۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۰۹

فنايي در نشست هم اندیشی تشکلهای صنعتی یزد:

حماسه اقتصادی با بخشنامه خلق نمی شود/ خواهان بسته‌هاي تشويقي صادراتي هستيم

حماسه اقتصادی با بخشنامه خلق نمی شود/ خواهان بسته‌هاي تشويقي صادراتي هستيم

یزد - خبرگزاری مهر: تشکل های صنعتی استان یزد از جمله خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، اتحادیه صادر کنندگان و جمعی از اصحاب صنعت استان در نشستی در محل خانه صنعت و معدن یزد پیرامون خلق حماسه اقتصادی در راستای منویات مقام معظم رهبری بحث و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای تشکل ها و صاحبان صنایع استان یزد در نشست هم اندیشی صاحبان صنایع با هدف خلق حماسه اقتصادی که در محل خانه صنعت و معدن یزد برگزار شد، پیشنهادات خود را در زمینه خلق حماسه اقتصادی و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای صنایع و واحدهای تولیدی مطرح کردند تا پس از جمع بندی به مقامات استانی و نمایندگان مجلس ارائه شود.

در ابتدای این نشست رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه خلق حماسه اقتصادی گفت: در استان های دیگر این موضوع تا حدی در حال وقوع است و به نظر می رسد که عزمی جدی برای خلق حماسه وجود دارد.

خانه صنعت و معدن برنامه اي مشترك با اتاق بازرگاني دنبال مي كند

محمدحسین فنایی اظهار داشت: خانه صنعت و معدن یزد برنامه مشترکی را با اتاق بازرگانی یزد دنبال می کند که بر این اساس دیدگاه اعضای تشکل ها در ارتباط با خلق حماسه اقتصادی به عنوان راهکار به مقامات استانی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری خواستار کار فوق العاده در این عرصه شده اند، معنای حماسه را انجام کاری بزرگ دانست و افزود: زمانی که جنگ نظامی بروز می کند تلاشی مضاعف برای حماسه آفرینی می شود و همه دست اندرکاران خود را وقف خلق حماسه می کنند که برای نمونه حماسه فتح خرمشهر رقم می خورد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: فرهنگ و باورها در مورد جنگ اقتصادی باید تغییر کند و همه باید برای خروج از این معضلات همکاری کنند.

وی با بیان اینکه حماسه اقتصادی با بخشنامه و دستورالعمل خلق نمی شود، عنوان کرد: اینکه بگوییم ماموریم و معذور کاری از پیش نمی رود و باید با تمام توان و وجود برای حل مشکلات حوزه تولید و صنعت گام برداشت.

فنایی شرایط تحریم کنونی کشور و توطئه برای عدم خرید نفت ایران را یاد آور شد و اضافه کرد: شرایط امروز شبیه سازی زمان آینده است که منابع نفتی پایان می یابد و نفتی برای فروش وجود ندارد از این رو باید با برنامه ریزی و آینده نگری برای سال های آتی برنامه ریخت و قدم برداشت.

بايد به فكر الگوي موفق اقتصادي باشيم

وی با تاکید بر تعامل دولت با تشکل های بخش خصوصی افزود: دولت موظف است ارتباط خود را با تشکل ها بیشتر کند و از راهکارهایی که این بخش ارائه می کند، بهره ببرد.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد، بهره گیری از طرح و برنامه های گوناگون برای حل مشکلات را به روش آزمون و خطا نامناسب خواند و اظهار داشت: زمان آزمون و خطا گذشته است و باید به فکر الگوی موفق اقتصادی بود.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد کشورهایی مانند چین و ترکیه که در برهه ای از زمان مانند کشور ما درگیر این وضعیت بودند چگونه و به چه شکلی جلو رفتند و چه سیاستی در پیش گرفتند.

نرخ ثابت ارز و بسته های تشویقی صادراتی از خواسته صنایع است

فعال اقتصادی بخش خصوصی یزد ثابت بودن نرخ ارز را از خواسته های صنایع و تولید کنندگان برشمرد و تصریح کرد: دولت چین در زمانی موظف بود نرخ ارز را در طول یکسال ثابت نگه دارد و اگر تغییراتی حاصل می شد فشاری به تولید نبود و خود دولت مابه التفاوت نرخ ارز را جبران می کرد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات صنایع در عرصه صادرات است در حالیکه بسیاری از منابع به صورت خام به کشورهای دیگر عرضه می شود که لازم است در این زمینه نیز اقدامی صورت گیرد.

فنایی عنوان کرد: در نظر گرفتن بسته های تشویقی صادراتی راهکار موثری برای جلوگیری از خام فروشی است به طوری که ماده اولیه به هر میزانی که به کالای مصرفی نزدیکتر شود و چرخه تولید را حفظ کند بسته تشویقی بزرگتر و نفیس تر است.

وی سیاست های اقتصادی چین را در راستای افزایش صادرات خواند و عنوان کرد: موسسات مالی  اعتباری و بانک ها، مسائل مربوط به مالیات و دارایی، بیمه و انرژی و بسیاری دیگر از مباحث مرتبط با این حوزه باید در راستای خلق حماسه اقتصادی باشد.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد اصلی ترین مشکلات حوزه تولید و صنعت را مالیات برشمرد و گفت: معمولا امواج مالیاتی برای تولیدکننده بوده که حتی مالیات بر ارزش افزوده هم به اهرم فشاری برای تولید کننده تبدیل شده است.

فنایی با تاکید بر لزوم بازنگری در قوانین و مقررات در این حوزه خواستار ارائه راهکار و پیشنهاد از سوی تشکل های صنعتی و معدنی استان شد.

 

کد خبر 2060722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha