۳۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۳۷

جواد نکونام در گفتگو با خبرنگاران؛

هر کس از صعود تیم ملی خوشحال نشد، ایرانی نیست/ کی‌روش اسطوره شد

هر کس از صعود تیم ملی خوشحال نشد، ایرانی نیست/ کی‌روش اسطوره شد

کاپیتان تیم ملی ایران با بیان اینکه کمتر کسی فکر می کرد تیم ملی به جام جهانی برود اما بازیکنانی که آنها را نسل طلایی فوتبال نمی‌دانستند نشان دادند مرد روزهای بزرگ هستند و گفت: همه ایرانی‌ها از صعود تیم ملی خوشحال شدند و آنهایی که از این موفقیت شاد نشدند، ایرانی نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد نکونام در گفتگو با خبرنگاران اعزامی به کره‌جنوبی ضمن بیان مطلب فوق گفت: کمتر کسی فکر می‌کرد این تیم به جام جهانی برود. فکر می‌کنم امسال تیم ملی خیلی مخالف داشت، البته بسیاری از این انتقادات به جا بود و از همه آنها استفاده کردیم.

ملی پوشان مرد روزهای بزرگ بودند
وی صعود تیم ملی به جام جهانی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: با این موفقیت نشان دادیم فوتبال ما توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد، هر چند بسیاری از منتقدان می‌گفتند نسل طلایی فوتبال به پایان رسیده و بازیکنان فعلی کیفیت بالایی ندارند اما بازیکنان تیم ملی نشان دادند، مرد روزهای بزرگ هستند و حتی در سخت‌ترین شرایط می‌توانند کارهای بزرگ برای تیم ملی انجام دهند.

صعود به جام جهانی مبارک منتقدان!
کاپیتان تیم ملی ایران صعود به جام جهانی برزیل را بسیار سخت و کاری بزرگ عنوان کرد و اینگونه به منتقدان و مخالفان این تیم ملی واکنش نشان داد: من به آنها تبریک می‌گویم، صعود به جام جهانی مبارکشان باشد. قبل‌تر از این هم منتظر بودند ما نتیجه نگیریم اما خداوند به ما کمک کرد تا سربلند شویم. ما همه با هم خواستیم و در نهایت این اتفاق بزرگ و ارزشمند که برای همه فوتبال ایران است، رقم خورد.

هر کس از جهانی شدن تیم ملی ناراحت است، ایرانی نیست
وی در مورد اینکه برخی از منتقدان از صعود به جام جهانی خوشحال نشدند، اضافه کرد: امروز همه ایرانی‌ها از صعود به جام جهانی خوشحال هستند، مگر اینکه ایرانی نباشند. یک ایرانی سه‌شنبه شب جشن گرفت و چهارشنبه هم دلش با جشنی بود که در آزادی برگزار شد، اما آنهایی که ناراحتند به نظر من ایرانی نیستند.

تیم سال 98 فوق‌العاده قوی بود
نکونام در خصوص اینکه آیا می‌توان این تیم را با تیم سال 98 مقایسه و هر دو صعود را حماسی دانست، اظهار داشت: باید بگویم تیم 98 تیمی فوق‌العاده قوی بود اما تیم ما امسال به عنوان سرگروه و بهترین تیم آسیا به جام جهانی صعود کرد. بهترین خط دفاع را در اختیار داشت و در بازی رفت و برگشت، کره‌جنوبی را شکست داد حتی ما ازبکستان را در خانه‌اش شکست دادیم.

تفاوت‌های تیم 98 با تیم 2013
وی در ادامه افزود: نمی‌توانیم این دو تیم را با هم مقایسه کنیم زیرا آنها از لحاظ کیفی و فنی با هم تفاوت‌هایی داشتند، ضمن اینکه در آن زمان سبک و سیاق بازی تیم های استرالیا، ژاپن و کره جنوبی با امروز بسیار متفاوت است. نفرات آن تیم مدتها با هم بازی کرده بودند و نفراتش به خوبی همدیگر را می شناختند اما این تیم تازه شکل گرفته و باید شکل تیمی‌اش حفظ شود و به بازیکنان جوان بیشتر میدان داده شود تا بتوانند در آینده بیش از این به تیم ملی کمک کنند.

توضیح در مورد فاصله بین تیم ملی و رسانه‌ها
خبرنگاری این سئوال را طرح کرد که اگر پیش از دیدار با لبنان و ازبکستان آن اتفاقات نمی‌افتاد و بین ملی پوشان و رسانه‌ها اختلافاتی شکل نمی‌گرفت، فکر نمی‌کنید زودتر از این تیم ملی می‌توانست به جام جهانی صعود کند؟ کاپیتان تیم ملی ایران به این سئوال این گونه واکنش نشان داد: آن روزها انتقادهایی از ما صورت می‌گرفت که اکثرا غیر منطقی بود. از قراردادهای میلیاردی گرفته تا داشتن بنز و پورشه، هزاران حرف پشت ما می‌زدند که تحملش بسیار سخت بود.

وی افزود: من در نشست با مدیران رسانه هم گفتم که اگر ما به جام جهانی برویم یا نرویم تاثیر بسیاری بر فروش روزنامه‌ها ایجاد می‌شود یعنی ما مانند یک زنجیر به هم وصلیم. خوشبختانه آن اتحاد به وجود آمد و حاصل آن چنین موفقیت بزرگی بود. آن روزها می‌گفتند چرا بازیکنان پول زیادی می‌گیرند اما کارآیی بالایی ندارند ولی خوشبختانه آن مشکلات برطرف شد و با نزدیک شدن فاصله‌ها به جام جهانی رسیدیم هر چند یک مقطع زمانی و بازی های مهمی را از دست دادیم.

چهار سال پیش همدلی بین رسانه‌ها و تیم ملی نبود
نکونام در خصوص اینکه چرا چهار سال پیش تیم ملی نتوانست به جام جهانی برود، خاطرنشان کرد: شرایط انتخابات ریاست جمهوری در آن روز با شرایط فعلی بسیار متفاوت بود و این قدر تب فوتبال داغ نبود. واقعا حس و حال و همدلی امروز که بین فوتبالی‌ها و رسانه‌ها وجود داشت در آن مقطع ایجاد نشده بود. شرایط کشور، وضعیت مربی، بازیکنان، رسانه‌ها و کل فوتبال زیاد مطلوب نبود و همه اینها باعث شد با یک تساوی جام جهانی را از دست بدهیم.

این موفقیت حاصل کار جمعی است
وی در مورد اینکه قوچان نژاد در دو بازی حساس ایران با قطر و کره جنوبی دو گل سرنوشت ساز به ثمر رساند و خیلی‌ها او را عامل صعود تیم ملی به جام جهانی می‌دانند، تصریح کرد: من در مورد بازیکن صحبت نمی‌کنم بلکه همه زحمت کشیدند تا این سه بازی مهم را ببریم و به جام جهانی برسیم. فوتبال ورزشی فردی نیست، اگر از دروازه‌بان تا مهاجمان خوب کار نمی‌کردند، به جام جهانی نمی‌رسیدیم. این موفقیت حاصل کار جمعی است.

پوشیدن پیراهن تیم ملی آرزوی هر فردی است
وی ادامه داد: رضا قوچان‌نژاد، اشکان دژاگه و حتی دانیال داوری و هر ایرانی دیگر دوست دارد برای تیم ملی کشورش بازی کند. هر کسی که پیراهن تیم ملی را می‌پوشد، باید به او احترام بگذاریم. پوشیدن این لباس آرزوی هر فردی است و وقتی تیم ملی موفق می‌شود باید آن را ماحصل تلاش مسئولان، کادر فنی و بازیکنان دانست.

اشکان پیام تبریک داد
کاپیتان تیم ملی ایران اضافه کرد: وقتی اشکان دژاگه که در تیم جوانان آلمان بازی کرده بود، حاضر شد برای تیم ملی ایران بازی کند نشان می‌دهد پرچم و کشور ایران چقدر برایش ارزشمند است. باید در اینجا از همه تشکر کنیم و یادمان نرود این موفقیت حاصل کاری گروهی بوده است، ضمن اینکه بعد از بازی هم اشکان پیام تبریک داد و خیلی خوشحال بود. امیدوارم او هر چه زودتر سلامتی اش را به دست آورده و به تیم ملی بازگردد.

کی‌روش باید بماند
وی در واکنش به وضعیت مبهم همکاری کی‌روش با تیم ملی، اظهار داشت: هر کسی نظر شخصی خودش را دارد اما خود من و اعضای تیم ملی فکر می‌کنیم کی‌روش باید به همکاری‌اش با تیم ملی ادامه دهد.

اگر کار کی‌روش خوب بود، پس حمایتش کنید
نکونام در توضیح این مسئله تاکید کرد: مگر برانکو بد کار کرد. تیم را به جام جهانی برد و بعد رفت، آیا رفتن او اشتباه نبود؟ آیا کی‌روش هم باید برود؟ بحث من خارجی و داخلی بودن مربی نیست، من می‌گویم کسی که موفق بوده ،باید اجازه دهیم کارش را ادامه دهد. شماها (رسانه‌ها) هم اگر اعتقاد دارید عملکرد کی‌روش خوب بوده باید حمایت کنید تا بماند.

تمجید از حرکت دادکان
وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: ما از لحاظ فنی حرفمان را در زمین زدیم و موفق شدیم با تدابیر کادر فنی به جام جهانی برسیم. اگر این اقدامات خوب بوده باید این خوبی‌ها در عمل نشان داده شود. چطور قبل از بازی با قطر این قدر از تیم ملی انتقاد شد و می‌گفتند این برود و آن بیاید. کار درست را دادکان انجام داد که بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی پشت سر برانکو ماند و او را حفظ کرد.

همه به کی‌روش به چشم اسطوره نگاه می‌کنند
کاپیتان تیم ملی ایران در ادامه اضافه کرد: تا سال 2006 ما در فوتبال در مسیر موفقیت قرار گرفته بودیم اما خودمان این راه موفقیت را قطع کردیم. تیم ملی در این ‌سال‌ها نتیجه لازم را نگرفت اما امروز با کی‌روش پس از یک خلاء 6-7 ساله به مسیر موفقیت باز گشته است. امروز همه به کی‌روش به چشم اسطوره نگاه می‌کنند زیرا تیم ملی به عنوان سرگروه، بهترین تیم آسیا، با دو گل خورده و موفقیت در دو بازی رفت و برگشت مقابل کره به جام جهانی صعود کرد.

کی‌روش مقابل تمام مشکلات ایستاد
همچنین به نکته جالبی هم اشاره کرد: در این مدت کی‌روش مقابل تمام مشکلات ایستاد و سعی کرد برنامه ریزی لیگ را برای ضربه نخوردن تیم ملی با برنامه‌های تیم ملی هماهنگ کند. به نظر شما به غیر از اینکه این راه همراه با موفقیت را ادامه دهیم، چه کاری باید بکنیم. شما ببینید سال 2006 دست به تیم برنده زدیم و متاسفانه چندین سال را از دست دادیم.

اگر کارها درست بوده حمایت کنید
نکونام در پایان گفت: آیا تیم ملی تا سال 2006 ناکام بود؟ شما باید امروز به موفقیت تیم ملی نگاه کنید و پای عقیده، فکر و واقعیت ها بایستید. تیم ملی به جام جهانی رفت، اگر اعتقاد دارید این کاری درست و موفق بوده باید از آن حمایت کنید نه اینکه به یک بازی، یک شکست و یا نوسانات کوتاه مدت نگاه کنید، در این صورت است که قطعا موفقیت‌های بیشتر به دست می‌آید.

کد خبر 2080876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha