۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۹:۲۵

انجمن‌های اهل قلم و کارکردهایشان/ 10

انجمن‌های صنفی در تعامل با دولت باشند نه کارگزار دولت

انجمن‌های صنفی در تعامل با دولت باشند نه کارگزار دولت

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: نهادهای مدنی، واسطه میان دولت و بدنه اجتماعی هستند نه مزاحم دولت؛ این نهادها می‌کوشند تا مطالبات اعضای خود را پیگیری کنند.

محسن هجری، نویسنده و دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه انجمن‌های صنفی بر اساس معیارهای کمی و حرفه‌ای شکل می‌گیرند، گفت: گروهی که کار مشترکی انجام می‌دهند و تولید مشترکی دارند، اعضای یک صنف به‌شمار می‌روند. بنا بر این تعریف می‌توان واژه صنف را به شاعران و نویسندگان هم اطلاق کرد. چرا که کار و تولید مشترک دارند و کالایشان را در یک فرآیند مبتنی بر داد و ستد عرضه می‌کنند.

وی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را یک انجمن فرهنگی دانست که بخشی از فعالیت خود را به حمایت‌های صنفی اختصاص داده است و افزود: یک انجمن فرهنگی با اهداف فکری و آرمان‌هایی که دنبال می‌کند، تعریف می‌‍شود. انجمن نویسندگان کودک، نگاه جامعه را نسبت به ادبیات کودک و نوجوان تغییر داد؛ حالا این نوع ادبیات به رشته دانشگاهی تبدیل شده و نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان ما در سطح جهان، شناخته شده‌تر از نویسندگان بزرگسال هستند و این نتیجه به دنبال فعالیت‌های نهادهای مرتبلط با ادبیات کودک چون شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان و... به‌دست آمده است.

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صنفی این انجمن از جمله بیمه، حق و حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی، حمایت حقوقی از اعضا در محاکم قضایی، مقابله با سرقت ادبی، پیگیری قراردادها و معافیت مالیاتی، در پاسخ به این نکته که اما بعضی نویسندگان گله می‌کنند که قانون معافیت مالیاتی تنها توسط چند ناشر معدود اجرایی می‌شود، گفت: این قانون با پیگیری‌های انجمن در سال 1380 و از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و حالا همه ناشران خصوصی و کانون پرورش فکری، قاون معافیت مالیاتی نویسندگان را رعایت می‌کنند و تعداد ناشرانی که این قانون را در نظر نمی‌گیرند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

هجری به ضرورت تعامل میان انجمن‌های صنفی و دولت اشاره و بیان کرد: نهادهای مدنی، واسطه میان دولت و بدنه اجتماعی هستند نه مزاحم دولت؛ این نهادها می‌کوشند تا مطالبات اعضای خود را پیگیری کنند بنابراین تعامل این دو بخش با یکدیگر ضروری است اما انجمن‌های صنفی در عین حال باید استقلال خود را هم حفظ کنند وگرنه به کارگزار دولت تبدیل می‌شوند. برای مثال سال گذشته انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، تنها نهادی بود که موضوع کاغذ را پیگیری و بیانیه صادر کرد و این بیانیه بازتاب جهانی داشت.

وی با اشاره به اینکه نوع تعامل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با دولت اصلاحات، متفاوت با دوره بعدی نبوده است، افزود: من با رجوع به نامه‌های اداری انجمن و پیگیری‌های انجام شده به جرات می‌توانم بگویم که نوع تعامل صنفی انجمن نویسندگان کودک در دوره اصلاحات، هیچ تفاوتی با بعد از آن نداشت اما نوع واکنش مسئولان در هر دوره متفاوت با دیگری بود؛ محسن پرویز، معاون فرهنگی دولت نهم بود اما به انجمن آمد و پیگیر مشکلات انجمن نویسندگان کودک شد اما اردیبهشت ماه امسال هر چه تلاش کردیم و نامه نوشتیم، نتوانستیم کارت‌های الکترونیک خرید کتاب را شارژ کنیم.

هجری در ادامه گفت: سیستم ثابتی در مراکز دولتی حاکم نیست و بسیاری چیزها بر اساس سلیقه‌های شخصی است به این معنی که چه در دوره اصلاحات و چه دوره بعد، هر کدام از مسئولان سلیقه‌ای رفتار کرده‌اند اما موضع‌گیری انجمن همواره بر پایه حقوق صنفی اعضا بوده است.

دبیر انجمن نویسندگان کودک با اشاره به اینکه بعضی نویسندگان انتقاد می‌کنند که چرا شرط عضویت در انجمن معیار کمی است نه کیفی افزود: معیار هر انجمنی که بخواهد صنف خود را پوشش دهد، کمی است و نه کیفی و وظیفه ارزشگذاری آثار بر عهده منتقدان و مخاطبان است؛ مجموعه‌ها نمی‌توانند اثری را نقد کنند چرا که متغیرند و هر کدام با ملاک و معیار خود سراغ کارها می‌روند و جریانی را به‌ وجود می‌آورند که ممکن است جریان‌های خلاف میل خود را نادیده بگیرد.

کد خبر 2087082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha