۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۲

جلوافتادگی جدید گازی در پارس‌جنوبی/ ایران در تعداد دکل از قطر جلو افتاد

جلوافتادگی جدید گازی در پارس‌جنوبی/ ایران در تعداد دکل از قطر جلو افتاد

همزمان با تاخیر در ساخت و توسعه فازهای جدید پارس جنوبی اما ایران در تعداد دستگاه‌های حفاری دریایی در این میدان مشترک گازی از شریک قطری جلو افتاد.

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند ایران در توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و استخراج گاز طبیعی و میعانات گازی از شریک قطری خود عقب افتاده اما با ورود یک دستگاه جک آپ حفاری بار دیگر تعداد دکل‌های حفاری ایران در توسعه این میدان مشترک از شریک قطری پیشی گرفته است.

آمارها نشان می دهد هم اکنون ظرفیت تولید گاز قطر در پارس جنوبی حدود 450 میلیون مترمکعب در روز بوده و این در حالی است که ایران با راه اندازی 10 فاز گازی از ظرفیت استخراج روزانه 290 میلیون متر مکعب گاز برخوردار است.

از سوی دیگر همزمان با تاخیر در توسعه و راه‌اندازی فازهای 35 ماهه و قدیمی پارس جنوبی احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگویی شرط آغاز تولید گاز از فازهای 35 ماهه پارس جنوبی را جذب 16 تا 17 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری در سال 92 اعلام کرده است.

این در حالی است که مطابق با گزارش‌های رسمی شرکت ملی نفت ایران در حدفاصل سال‌های 1389 تا پایان سال 1390 حدود 46 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری برای توسعه این میدان مشترک و عظیم گازی جذب شده است.

بر این اساس با وجود جذب 46 میلیارد دلار منابع مالی و مصوبات متعددی که توسط مجلس شورای اسلامی و دولت برای تسریع در توسعه فازهای پارس جنوبی صادر شده است اما از سه سال گذشته تاکنون حتی یک فاز جدید هم در این میدان مشترک در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته است.

با این وجود پس از خروج یک دستگاه حفاری دریایی از پارس جنوبی در اواخر سال گذشته از چند روز گذشته تاکنون یک جک آپ پیشرفته حفاری در فازهای این میدان مشترک گازی در آب‌های خلیج فارس آغاز به کار کرده است.

از این رو با فعالیت دستگاه جک آپ دریایی سحر دو متعلق به شرکت حفاری شمال، تعداد کل جک آپ‌های حفاری ایران در لایه نفت و گاز پارس جنوبی به 15 دستگاه افزایش یافته است که یک دستگاه دکل حفاری دریایی بیشتر از شریک قطری در پارس جنوبی است.

در حال حاضر سه دستگاه دکل حفاری دریایی در فازهای قدیمی و راه اندازی شده پارس جنوبی شمال فاز یک، پنج و 10 پارس جنوبی تعمیرات چاه‌های قدیمی را انجام می دهند و 12 دستگاه جک آپ دریایی در سایر فازهای پارس جنوبی، چاه‌های جدید و توسعه ای گازی در خلیج فارس حفاری می کنند.

به گزارش مهر، دستگاه حفاري دريايي سحر 2 از نوع سوپر ريگ با توان 3000 اسب بخار بوده و دومین دکل دریایی ملکی صنعت نفت کشور است.

این سازه غول پیکر حفاری از ویژگی های منحصر به فردی همچون پنج دستگاه موتور كاترپيلار، سه دستگاه پمپ گل حفاري، مخازن پاشنه، توان بالابري يك ميليون و 500 هزار پوند و سيستم بالا برنده دستگاه حفاري از نوع BLM برخوردار است.

کد خبر 2068333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha