۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۹:۵۱

تکواندو قهرمانی جهان - مکزیک؛

ستاره‌های تکواندو به پائوبلا می‌روند/ از تغییر وزن قهرمان المپیک تا حضور دوباره لوپز

ستاره‌های تکواندو به پائوبلا می‌روند/ از تغییر وزن قهرمان المپیک تا حضور دوباره لوپز

شمارش معکوس برای آغاز بیست و یکمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان درحالی شروع شده است که اکثر ستاره‌های مطرح این رشته در اوزان مختلف، راهی مکزیک شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان از 24 تیرماه در پائوبلای مکزیک آغاز می‌شود. سایت رسمی فدراسیون جهانی لیست اولیه تکواندوکاران حاضر در این مسابقات را منتشر کرد که در این دوره از مسابقات 871 تکواندوکار از بیش از 120 کشور جهان به مدت 7 روز به رقابت خواهند پرداخت.

طبق اعلام مسئولان برگزاری جام، در بخش مردان 529 ورزشکار حضور دارند که بر اساس آمار ارائه شده، وزن چهارم با 85 تکواندوکار شلوغ‌ترین وزن مسابقات جهانی است. وزن پنجم با 74، وزن دوم با 73 و وزن سوم با 72 متقاضی بیشتر از سایر اوزان شرکت کننده دارد. اوزان ششم با 62، وزن اول با 59 و وزن هفتم با 54 ورزشکار در ردیف بعدی قرار دارند، همچنین وزن هشتم با 50 شرکت کننده کمترین شرکت کننده در بخش مردان جام بیست و یکم جهان را دارد.

اما در بخش بانوان که 342 نفر برای رقابتهای جهانی ثبت نام کرده‌اند، وزن چهارم با 57 تکواندوکار بیشترین شرکت کننده را دارد و وزن سوم با 53 متقاضی در ردیف دوم شلوغ‌ترین وزن‌ها قرار دارد. وزن دوم با 49، اوزان اول و پنجم با 42، اوزان ششم و هفتم با 34 و وزن هشتم با 31 نفر در رده‌‎های بعدی قرار دارند.

بر اساس اعلام سایت فدراسیون جهانی قرعه‌کشی مسابقات بر اساس آخرین رنکینگ بهترین‌های تکواندو جهان در اوزان مختلف سید بندی می‌شود که از بین 12 تکواندوکار اعزامی ایران، هادی مستعان در وزن 54- کیلوگرم با سید 14، محمد خمسه در وزن 63- کیلوگرم با سید 18 و سجاد مردانی در وزن 87+ کیلوگرم با سید 12 در قرعه کشی حضور خواهند داشت.

در این دوره اکثر ستاره‌های جهان حضور دارند، هرچند ملی‌پوشان ایرانی چون باقری، معتمد، نصر، عبداللهی، کرمی و رجلی که در آخرین دوره موفق به کسب مدال شده‌اند، مهمترین غایبان این دوره خواهند بود و کمتر غایب سرشناسی در اوزان مختلف دیده می‌شود.

"یول گونزالس" اسپانیایی که وزن دوم سه طلای جهان و طلای المپیک را در کارنامه دارد، به یک وزن بالاتر رفته و در وزن سوم مبارزه می کند. همچنین "سروت تزگل" ترکیه‌ای که گفته می‌شد بعد از کسب طلای المپیک به وزن پنجم رفته است، باز هم در وزن چهارم پیکار خواهد کرد.

استیون لوپز آمریکایی که در یکی دو سال اخیر شکست‌های تحقیر آمیزی را متحمل شده بود و در المپیک نیز از رسیدن به مدال محروم شد، یکبار دیگر به همراه تیم ملی آمریکا پای در آوردگاه جهانی گذاشته است. در وزن ششم "آرون کوک" انگلیسی با پرچم "جزایر من" به میدان خواهد رفت. کوک که سر حضور در المپیک با مسئولان فدراسیون تکواندو انگلستان با مشکل برخورد از تابعیت این کشور خارج شده است.

اینکه تمامی ستاره‌های تکواندو جهان عزم سفر به مکزیک را در پیش گرفته‌اند، نوید برگزاری یک دوره رقابت سطح بالا را می‌دهد که بدون شک همه نگاه‌ها به شرق مکزیک دوخته خواهد شد تا نبرد بهترین‌های جهان را نظاره‌گر باشند.

برنامه کامل جام بیست و یکم
طبق برنامه اعلام شده از سوی کمیته برگزاری، مسابقات تکواندو قهرمانی جهان در سال 2013 از روز 24 تیرماه (15 جولای) با برگزاری مبارزات اوزان 46- کیلوگرم بانوان و 58- کیلوگرم مردان آغاز می‌شود که فریده رشیدی و هادی مستعان نمایندگان کشورمان خواهند بود.

رقابتهای اوزان 49- کیلوگرم بانوان و 74- کیلوگرم مردان نیز 25 تیرماه(16 جولای) انجام خواهد شد. تکواندو ایران در دومین روز بازی‌های جهانی در بخش بانوان نماینده ندارد اما در بخش مردان مسعود حجی‌زواره کاپیتان تیم ملی به دیدار حریفان خود می‌رود.

تکواندوکاران دو وزن 67- کیلوگرم بانوان و 68- کیلوگرم مردان 26 تیرماه به مصاف رقبای خود می‌روند. شکرانه ایزدی در بخش بانوان و بهنام اسبقی در بخش مردان نمایندگان تکواندو ایران در این روز هستند.

در چهارمین روز یعنی 27 تیرماه تکواندوکاران اوزان 53- و 73+ کیلوگرم بانوان و 54- کیلوگرم مردان رقابتهای خود را برگزار می‌کنند. در این روز پریسا قربانی و سیداحسان نقیب‌زاده برای مبارزه روی شیاپچانگ می‌روند.

جمعه 28 تیرماه مبارزات وزن 73- کیلوگرم بانوان و اوزان 87- و 87+ کیلوگرم مردان انجام می‌شود. مهدی خدابخشی و سجاد مردانی دو تکواندوکار کشورمان هستند که رودرروی حریفان خود قرار می‌گیرند.

شنبه 29 تیرماه تکواندوکاران اوزان 57- کیلوگرم بانوان و 63- کیلوگرم مردان به مصاف هم خواهند رفت. سوسن حاجی‌پور به عنوان کاپیتان تیم ملی بانوان و محمد خمسه در این روز به میدان می‌روند. و بالاخره در آخرین روز مسابقات یعنی 30 تیر ماه مبارزات دو وزن 62- کیلوگرم بانوان و 80- کیلوگرم مردان برگزار می‌شود که امید عمیدی به مصاف حریفان خود می‌رود.

 

 

کد خبر 2092277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha