ و قربانی کشانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گسترش بیابان و افزایش فرسایش خاک در ایران، خطر هولناکی است که سال‌هاست بسیاری از متخصصان منابع طبیعی، آن را هشدار می‌دهند.

محیط زیست بسرعت در حال قربانی شدن است
 
 سید حامد میر کریمی عضو هیئت علمی محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در دومین همایش بین المللی محیط زیست مطرح شد که محیط زیست بسرعت در حال قربانی شدن است گفت: محیط زیست تنها بر اثر عوامل طبیعی بلکه بر اساس ندانم کاری انسانها، چگونگی ضعف مدیریت و مدیریت فرهنگی در حال قربانی است.
 
وی افزود: مشکلات و مسائل محیط زیست ناشی از منابع سرزمینی و بشریت یعنی آلودگی است و این مشکل بر اثر افزایش جمعیت، تامین غذا، دستکاری ژنیتکی، فرسایش خاک، بیابانزایی، فقر، حمل و نقل که انسانها با آن مواجه هسند، ایجاد شده است.
 
میرکریمی با بیان اینکه، آلودگی شامل آب، خاک و صوت است، گفت: الگوی بررسی مسائل و مشکلات شامل منابع، بشریت و آلودگی مانند یک چرخه هستند و برخی تغییرات براساس فعالیت طبیعی و برخی فعالیت انسانی ایجاد می شوند که فعالیت انسانی به سه دسته فعالیت توسعه انسانی، تامین نیاز انسانی و تغییرات محیط به دلیل تغیر و دانش بشریت تقسیم می شود.
 
وی اظهار داشت: تا چندی پیش جمعیت جهان 2.5 میلیارد نفر بود که چندین سال تغییری نداشت ولی طی 50 سال گذشته 6.8 دهم یعنی بیش از 2.5 برابر افزایش جمعیت داشتیم.
 
میر کریمی گفت: نیاز انسان به محیط طبیعی همواره احساس می شود، مانند به نیاز به پناه، غذا و تفرجگاهها و اگر محیط حفاظت نشود سبب آلودگی می شود و این آلودگی به چرخه طبیعت باز می گردد.
 
وی یادآورشد: در این شرایط، استفاده و کارکرد پارکها به مرور زمان در حال افزایش است که طی 200 سال پیش اولین مطالعه در زمینه طبیعت انجام شد و در سال 1336 هجری شمسی پارک ملی ایران در گلستان شکل گرفت.
 
این استاد دانشگاه گفت: در ایران متاسفانه کتابی با مناطق تحت حفاظت بصورت کامل منتشر نشده است و امروز گردشگری و توسعه به همراه حفاظت است و باید توجه داشت توسعه در پارک ملی گلستان و تالابها محدود است و فقط تا 10 درصد قابل توسعه است.
 
وی افزود: تاکنون توسط دانشگاهیان، مجریان و ساکنان مناطق پیرامونی کارهای زیادی در زمینه حفاظت صورت گرفته است که این تلاشها باید ادامه یابد و امکان حفاظت بدون کمک مناطق پرامونی ممکن نیست.
 
توسعه جنگل ابر ضعف مدیریتی است
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان یادآورشد: توسعه جنگل ابر، اکتشاف نفت در پارک ملی کویر نشانه دهنده نا آگاهی و ضعف مدیریت است.
 
وی تاکید کرد: یکی از ضرورت مدیریت، ارائه خدمات گردشگری و تفرجگاهی است و باید تحت برنامه ریزی و مدیریت صورت گیرد و مدیران توجه داشته باشند هر گونه توسعه در این اماکن امکانپذیر نیست.
 
سید حامد میرکریمی گفت: ما نگرانیم که این مسئله در طراحی فضا برای گردشگری در پارکهای جنگلی فراموشی شوند زیرا این پارک فقط 10 درصد قابلیت توسعه دارند.
 
فاجعه ای برای پارک ملی
 
وی اظهار داشت: در صورتی که برخی مدیران در طراحی و فضا سازی پارکهای ملی تا 40 درصد و  گاهی تا 100 درصد، توسعه انجام می دهند که این یک فاجعه برای پارک ملی است.
 
وی افزود: پارك ملي گلستان يكي از قديمي ترين مناطق حفاظت شده ايران و جهان به شمار مي آيد، اين پارك بدليل موقعيت جغرافيايي از تنوع اقليمي ،‏ توپوگرافي و شكل زمين ،‏ زيستگاهي و رويشگاهي زيادي برخوردار است.
 
به تاکید کارشناسان، با توجه به تجربه کنش نابخردانه جوامع انسانی در برخورد با محیط طبیعی و عدم رعایت موازین زیستی در مکانهای گردشگری و پارکهای ملی و تالاب ها، ضروری است برای حفاظت از اینگونه فضاها، ضمن فرهنگ سازی عمومی، وضع قوانین مناسب، آئین نامه ها و دستورالعملهای اجرایی، وظایف دستگاههای اجرایی ذیربط شفاف سازی شده و نظارت دقیق تری نسبت به عملکرد آنها به عمل آید. 
 
همچنین با توجه به قابلیتها و پتانسیلهای بالقوه موجود در عرصه های طبیعی، شهری و روستایی کشور و نیز تنوع فعالیتهای زیر بخش گردشگری، برنامه ریزی دقیق در بخشهای مختلف آن نظیراکوتوریسم، توریسم روستایی، تورسیم شهری، تاریخی، مذهبی، ورزشی، درمانی فرهنگی، بازاریابی، تحقیقات و فناوری اطلاعات و لحاظ آن در اسناد برنامه های توسعه پنج ساله می تواند، به تقویت اقتصاد ملی و پیوند فضاهای جغرافیایی کشور بیانجامد.
کد خبر 2058110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha