۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۱

اعلام برنامه های جشن هشتاد سالگی دکتر رضا داوری اردکانی

اعلام برنامه های جشن هشتاد سالگی دکتر رضا داوری اردکانی

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ دکتر رضا داوری با عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما»، یکشنبه 16 تیرماه با پیام «سیدحسین نصر» و با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فلسفی در تالار فرهنگسرای ابن سینا برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا اسدزاده ، دبیر مراسم نکوداشت هشتاد سالگی دکتر رضا داوری گفت: نکوداشت دکتر رضا داوری، با رویکرد متفاوتی به دکتر داوری از نظر ابعاد فرهنگی و علمی به این فیلسوف فرهنگ و با پیام دکتر سیدحسین نصر و با همکاری و هماهنگی 9 نهاد علمی و فلسفی کشور برگزار می شود.

وی گفت: گذشته از فرخندگی و میمنت 80 سالگی فیلسوف ایرانی که این مراسم به بهانه آن برپاست، تاکنون نکوداشت‌هایی که برای دکتر داوری گرفته شده، به برخی ابعاد فلسفی و نظری ایشان تأکید داشته است، با وجودی که دکتر داوری فیلسوف زندگی و فرهنگ است و فقط در کلیات فلسفه باقی نمانده است و طراح پرسش‌هایی موشکافانه یا پاسخ گوینده به جزئی‌ترین مسائل فرهنگی روزگار ما بوده است و شورای علمی این همایش نیز با نظر به این مهم، در برنامه ریزی محتوایی مراسم و انتخاب سخنرانان برای تبیین ابعاد ناگفته از اندیشه های این فیلسوف فرهنگ تلاش کرده اند.

دبیر مراسم نکوداشت هشتاد سالگی دکتر رضا داوری ادامه داد: متأسفانه این روزها برخی جاهلان با رفتارهای غیر علمی خود، حرفهای نادرستی در برخی رسانه ها درباره این شخصیت علمی و فیلسوف برجسته ایرانی زدند که نشانگر بغضهای شخصی بوده و پرداختن به آنها معطل کردن ظرفیتهای فرهنگی کشور است و از ساحت علم و فرهنگ به دور است.

اسدزاده تأکید کرد: آثار دکتر داوری، خود بیانگر شخصیت علمی اوست و با نقلهای جاهلانه ژورنالیستی و فضاسازی های رسانه ای، از ساحت علمی و سلوک فلسفی دکتر رضا داوری اندکی کاسته نمی شود و تنها این تأسف باقی خواهد ماند که چرا عده ای با وجود ادعای ادب و آزادی و معرفت، باید از سر جهل و کینه، با ظرفیت‌های فرهنگی و علمی این مملکت برخوردهای کینه توزانه و بغض آلوده داشته باشند. "

در این مراسم که با اهدای جوائز ویژه از سوی نهادهای فلسفی، فرهنگی و علمی به دکتر داوری برگزار می شود، شخصیت های همچون دکتر محمدرضا عارف (از سوی فرهنگستان علوم ایران)، دکتر علی اکبر ولایتی (از سوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران)، محمد رجبی(رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی)، دکتر سعیدآبادی (رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو) جوایز و هدایای خود را به این فیلسوف هشتاد ساله تقدیم خواهند کرد.

دبیر مراسم نکوداشت هشتاد سالگی دکتر رضا داوری برخی سخنرانان و موضوعات مطرح در این همایش را به شرح زیر اعلام کرد: دکتر علی اکبر ولایتی/ فیلسوفان  اسلامی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی، دکتر محقق داماد، دکتر محمد رجبی، دکتر صادق خرازی، دکتر احمد مسجد جامعی، دکتر علی اصغر مصلح دکتر شهرام پازوکی، دکتر خسروپناه، دکتر دینانی، دکتر عبدالکریمی، دکتر سعید آبادی و همچنین یکی از اعضاء خانواده دکتر داوری نیز در این همایش سخنرانی خواهندکرد. قرار است استاد بهاء الدین خرمشاهی( شاعر، مترجم و محقق) و سیدعبدالجواد موسوی(نویسنده و شاعر) نیز درباره دکتر داوری اشعاری را قرائت کنند.

وی افزود: 6 کلیپ ویژه از زندگی فیلسوف فرهنگ تهیه شده است که با موضوعات مختلف همچون چگونه دکتر داوری به فلسفه علاقه مند شد؟ آیا یک بدبینی تاریخی در نگاه دکتر داوری به زندگی وجود دارد؟ چرا دکتر داوری از بین شعرای معاصر اخوان ثالث را می پسندد؟ و... پخش خواهد شد. همچنین برپایی نمایشگاه آثار منتشر شده دکتر داوری، نمایشگاه عکسهایی از این فیلسوف و برپایی نمایشگاه عکسهایی از تاریخ تمدن جهان در لبنان با گلچین نظرات دکتر داوری اردکانی درباره زندگی، فرهنگ و فلسفه از دیگر برنامه های جنبی این مراسم نکوداشت است.

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ، یکشنبه 16 تیر از ساعت 17 تا 21 با مشارکت کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران (منطقه 2)، دانشگاه تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، مؤسسه کتابشهر ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (نمایندگی تهران) در تالار اجتماعات فرهنگسرای ابن سینا برگزار می شود.

کد خبر 2090727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha