۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۶

نامور:

60 درصد باغ هاي خراسان شمالي نيازمند اصلاح و جايگزيني است

60 درصد باغ هاي خراسان شمالي نيازمند اصلاح و جايگزيني است

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: بيش از 60 درصد باغ هاي موجود در اين استان به دليل فرسوده بودن، نيازمند اصلاح و جايگزيني هستند.

حيدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در سطح خراسان شمالي در مجموع 40 هزار هكتار باغ انواع ميوه وجود دارد كه حدود 25 هزار هكتار از اين سطح، به دليل فرسوده بودن نيازمند جايگزيني و بازسازي است.

وي با اشاره به اينكه بر اين اساس حدود 62 درصد از باغ هاي اين استان نياز به اصلاح و جايگزيني دارند، اظهار داشت: در حال حاضر 15 هزار هكتار از باغ هاي خراسان شمالي درجه دو و نيازمند اصلاح و بازسازي و 10 هزار هكتار نيز درجه سه و نيازمند جايگزيني هستند.

به گفته نامور براي اصلاح و احياي هر هكتار باغ به طور متوسط پنج ميليون تومان اعتبار لازم بوده و با اين حساب، اصلاح باغ هاي درجه دو خراسان شمالي كه 15 هزار هكتار هستند؛ نيازمند 75 ميليارد تومان است.

وي اضافه كرد: همچنين جايگزيني هر هكتار باغ نيازمند هشت ميليون تومان اعتبار است و براي جايگزيني باغ هاي درجه سه استان كه معادل 10 هزار هكتار برآورد شده اند نيز در مجموع نياز به 80 ميليارد تومان اعتبار است.

اين مسئول توسعه، اصلاح و جايگزيني باغ ها را يكي از برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي عنوان و اظهار كرد: ايجاد باغ هاي جديد به عنوان باغ هاي درجه يك، اصلاح و احيا در باغ هاي درجه دو و بازگرداندن آنها به چرخه توليد و جايگزيني در باغ هاي فرسوده در دستور كار اين سازمان قرار دارد.

به گفته وي با اصلاح و بازسازي باغ هاي درجه دو، اين باغ ها به چرخه توليد باز مي گردند اما در باغ هاي درجه سه، هزينه براي احيا و بازسازي مقرون به صرفه نيست و در اين باغ ها بايد عمليات جايگزيني انجام شود.

نامور تصريح كرد: اگر در باغ هاي درجه دو استان، عمليات اصلاح به روش كارشناسي و درست انجام شود عملكرد آنها تا 50 درصد افزايش مي يابد.

وي با اشاره به اعطاي تسهيلات به باغ داران به منظور اصلاح و يا جايگزيني باغ هاي اين استان، عنوان كرد: سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي تسهيلات مناسبي را براي اصلاح و جايگزيني باغ هاي درجه دو و فرسوده استان در نظر گرفته است اما به دليل آنكه غالب باغبان هاي استان خرده مالك و از اقشار ضعيف جامعه هستند؛ آنها توان تامين وثيقه مورد نياز بانك و دريافت تسهيلات براي اجراي عمليات بازسازي و اصلاح و يا جايگزيني در باغ هاي خود را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در خراسان شمالی 40 هزار هکتار باغ درجه يك، دو و سه وجود دارد که از این سطح سالانه 210 هزار تن محصول شامل 28 نوع میوه باغی برداشت می‌شود.

کد خبر 2089177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha