۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴

مشکل صنایع فراساحلی

افت فشار چاههای گاز پارس جنوبی

افت فشار چاههای گاز پارس جنوبی

دبیر اجرایی همایش صنایع فراساحلی با تاکید بر مشارکت هر چه بیشتر محققان و اساتید دانشگاه ها در این حوزه گفت: در حال حاضر چاه های گازی مناطق پارس جنوبی 8 تا 10 بار کاهش افت داشته که این امر به دلیل افزایش برداشت از طرف کشور قطر است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجید عباسپور با اشاره به حوزه های صنایع فراساحلی افزود: صنایع فراساحلی شامل سکوهای دریایی، عملیات حفاری، ارایه خدمات سرچاهی، زمین شناسی دریا، فیزیک دریا، مهندسی اقیانوسی و سایر فعالیت های حوزه نفت می شود.

دبیر اجرایی پنجمین همایش ملی صنایع فراساحلی با اشاره به وضعیت این صنایع در داخل کشور اظهار داشت: از سه سال قبل قرار بود فازهای پارس جنوبی ظرف سه سال آینده راه اندازی شود این در حالی است که امروزه مشاهده می کنیم که فاز 12 پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است ولی فازهای 14 تا 24 نیز هنوز راه اندازی نشده اند.

عباسپور با اشاره به وضعیت کشور قطر در حوزه پارس جنوبی یادآور شد: کشور قطر روزانه 360 میلیون متر مکعب از این حوزه بهره برداری می کند در حالی که ایران حداکثر 250 میلیون متر مکعب در روز از این حوزه بهره برداری می کند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به فناوری فراساحلی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بازدیدی که از منطقه پارس جنوبی داشتند کمبودهایی در حوزه سکوهای نفتی مشاهده کردند و دستور دادند که در این زمینه مطالعاتی انجام شود تا نیاز این بخش به چه میزان خواهد بود.

دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحلی ادامه داد: بنا بر گزارشی که ارایه شد منطقه پارس جنوبی نیاز به 22 سکو و جک آپ دارد که با این میزان فاصله زیادی داریم.

عباسپور همچنین افت فشار چاه های گازی را از دیگر مشکلات کشور در این حوزه نام برد و در این باره توضیح داد: چاه های نفت منطقه پارس جنوبی به میزان 8 تا 10 بار کاهش فشار داشته که یکی از دلایل آن ازدیاد برداشت کشور قطر از چاه های گاز است. ایران نیاز دارد در این زمینه برنامه های جدی را تدارک ببیند.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف با اشاره به مشکلات کشور در خصوص فعالیت های سرچاهی مانند سیمان ریزی، خاطرنشان کرد: این بخش به صورت انحصاری در حال فعالیت است که لازم است برای حل مشکلات این بخش مشارکت بخش خصوصی توسعه بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه نیازهای فناوری در این بخش از خارج  از کشور تامین می شود، یادآور شد: با هجمه هایی که در این زمینه ایجاد شد، قیمت سکوهایی که هر کدام 120 میلیون دلار قیمت داشت در بازار چین این میزان به 180 میلیون دلار افزایش یافت.

عباسپور همچنین از مسئولان خواستار شد تا محققان، اساتید دانشگاه ها و دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد در این حوزه ها به مشارکت دعوت شوند.

دبیر اجرایی این همایش با اشاره به جزئیات برگزاری این همایش گفت: در این همایش 180 مقاله ارسال شد که از این تعداد 120مقاله به صورت شفاهی ارایه می شود ضمن آن که در کنار آن نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت های مختلف در حوزه صنایع فراساحلی برگزار شده است.

کد خبر 2059614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha